Denník N

Transparency: Núňezove spoty pre Lajčáka rozdelili na tri zákazky umelo

Zuzana Hlávková a Gabriel Šípoš. Foto N – Tomáš Benedikovič
Zuzana Hlávková a Gabriel Šípoš. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo nakupovalo štrnásť videí k predsedníctvu a jeden krátky film. Podľa bývalého zamestnanca Juraja Zelinku za 160-tisíc eur, zverejnené sú len dve zmluvy dohromady na necelých 130-tisíc.

Nielen galavečer k uvedeniu loga so známym smajlíkom, ale aj desať 20-sekundových a štyri 30-sekundové spoty, ktoré mali v pozitívnom duchu predstaviť slovenské predsedníctvo v Rade EÚ, vzbudzujú otázky, či pri organizácii nášho vedenia Únie bolo všetko transparentné.

Už tretí bývalý zamestnanec ministerstva, 26-ročný Juraj Zelinka, tvrdí, že nie. Zelinka prípad opísal na svojom blogu a téme sa ďalej venovala Transparency International na pondelkovej tlačovke. Na tú už Zelinka neprišiel.

„Určite si neželá takú veľkú medializáciu, no už teraz prejavil takú mieru odvahy ako máloktorý úradník,“ vysvetlil jeho neúčasť Gabriel Šípoš z Transparency International.

Video: Transparency: Súťaž robili, až keď Nuňéz pýtal platbu
autor: Eugen Korda/.týždeň

Rozdelená zákazka

Núňezova firma Loco Agency podľa zmlúv zverejnených v centrálnom registri vyrobila pre ministerstvo štrnásť spotov. Desať kratších, 20-sekundových, s rôznymi slovenskými osobnosťami a k tomu štyri 30-sekundové. Podľa Zelinkovho blogu spoty vyšli tieto spoty spolu s ešte jedným filmom na asi 160-tisíc eur s DPH, čo je finančný strop pre to, aby ministerstvo mohlo zadať zákazku na výnimku bez súťaže.

Zelinka na blogu tvrdí, že súťaž v podobe prieskumu trhu aj tak štát urobil, no len naoko, až po tom, čo už Núňez na spotoch pracoval. Okrem toho zákazku rozdelili: na zmluvu na 30-sekundové spoty, zmluvu na 20-sekundové spoty a ešte jednu zmluvu s režisérom. „Zákazky boli rozdeľované a skrývané veľmi zvláštnym spôsobom,“ tvrdí Gabriel Šípoš.

Video: Jeden zo štrnástich spotov produkovaných firmami Petra Núňeza

Zverejnené sú len zmluvy na štrnásť spotov, jedna na asi 70-tisíc eur, druhá na 58-tisíc. Zmluva s režisérom za 27-tisíc eur s DPH zverejnená nie je, lebo ministerstvo dohody s fyzickými osobami do registra dávať nemusí. Peter Núňez hovorí, že to bolo v skutočnosti tak, že tretia zmluva sa týkala krátkeho štvorminútového filmu a obsahuje všetky produkčné náklady na toto pätnáste video.

Video: 20-sekundový spot s Richardom Lintnerom

Režisér Peter Núňez vysvetľuje, že zákazka nebola rozdelená účelovo. Podľa neho išlo o to, že pri štvorminútovom filme mu ministerstvo nedokázalo presne definovať, na čo ho použije, a on sa obával, že by ho mohli využívať ešte niekoľko rokov po predsedníctve bez toho, aby on ako autor z toho niečo mal.

Preto sa poistil tým, že na tento film uzatvoril zvlášť autorskú zmluvu, ktorá mu zaručuje, že v prípade neskoršieho použitia mu štát bude musieť vyplatiť odmenu. Za tvrdeniami Transparency vidí kampaň na získanie dvoch percent z daní.

Hlávková: 15 spotov namiesto dvoch

Pochybnosti má podľa mimovládky vzbudzovať aj to, že Peter Núňez si pýtal emailom zálohovú platbu za spoty ešte pred tým, než ministerstvo zorganizovalo prieskum trhu s troma agentúrami.

Zuzana Hlávková, ktorá ako prvá upozornila na podozrivé zákazky v rezorte, tvrdí, že pôvodne ministerstvo nerátalo so pätnástkou spotov, ale len s dvoma, odborným a imidžovým.

„Na tom druhom mali pracovať študenti VŠMU, a to v duchu ministrovho opakovaného spoločného vlastníctva predsedníctva. Je smutné, ako toto spoločné vlastníctvo v praxi vyzerá. Zo študentského projektu sa stalo 160-tisíc pre súkromnú firmu,“ povedala Hlávková.

Dekan Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Ondrej Šulaj považuje spoluprácu s ministerstvom za korektnú. Študenti vyrobili grafický návrh spotu, nikdy ho však nerealizovali. „Celý projekt dostali študenti ateliéru Animovanej tvorby ako svoju semestrálnu prácu, v rámci vyučovacieho procesu,“ vraví Šulaj.

„Po skončení semestra ministerstvo ešte stále nerozhodlo o realizácii tohto projektu a preto som z pozície dekana  projekt zrušil. Ukončenie sa udialo z našej strany a ministerstvo to akceptovalo. V súvislosti s projektom našej fakulte nevznikli žiadne finančné náklady. Pre študentov bola práca na prínosom a boli za ňu ohodnotení v rámci semestrálnych klauzúr.“

Núňez: Nič nebolo predražené

Režisér Peter Núňez obvinenia odmieta. Argumentuje tým, že ministerstvo bez jeho vedomia poslalo jeho návrh na spoty a detailné rozpočty trom rešpektovaným agentúram, aby všetko ešte pred podpisom zmluvy posúdili. „Posudky robil pán Vaculík z Made to Vaculik, pán Ruttkay z Young and Rubicam a Robert Slovák z agentúry Respect APP,“ reaguje Nuňéz.

„Až po tom, ako všetky uviedli, že naše rozpočty sú na hrane realizovateľnosti a podhodnotené, ministerstvo zmluvy podpísalo. Zvažoval som podať proti tomuto krajne neobvyklému postupu žalobu, ale vykašľal som sa na to.“

Video: 20-sekundový spot s Dominikou Cibulkovou

Núňez chce, aby ministerstvo zverejnilo všetku komunikáciu s agentúrou a vyvrátilo všetky pochybnosti. „Obávam sa, že táto aktivita Transparency je regulárnou súčasťou neférového konkurenčného boja o štátne zákazky. Sedeli sme s pánom Šípošom a pani Hlávkovou a dali im možnosť, akú v reálnom svete majú len daňováci. Oni nespochybnili jeden jediný údaj,“ vraví Núňez.

Núňez hovorí, že obrat jeho agentúry je viac ako tri milióny eur. „Táto jediná štátna zákazka tvorí v ročnom obrate len nezmyselné tri percentá. Spravili sme ju dokázateľne pod cenu. O čo teda komu ide?“

Predražené predsedníctvo

Teraz najčítanejšie