Astronómovia pozorovali vznik hviezd vo vetre čiernej diery

Umelcova predstava galaxie, v ktorej dochádza ku vzniku hviezd v extrémnych podmienkach vetra čiernej diery. Tá sa nachádza v jej strede. Foto – ESO/M. Kornmesser

Vďaka novým poznatkom lepšie pochopíme vznik a rozptýlenie ťažkých kovov vo vesmíre a tvary galaxií.

Vedci predpokladajú, že všetky galaxie majú vo svojom strede supermasívnu čiernu dieru.

Ide o najväčší typ čiernej diery: dosahuje hmotnosť tisícov miliárd hmotností Slnka. Majú natoľko silnú gravitáciu, že z nich neuniknú žiadne častice, ani svetlo.

Samotná čierna diera je obkolesená neustále sa zväčšujúcim diskom horúcej hmoty, ktorá do nej postupne padá. Rýchlosť pohlcovania hmoty ale občas nie je dostatočná a disky časom dosiahnu takzvanú „kritickú hmotnosť“.

Keď ju prekonajú, začne materiál – napríklad vo forme ionizovaných atómov a prachu – vytryskovať z pólov čiernej diery. Takýto „vietor“ je pomerne rýchly, pohybuje sa rýchlosťou až štvrtiny rýchlosti svetla.

Ide o horúcu tému astrofyziky, v roku 2015 astronómovia zistili, že takýto vietor môže viať vo všetkých smeroch. Začiatkom tohto mesiaca sa vedcom podarilo po prvý raz odmerať teplotu týchto vetrov.

Tento pondelok vyšiel článok v prestížnom časopise Nature, v ktorom astronómovia opísali historicky prvé priame pozorovanie vzniku hviezd vo vetre čiernej diery.

Vedci popísali pozorovanie vzniku hviezd vo vetre čiernej diery. Zdroj – YouTube

Intergalaktické vetry

Pozorovanie tohto zaujímavého javu sa podarilo v systéme dvoch zrážajúcich sa galaxií so súhrnným označením IRAS F23128-5919. Nachádzajú sa od nás vo vzdialenosti približne 600 miliónov svetelných rokov.

Na merania vedci použili prístroje MUSE X-shooter na VLT teleskope (Very Large Telescope) Európskeho južného observatória ESO v Čile. Presne podľa očakávaní astronómovia pozorovali veľmi silné a turbulentné vetry materiálu, ktoré vznikali činnosťou supermasívnej čiernej diery v centre jednej z dvojice galaxií.

Merania boli zamerané na plyn, ktorý obkolesoval hlavné veterné prúdy. Pomocou prístrojov VLT teleskopu astronómovia merali svetlo, ktoré tieto masy plynu vyžarovali.

Potvrdenie hypotézy

Aby sa oblaky prachu rozžiarili, museli interagovať s nejakou formou radiácie, ktorá mohla pochádzať napríklad z mladých hviezd, no ich prítomnosť v blízkosti takýchto oblakov nebola zatiaľ dokázaná.

„Astronómovia už nejaký čas predpokladali, že tieto prúdy materiálu by mohli byť ideálne pre vznik hviezd,“ povedal v správe Európskeho južného observatória Roberto Maiolino, vedúci výskumného tímu.

Presne to sa počas meraní potvrdilo: bádatelia zaznamenali priamy dôkaz existencie populácie mladých hviezd priamo vo vetre supermasívnej čiernej diery. „Naše výsledky sú vzrušujúce, pretože jednoznačne ukazujú tvorbu hviezd v tomto vetre čiernej diery,“ dodal Maiolino.

Predpokladá sa, že tieto hviezdy nemajú viac ako niekoľko desiatok miliónov rokov a od čiernej diery unikajú obrovskými rýchlosťami (boli v súlade s rýchlosťou vetra). Ich teplota a jas sú vyššie než hviezd „narodených“ v galaktických diskoch.

Dostupné z doi: 10.1038/nature21385, 10.1038/nature21677