Denník N

Taxikári chystajú ďalšie protesty proti Uberu, štát sa konfliktu len prizerá

Septembrový protest taxikárov proti Uberu. Foto N – Peter Kováč
Septembrový protest taxikárov proti Uberu. Foto N – Peter Kováč

Skupina taxikárov, ktorá minulý víkend zorganizovala blokádu vodičov Ubera a polepila im autá nálepkami, pripravuje ďalšie akcie. Ministerstvo neplánuje nijako zasiahnuť voči Uberu, ani uvoľniť prísne podmienky pre taxikárov.

Vojna bratislavských taxikárov s Uberom bude pokračovať. Štát sa zatiaľ iba prizerá na vyostrený konflikt a neplánuje nijako zasiahnuť.

Štát neplánuje ani zjemniť podmienky pre všetkých, ani tvrdšie vymáhať súčasné platné pravidlá od Ubera. O tých istých zákazníkov tak naďalej budú bojovať dve skupiny podnikateľov nerovnakých pravidiel. Spory tak nemajú prečo zmiznúť.

Proti Uberu naposledy vystúpili klasickí taxikári minulý týždeň v piatok v noci, keď blokovali vodičov aj so zákazníkmi, vulgárne im nadávali a na autá lepili nálepky.

Podobnú akciu ohlásili aj na minulý utorok, po medializácii sa pravdepodobne načas stiahli.

Boj s Uberom neprestane

Organizátori protestov z facebookovej stránky Stop Uber na Slovensku plánujú už ďalšie akcie. Môže to byť napríklad protestná jazda, ako tá z konca septembra v Bratislave, alebo blokáda ciest.

Taxikári združení na Facebooku, ale aj taxislužby chcú, aby sa podmienky vyrovnali a Uber nebol zvýhodnený. Na internete sa rozbehla aj petícia za jeho zákaz.

Podpísaným prekáža, že vodiči Ubera nemajú napríklad koncesiu, poistenie áut či psychotesty. Zjednotenie pravidiel žiada aj spoločnosť Hopin, ktorej aplikácia funguje na podobnom princípe ako Uber, no po privolaní vozidla príde licencovaný taxikár.

Foto - Facebook Stop Uber na Slovensku
Foto – Facebook Stop Uber na Slovensku

„Pravidlá totiž musia platiť rovnako pre všetkých,“ hovorí zakladateľ Hopinu Martin Baran. Aktivity skupiny bratislavských taxikárov, ktorí blokovali vodičov Ubera, považuje za nešťastný spôsob, ako poukázať na dlhodobo neriešenú situáciu.

Ministerstvo dopravy zatiaľ neplánuje robiť nič. Teda nepoľaví pravidlá pre taxislužby, no ani tvrdšie nezasiahne voči Uberu. V zahraničí pocit krivdy dohnal taxikárov až k zapaľovaniu áut, útokom na vodičov Ubera aj policajtov.

Ministerstvo bolo nadšené, no nekoná

Zástupcovia Ubera sa s úradníkmi z ministerstva dopravy stretli už niekoľkokrát. Ponúkli viacero možností regulácie zdieľanej ekonomiky v doprave, podľa Ubera ich ministerstvo prijalo pozitívne. Názor ministerstva na novú prepravnú službu však v praxi taký optimistický nie je.

Uber je podľa ministerstva tiež taxislužba, pre ktorú majú platiť rovnako prísne podmienky ako pre klasických taxikárov. To je napríklad povinná koncesia alebo označenie vozidla. Dodržiavanie pravidiel ministerstvo už nesleduje, kontrolu robí Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) spolu s mestom a jeho policajtmi.

SOI vlani pri dvanástich kontrolách za minulý rok zistila, že vodiči Ubera nevydávali doklady a nepoužívali taxameter.

Inšpektori vlani v celom Bratislavskom kraji z 24 podaní na taxislužby žiadne nedostatky nezistili, no v dvoch prípadoch vodiči nerešpektovali inšpektorov a nebolo možné podnety preveriť. Taxikárom za to hrozí pokuta do výšky 1650 eur. Magistrát tvrdí, že Uber nespadá pod ich kompetencie. Taxikárom dali vlani 59 pokút.

Vodiči Ubera si licencie dorábajú

Uber podmienky pre vodičov skutočne zjednodušil. Stačí mať viac ako 21 rokov, najviac desaťročné auto, čistý register trestov a žiadne vážnejšie dopravné prehrešky. Hoci pre Uber jazdia často aj taxikári, pri takýchto nízkych nárokoch je úplne bežné, že vás z diskotéky zvezie ktokoľvek, môže to byť povedzme váš sused, bankár, študent vysokej školy alebo lekárka.

Uber hovorí, že takmer každý ich vodič už pracuje aj na získaní licencie, ktorú musia mať všetci taxikári. „Proces je pomalší, ako sme očakávali, najmä pre nízky počet miest počas skúšok a skúšky iba raz za štvrť roka,“ odkázal Uber.

Taxislužby kladú na vodičov výrazne prísnejšie podmienky, ktoré im určuje zákon. Predseda Cech taxi Bratislava Milan Kotvas hovorí, že taxikári okrem koncesie museli zaplatiť za taxameter, tlačiareň, každé dva roky si dať prekontrolovať meradlo a každý rok podstúpiť kontrolu technického stavu auta. „Je vrcholne nemorálne, keď štát berie od taxikárov poplatky, ohradzuje sa zákonmi, ale je mu jedno, či niekto pracuje nelegálne.“

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Uber

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie