Denník N

České lietadlo dostalo klaksón a povolenie vyjsť na asfaltku

Zdroj: autogyro.cz, e15
Zdroj: autogyro.cz, e15

Lietajúci stroj z Českej republiky dostal technický preukaz. Projektov, ktoré sa podobajú na náš AeroMobil, je vo svete viac.

Vírnik českej spoločnosti AGN Systems dostal povolenie na prevádzku po bežnej ceste pre automobily. Lietajúci stroj „Gyrodriver“ sa tak zaradil medzi prvé lietajúce „automobily“ na svete, informoval český portál e15.cz.

Vírnik sa podobá vrtuľníku, ale jeho rotor sa točí iba vzduchom a pohyb zaisťuje vrtuľa hlavne pre rozbeh. Pohyb po zemi potrebuje na to, aby sa dostal do vzduchu.

Česká gyrodriver vznikol prestavbou pôvodného modelu vírnika Cavalon. Na to, aby dostal povolenie jazdiť po ceste, dostal homologizované osvetlenie, spätné zrkadlá či klaksón.

„Nie sme na svete jediní, kto uvažuje podobným spôsobom, ale sme v súčasnosti najbližšie k uvedeniu novinky do reálnej prevádzky. Už teraz vieme, že záujem potenciálnych majiteľov je vysoký, preto pamätáme aj na školenia a možnosť získania letovej licencie,“ povedal pre e15.cz autor nápadu a riaditeľ AGN Systems Pavel Březina.

Výrobná cena stroja sa odhaduje okolo 100-tisíc eur.

Vývoj rôznych variant hybridných lietajúcich systémov pozorne sledujú aj v AeroMobile, v projekte pre lietajúce auto zo Slovenska.

„Podľa dostupných informácií je vývoj osobných lietajúcich zariadení mimoriadne rôznorodý. Registrujeme približne pätnásť projektov podobných nášmu, v rôznych fázach vývoja. Väčšina z nich ešte na rozdiel od AeroMobilu nemá za sebou otestovaný lietajúci experimentálny prototyp a nemajú schopnosť jazdy po ceste,“ reagoval Štefan Vadocz, PR manažér firmy, keď sme sa pýtali, čo hovoria na konkurenčné projekty z príbuzných oblastí.

AeroMobil tiež pomýšľa na vývoj podobného produktu, na akom pracuje česká AGN Systems alebo dronu. „Súčasný stav technológií, hlavne batérií a (necertifikovaných) elektrických motorov, autonómnych systémov na tejto platforme zatiaľ neumožňuje dlhší dolet a regulácia pre segment dronov sa ešte len tvorí,“ dodal Vadocz.

České aeroauto má elektropohon na podvozku stroja. Na zemi dosahuje rýchlosť 40 kilometrov za hodinu, vo vzduchu 180 kilometrov za hodinu.

Teraz najčítanejšie