Vy ste ho nahlásili? Tak to je sila. Český úrad vlády zverejnil kampaň proti domácemu násiliu

Štyri krátke videá majú ľudí presvedčiť, aby nahlasovali domáce násilie, a otcov motivovať, aby chodili na rodičovskú dovolenku.
„Ten jej chlap ju normálne nechcel púšťať z domu, držal ju aj násilím,“ hovorí v šatni jedna žena druhej. „Viac ako dva mesiace?“ pýta sa prvá. „Ani s rodinou sa už nestretávala. Keby som na ňu nenarazila a nevzala ju k sebe, tak tých policajtov hádam ani nezavolá,“ odpovedala druhá.
Videá zobrazujú každodenné situácie ľudí. Spolu diskutujú o tom, ako pomohli vo svojom okolí ženám, ktoré boli ohrozované partnerským násilím alebo o tom, prečo sa otcovia rozhodnú zostať doma na rodičovskej dovolenke.
Odbor rovnosti žien a mužov českého Úradu vlády spustil informačnú kampaň, ktorou upozorňuje na domáce násilie a možnosť zlaďovania pracovného a osobného života.
Videá chcú ľuďom pomôcť, aby identifikovali domáce násilie, a dáva im návod, ako sa v takej situácii zachovať.
Jitka Poláková z organizácie proFem tvrdí, že domáce násilie je v spoločnosti stále častým problémom. „Prevalencia domáceho partnerského násilia voči ženám sa v Českej republike pohybuje v intervale 17 – 40 %, podľa typu cieľovej skupiny,“ hovorí Poláková o výsledkoch Analýzy výskytu a latencie domáceho násilia v partnerských vzťahoch, ktorú spracovala proFem.
Spoty sa budú vysielať počas marca v Českej televízii.
Krátke videá vytvorilo štúdio KLUCIvespolek. Podľa vlastných slov však po práci na tejto téme zvažujú, že svoj názov zmenia.
„Spolupráca s Úradom vlády nás natoľko ovplyvnila, že uvažujeme o zmene názvu nášho štúdia na KLUCIaHOLKYvespolek,“ hovorí šéf štúdia Jirka Novák.
Tematickú kampaň v apríli plánuje aj slovenský Odbor rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí. „Pripravujeme kampaň proti sexuálnemu násiliu na ženách,“ upresnila riaditeľka odboru Oľga Pietruchová.
Na rodičovskú dovolenku v Česku chodia len necelé dve percentá otcov, na Slovensku toto číslo nie je vyššie. Tak ako u nás, aj v Česku je problémom nedostatok voľných miest v predškolských zariadeniach a nedostatok práce s flexibilným časom, ktorá by sa rodičom vedela prispôsobiť.
Kampaň upozorňuje na to, že aj problémy, ktoré ľudia denno-denne riešia, sú často práve problémom nerovnosti žien a mužov.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.