Denník N

Štátne cestné mapy za 14 miliónov ľudia nechcú, aplikáciu používa len 350 ľudí denne

Štátny web má ukázať, kde sú kolóny či práce na ceste. Foto – TASR
Štátny web má ukázať, kde sú kolóny či práce na ceste. Foto – TASR

Takmer 20-tisíc používateľov si pôvodne stiahlo štátnu appku z IT systému za milióny eur. Waze môže ukázať, či sa investícia oplatila.

Pred vyše dvoma mesiacmi minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spúšťal do prevádzky IT novinku. S kolegami urobil v dopravno-informačnom centre Žilinskej univerzity tlačovú konferenciu, na ktorej premietali ukážky z webu aj aplikácie, ktoré sledujú práce na ceste, kolóny či kalamity.

„Farby zobrazujú intenzitu dopravy na úsekoch: zelená je bez obmedzení, ďalej je tu žltá, červená a fialová,“ približoval prínosy nového IT systému zástupca ministerstva dopravy Tomáš Mésároš, ktorý projekt spravuje.

Ako sa novinka uchytila počas niekoľkých týždňov medzi šoférmi? „V rámci mobilnej aplikácie sa počet používateľov denne pohybuje na úrovni približne 350. Prostredníctvom stolného počítača priemerne pristupovalo denne približne 950 používateľov,“ odpísalo ministerstvo dopravy.

Pomerne malý počet používateľov na stolných počítačoch si nechá zobraziť vyše 16-tisíc stránok denne. „Do dnešného dňa sme zaregistrovali návštevnosť 996 563 ‚pageviews‘. Mobilnú aplikáciu si stiahlo 17 153 používateľov,“ sumarizuje ministerstvo.

Pomôže 14 miliónov eur cestujúcim?

Celá IT novinka – Národný systém dopravných informácií (NSDI), ktorej súčasťou je aj spomínaná prezentačná služba pre šoférov, vyjde na 14,2 milióna eur. Sumu, v ktorej nie je zarátaná napríklad údržba systému, má inkasovať víťaz tendra Slovak Telekom.

Web s aplikáciou tvoria len menšinovú časť nákladov nového IT, no v minulosti sa prínos pripisoval najmä týmto funkciám. Tak to prezentoval otec myšlienky, vtedajší minister Ján Počiatek (nominant Smeru).

„Pôjde o informácie o plynulosti premávky – kde sú výluky, nehody, obmedzenia, obchádzky, opravy vozoviek, až po zjazdnosť ciest,“ avizoval Počiatek.

Érsek v januári rozprával opatrnejšie: pozornosť verejnosti upriamoval viac na to, že nové IT si pýta od členských krajín Európska komisia. Nejde jej o to, aby mal štát alternatívu voči Google Maps alebo Waze, ale o to, aby cez IT systém štát vyzbieral dáta na jednom mieste a odovzdával ich na ďalšie spracovanie.

Medzi vzácne údaje nedostupné na trhu patria napríklad zábery z kamier Národnej diaľničnej spoločnosti alebo od správcu mýta – SkyTollu.

Inak povedané: kto chce, môže si od štátu vziať surové dáta a používať ich, aby sa služby pre cestujúcu verejnosť vylepšili. Alebo sa dáta o dopravných tokoch dajú použiť napríklad na lepšie plánovanie výstavby diaľnic.

Zabezpečiť dáta na jednom mieste a odovzdávať ich ďalej v surovom stave je nákladnejšia položka celého systému.

Štát berie dáta z Waze

Ako čerpať štátne dáta, práve teraz so štátom rieši Waze. Ten svoje štatistiky nezverejňuje, no neoficiálne odhady počtu jeho aktívnych používateľov hovoria minimálne o 150-tisíc reálnych používateľoch (ľudia, ktorí aspoň raz mesačne použijú Waze – pozn. red).

„Zástupcovia používateľov Waze predbežne prejavili záujem o dáta, ktoré systém NSDI poskytuje (uzávierky, dopravné udalosti, vozidlá údržby, meteovýstrahy…),“ priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Štát pritom využíva dáta od Waze – berie ich zo Zelenej vlny, ktorá spolupracuje s Waze už štyri roky. Ak sa Waze a štát nedohodnú, môže to vyústiť aj do sporu o preberanie dát zo súkromnej sféry.

Neukážu všetko, čo nakúpili

Waze nie je jediný, kto by mohol čerpať štátne dáta a premeniť milióny eur na reálny prínos pre šoférov. Ministerstva dopravy sme sa pýtali, koľko subjektov si už vypýtalo surové dáta.

„NSDI dostal 31 žiadostí o vytvorenie prístupu. Do dnešného dňa bolo vybavených 24 žiadostí, zvyšných 7 sa vybavuje. Zamietnutá nebola žiadna,“ odpísali z ministerstva dopravy začiatkom týždňa.

Nie všetky údaje, ktoré si štát objednal, aj reálne poskytne verejnosti inak než cez appku alebo stolný počítač.

„Flotilové dáta sú anonymizované GPS dáta z flotily vozidiel. Údaje sú spracované v systéme a nie je ich možné poskytnúť v nespracovanej podobe. V prípade záujmu o ne sa treba obrátiť na ich poskytovateľov,“ odpísalo ministerstvo, keď sme sa pýtali na dostupnosť informácií, ktoré majú byť jedným z východiskových bodov na monitorovanie hustoty premávky.

Tento monitoring tak ocenia iba priami používatelia NSDI.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie