Denník N

Slovenský Sygic chce pomôcť so zápchami v Bratislave, sľubuje prekonať Google a Waze

Foto – Sygic
Foto – Sygic

Slovenská firma s navigáciami pre mobily ponúka Bratislave inteligentný systém riadenia dopravy. Vodiči by sa však museli obetovať a poslúchať navigáciu aj vtedy, ak im ponúkne dlhšiu trasu.

Jedna z rušných bratislavských ulíc bude na viac ako rok úplne uzatvorená. Developer HB Reavis ráta s uzáverou Mlynských nív počas výstavby autobusovej stanice na 14 mesiacov a to je zatiaľ iba ideálny odhad.

Takéto výrazné obmedzenia v hlavnom meste nie sú bežné a už teraz sú cesty počas špičky prepchaté aj za ideálnych podmienok bez nehôd na kľúčových úsekoch alebo pri rozkopávkach.

Mesto by nemalo skolabovať

Slovenská IT firma Sygic pripravila odhad, čo môže uzavretie Mlynských nív spraviť s dopravou.
Superpočítač v Ostrave s výkonom asi 50-tisíc notebookov vyrátal najväčší nárast zaťaženia na Landererovej ulici pri SND a na Prístavnej ulici a Ulici 29. augusta, kde má hustota dopravy stúpnuť o 20 percent.

Výpočet superpočítača, ako by sa mohla zmeniť doprava v Bratislave po zatvorení Mlynských nív. Foto - Sygic
Výpočet superpočítača, ako by sa mohla zmeniť doprava v Bratislave po zatvorení Mlynských nív. Foto – Sygic

Ostatné okolité ulice majú mať dopravu hustejšiu o 10 percent, širšieho okolia a ďalších častí mesta by sa uzávera podľa výpočtu nemala dotknúť. Sygic zatiaľ ešte nevie povedať, čo tento nárast bude znamenať v praxi, no tam, kde sú už teraz kolóny, budú po obmedzeniach ešte väčšie.

Prvý výstup nechal Sygic vypočítať z máp, priechodnosti ulíc a kombinácií, akými cestami by vodiči mohli jazdiť. Ak by do systému superpočítača dali ďalšie dáta ako rozloženie populácie a tok ľudí, kam cestujú ráno a kam večer, mohli by byť výsledky zaťaženia ciest ešte presnejšie.

Bez kolón?

Sygic chce mestu ponúknuť inteligentný systém navigácie, ktorý by v podobných prípadoch vedel vodičov odkloniť, aby boli dopady dopravných obmedzení čo najmenšie.

Podobnú funkciu dnes ponúkajú Google mapy a aplikácia Waze, ktorá podľa aktuálnej hustoty premávky a užívateľmi nahlásených prekážok dokáže nájsť rýchlejšiu trasu.

Radim Cmar hovorí, že chcú ísť ešte o krok ďalej. „Naše riešenie je efektívne pre mesto, nie pre individuálneho šoféra. Preňho navigácia nemusí nájsť najlepšiu trasu, ale v komplexe všetkých trás, ktoré dostanú šoféri, spôsobí, že eliminujú zápchy.“

Napríklad dvaja vodiči, ktorí vyrážajú z toho istého miesta s rovnakým cieľom, by dostali od navigácie odlišnú trasu. Autá by sa tak neschádzali v lieviku na jednom mieste, ale by sa rozložili po meste a vo výsledku by mali byť v meste menšie zápchy.

Cmar hovorí, že je potrebné, aby o inteligentné riadenie dopravy malo mesto záujem, ročné náklady na výkon superpočítača sú asi 100-tisíc eur.

Vodiči sa musia obetovať

No aby sa zlepšila priepustnosť ciest, musí sa podľa Cmara zapojiť aspoň 20 percent vodičov. Ako ich však presvedčiť, keď im navigácia ponúkne niekedy aj dlhšiu a nie práve ideálnu trasu?

„Ľudia možno začnú uvažovať komunitne, menej sebecky. Aj keď niekto pôjde dlhšie, pre komunitu to bude lepšie,“ hovorí Cmar. Je podľa neho potom už úlohou mesta, ako bude používanie navigácie propagovať.

Odmenou by mohla byť navigácia priamo na parkovacie miesto aj s jeho rezerváciou, ako v Barcelone, Londýne a Amsterdame, menuje Cmar. Ďalšie výhody by mohli byť rôzne zľavy na parkovné, ak by vodič, samozrejme, poslúchal navigáciu.

Sygic chce inteligentné riešenie dopravy pripraviť v rámci európskeho programu Antarex, v rámci ktorého spolupracujú s výpočtovým strediskom IT4Innovation Ostrava.

Cez náročné algoritmy by systém mohol predpovedať dopravné situácie a optimálne trasy z dát od šoférov, prípadne senzorov, kamier či meteorologických staníc. Tvrdia, že vďaka tomu by vedeli predpovedať, ktoré cesty a ako budú vyťažené v prípade nehody, námrazy, plánovanej aj neočakávanej uzávery cesty.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie