Denník N

Tento film sa približuje k najlepšej tradícii vedeckej fantastiky

Foto – Itafilm
Foto – Itafilm

Jednou z noviniek tohto týždňa v našich kinách je sci-fi horor Život. Na otázku, či ešte vôbec môže divákov baviť ten istý príbeh, prináša prekvapivú odpoveď.

Fanúšikovia Votrelca sa majú na čo tešiť. Každý rok 26. apríla sa koná Alien Day. Spomienku na popkultúrnu sci-fi ságu vyhlasujú filmové štúdiá 20th Century Fox a deň nie je náhodný. Je odkazom na planétu LV-426, odkiaľ druh votrelca pochádza.

V máji zase príde do kín snímka Alien: Covenant. Pokračovanie s Michaelom Fassbenderom a Jatherine Waterston sľubuje prepojiť začiatky ságy s prequelom Predátori Promethea (2012) a štýlový návrat k prvému Votrelcovi z konca 70. rokov. Že by to moholo vyjsť, naznačuje meno režiséra, ktorým je autor prvej snímky Ridley Scott.

Preto sa zdá čudnou správou, že má teraz premiéru film Život. Nie je súčasť tejto ságy, príbeh ju však kopíruje, miestami to pripomína remake. Na tom samom ešte nie je nič zlé ani pokútne, len sa divák musí pýtať, či nie je tých Votrelcov nejako priveľa.

Môže nás ten istý príbeh ešte vôbec baviť? Prekvapivá odpoveď je, že naozaj môže.

Hádanka o prežitie

Na obežnej dráhe Zeme je vesmírna stanica. Jej šesťčlenná posádka má za úlohu preštudovať vzorky hornín dopravených sondou z Marsu. Zo začiatku to vyzerá na rutinnú úlohu, astronauti však zistia, že tieto vzorky obsahujú niečo zvláštne – život z inej planéty.

Počiatočné nadšenie z ich objavu sa zmení na čistý horor, keď sa vzorka začne správať nepredvídateľne a potom aj nepriateľsky. V klaustrofóbnych priestoroch stanice sa začína vyvražďovačka a hádanka, kto prežije, alebo zomrie ako posledný.

Za filmom je málo známy filmár Daniel Espinoza narodený vo Švédsku. Výsledok je napriek tomu solídny a vedome nadväzujúci na špičky žánru sci-fi hororu.

V niečom je novátorský, keď k strachu z uzavretého (Votrelec) a prázdneho priestoru (Gravitácia) pridáva strach z beztvarého: z amorfného nepriateľa, ktorého nejde polapiť a zlikvidovať.

Dočkáme sa hororových záberov na nechutnosti, aj príjemne civilného pohľadu na každodennosť astronautov na vesmírnej stanici. Plávajúca kamera nám dá precítiť majestátnosť vesmíru aj pocit stavu beztiaže.

Celý príbeh sa rozbieha pozvoľna, aby bol čas predstaviť nám psychológiu hrdinov alebo filozofovať nad otázkami života. Tým približuje Espinozu k najlepšej tradícii filozofickej vedeckej fantastiky v štýle Solaris.

life-movie-ryan-reynolds

Sci-fi zo súčasnosti

So vzorom sa film rozchádza tým, že príbeh umiestňuje blízko Zeme a vesmírnu stanicu s medzinárodnou posádkou. Nie je to loď súkromnej spoločnosti, ako v prvom Votrelcovi. Navyše sa odohráva v celkom blízkej budúcnosti, dokonca priam súčasnosti, a preto aj zobrazené technológie astronautov nie sú také vzdialené tým súčasným.

Život má v tom vlastne bližšie k filmu Prvý kontakt. Podobne ako tohtoročný favorit Oscarov, aj toto je príbeh, ktorý by sa mohol odohrávať dnes. Pokrok v technológiách už dosahuje takú mieru, že sci-fi nie je budúcnosť, istú formu sci-fi už dnes žijeme.

A predstava votrelca vo vzorkách z Marsu nie je taká vzdialená ani vedecky nereálna.

Aby to bol výnimočný film, však niečo chýba. Neviete sa zbaviť dojmu, že niektoré situácie zaváňajú konštruktom, zabijácka chobotnica je striedavo inteligentná a hlúpa, ako to filmárom vyhovuje, a dojem nezachráni ani celkom podarený záverečný zvrat.

Na ďalšiu Gravitáciu, Interstellar či Prvý kontakt si ešte musíme počkať.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie