Denník N

Už tretí Lajčákov zamestnanec tvrdí: Súťaže k predsedníctvu sa robili naoko

Galavečer k uvedeniu loga slovenského predsedníctva. Foto - TASR
Galavečer k uvedeniu loga slovenského predsedníctva. Foto – TASR

Aktualizované 22.20 – Dvadsaťšesťročný Juraj Zelinka na blogu Transparency International opísal, ako ministerstvo zahraničných vecí formálne tendrovalo agentúru na výrobu spotov.

Po Zuzane Hlávkovej a Pavlovi Szalaiovi už tretí bývalý zamestnanec ministerstva zahraničných vecí hovorí, že zákazky k slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ neboli čisté. Dvadsaťšesťročný Juraj Zelinka svoju skúsenosť s rezortom Miroslava Lajčáka podobne ako Hlávková opísal na blogu mimovládky Transparency International.

Zelinka na ministerstve začal pracovať 1. marca 2016 a zmluvu mal do konca roka, keď sa predsedníctvo skončilo. Bol prijatý na odbor pre komunikáciu a prezentáciu, teda na ten istý odbor, z ktorého deň pred jeho nástupom odišli Zuzana Hlávková a Pavol Szalai. Jeho hlavnou náplňou práce bola tvorba a editovanie textov či správa webovej stránky predsedníctva.

Asi tri týždne po nástupe dostal na starosť verejné obstarávanie na krátky film o prioritách predsedníctva a reklamné spoty a videá, v ktorých známe osobnosti v pozitívnom duchu hovorili o predsedníctve.

Zákazka pre režiséra Núňeza

Zelinkovi krátko nato povedali, že spoty dostane na starosť Peter Núňez, respektíve jeho firmy. Najprv to mala byť spoločnosť NUNEZ NFE, nakoniec spoty vyrobila iná Núňezova firma, Loco Agency.

„Ako prísediaci som sa zúčastnil niekoľkých stretnutí spolu so zamestnancami kancelárie ministra a štátneho tajomníka, ale aj s poradkyňou ministra Zuzanou Ťapákovou,“ opisuje Zelinka.

„O funkcii mediálnej poradkyne som nič nevedel, v rokovaniach medzi ministerstvom a Loco Agency však zohrávala dôležitú rolu. So spoločnosťou Loco Agency zrejme komunikovala aj mimo ministerstva. Na stretnutiach sa počas marca a apríla riešila najmä konečná podoba a grafický obsah spotov.“

Video: Jeden z pochvalných spotov o našom predsedníctve

Podľa Zelinku prišlo prekvapenie v polovici apríla. „V rámci diskusie na jednom zo stretnutí padol zo strany ministerstva návrh spraviť „akože“ prieskum trhu a osloviť s ponukou tri agentúry. Spraviť „prieskum trhu“ napriek tomu, že konkrétna agentúra bola už vo fáze, keď na spotoch aktívne pracovala niekoľko týždňov.“

Následne dostal vo wordovom dokumente, ktorý mal podľa Zelinku vytvoriť jeden z konateľov Loco Agency, tri e-mailové adresy firiem, ktoré mal do formálneho prieskumu trhu osloviť. Boli to firmy Elaia-Design Studio a STONE PP.

Zmluvy zverejnili tak, aby to vyzeralo lepšie

Zelinka hovorí, že zvláštne bolo aj zverejňovanie zmlúv. Namiesto jednej zmluvy s agentúrou Loco sa zákazka rozdelila na tri časti a jedna časť sa podpísala s Petrom Núňezom ako fyzickou osobou. „Zmluva s fyzickou osobou nemusí byť podľa zákona zverejnená v Centrálnom registri zmlúv a celková zákazka sa tak pri kontrole verejnosti zdá lacnejšia,“ vysvetľuje Zelinka.

Podobné to malo byť aj pri zmluvách na krátke video dokrútky, čo boli premietané v rámci otváracieho koncertu, ktorý sa konal 1. júla v SND. Video dokrútky mala robiť Elaia-Design Studio, teda jedna z troch firiem v naoko zorganizovanom prieskume trhu k spotu, ktorý robil Núňez.

Aj tu navrhli podpísať zmluvu iba s konateľom firmy Róbertom Brenkom. „Pointa podpisu zmluvy s fyzickou osobou zostáva zrejme rovnaká – nemusí byť zverejnená,“ myslí si Zelinka.

„Ja osobne som celý tento čudný postup bral ako súčasť úlohy úspešne zvládnuť agendu, napriek tomu, že som z toho nadšený nebol. Prioritným cieľom v tej chvíli bolo stihnúť sprocesovať celé obstarávanie včas,“ dodáva ešte bývalý zamestnanec ministerstva.

Zelinka uznáva, že svoj blogový text možno zverejnil neskoro. „Na druhej strane vyšetrovanie kontrolných orgánov stále pokračuje a verím, že tento príspevok môže dopomôcť k tomu, čo spomenul aj minister Lajčák – aby sa predsednícke zákazky objektívne prešetrili,“ vysvetľuje.

„Jedným z dôvodov, prečo bol tento blog zverejnený, je, že najvyššie vedenie ministerstva pochybenia pri verejných obstarávaniach už mesiace odmieta, informácie sa snaží skrývať a nereaguje ani na infožiadosti, tak ako to predpisuje zákon. Namiesto toho kľučkuje a pokračuje v presviedčaní, že všetko bolo v poriadku. Nie je to však pravdivý obraz.“

Núňez: O čo komu ide?

Režisér Peter Núňez pre Denník N napísal, že ministerstvo zahraničných vecí bez jeho vedomia poslalo projekt Loca na spoty a detailné rozpočty trom rešpektovaným agentúram, aby všetko ešte pred podpisom zmluvy posúdili. „Posudky robil pán Vaculík z Made to Vaculik, pán Ruttkay z Young and Rubicam a Robert Slovák z agentúry Respect APP,“ reaguje Núňez.

„Až po tom ako všetky uviedli, že naše rozpočty sú na hrane realizovateľnosti a podhodnotené, ministerstvo zmluvy podpísalo. Zvažoval som podať proti tomuto krajne neobvyklému postupu žalobu, ale vykašľal som sa na to.“

Núňez chce, aby ministerstvo zverejnilo všetku komunikáciu s agentúrou a vyvrátilo všetky pochybnosti. „Obávam sa, že táto aktivita Transparency je regulérnou súčasťou neférového konkurenčného boja o štátne zákazky. Sedeli sme s pánom Šipošom a pani Hlávkovou a dali im možnosť, akú v reálnom svete majú len daňováci. Oni nespochybnili jeden jediný údaj.“

Núňez hovorí, že obrat jeho agentúry je viac ako tri milióny eur. „Táto jediná štátna zákazka tvorí v ročnom obrate len nezmyselné tri percentá. Spravili sme ju dokázateľne pod cenu. O čo teda komu ide?“

Denník N požiadal o stanovisko aj  ministerstvo zahraničných vecí.

Predražené predsedníctvo

Teraz najčítanejšie