Prvý hranatý monopost na svete navrhol Slovák. Delfín mal brzdy z Renaultu a spojku z Volgy

Tvar pretekárskeho auta Tatra Delfín 1100 od Jána Oravca inšpiroval ďalších dizajnérov, prvý hranatý Lotus prišiel až po šiestich rokoch.
Preteky Formuly Junior (FJ) inicioval v roku 1957 taliansky automobilový inžinier, pretekár a novinár Giovanni Lurani. Monoposty FJ mali 4-valcový 1,1-litrový motor a po siedmich rokoch ich prevzala FIA ako vozidlá Formuly 3.
Začiatkom roka 1963 vypracoval konštruktér, jazdec a člen ZO Zväzarm Tatra Kopřivnice Ing. Gajdoš spolu s ďalšími 18 konštruktérmi kompletnú dokumentáciu pre nové československé pretekárske vozidlo Formulu Junior.
Následne stavbu dvoch Delfínov 1100 realizovalo vývojové oddelenie n. p. Tatra spolu s aktivistami zo ZO Zväzarm, ktorí na monoposte odpracovali bezplatne viac ako 8 000 hodín.
Na vonkajšej podobe Delfína pracoval mladý slovenský výtvarník z bratislavského závodu Tatra Ján Oravec.
Nerozluční priatelia
Všetkému predchádzala dôležitá udalosť. Vedúci vývoja motorových vozidiel v Tatre Bratislava Ing. Ivan Mičík poslal v roku 1962 nadaného mladého kresliara a návrhára automobilov Oravca ku skúsenému dizajnérovi Otakarovi Diblíkovi do Prahy, vraj aby zistil, čo znamená slovo „dizajn“.
V tom čase to nebolo úplne bežné označenie a dizajnéri v našich končinách si hovorili skôr návrhári, riešitelia tvarovej časti výrobku alebo jednoducho výtvarníci. Obaja veľmi rýchlo našli spoločnú reč a stali sa z nich nerozluční priatelia.
Začiatkom roka 1963 prišiel Diblík za Oravcom s ponukou, že by mohol navrhnúť tvar pre pretekársky monopost, ktorý stavia Gajdoš z kopřivnickej Tatry. Pôvodne prišla ponuka Diblíkovi, ale rodený Brňan dal prednosť prestížnej práci na nových kľučkách dverí pre Národné divadlo v Brne.
Delfín v utajení
Oravec začal okamžite tvoriť. Na rysovacej doske mal v práci iným výkresom prekrytý výkres s kresbami Tatry Delfín. Vždy, keď vošiel do kancelárie Mičík, Oravec obratne zakryl svoj utajený projekt výkresom úžitkového automobilu.

Monopost dôkladne rozkreslil a následne vytvaroval model v mierke 1 : 10. Podľa jeho sadrového odliatku vyrobili za rekordné tri dni v Kovone n. p., Karviná 16-kilogramovú laminátovú karosériu v skutočnej veľkosti.
Prvý Oravcov návrh bol tvarovo opatrnejší. Hrana prebiehala len po hornej siluete monopostu, spodná časť bola zaoblená do vaničky.
Vo finále sa však rozhodol pre odvážny hranatý tvar. Oravec aj Diblík si v hranatom tvarovaní rozumeli. Naplno sa to prejavilo v nasledujúcich rokoch pri návrhoch novej Tatry 603 X1 až X4. Paradoxne pre hranaté tvary boli všetky ich nadčasové pokusy o novú karosériu neúspešné.
Polovica vládneho motora
Oba Delfíny boli postavené v Tatre brigádnicky, vo voľnom čase za osem mesiacov a 18 dní. Tatra ich prvýkrát predstavila verejnosti 20. septembra 1963 na Štramberskom okruhu.
Tatra Delfín 1100 bol prvý monopost Formuly Junior na svete vybavený vzduchom chladeným motorom. Ako základ použili konštruktéri osemvalcový motor z vládnej limuzíny Tatra 603. Využité boli iba 4 valce a vŕtanie zmenšené na 70,7 mm. Otvory po ďalších 4 valcoch zakryli plechovým vekom.
Brzdy mal Delfín z Renaultu, spojku z Volgy 21 a prevodovku z Fiatu 600 s upravenými prevodmi. Nebol to však žiadny bastel. Celkovo 402-kilogramový monopost dokázal uháňať až 217-kilometrovou rýchlosťou a skrotiť ho nebolo vôbec jednoduché.
Lotus až po delfíne
Dizajn Delfína je aj dnes výnimočný a atraktívny zároveň. Na okruhu vzbudzoval rešpekt, a ak si dokázal zručný jazdec poradiť s prebytkom výkonu, dosahoval tento „tatrovácky“ monopost veľmi slušné výsledky. Tvarovo vyspelé sú elektrónové disky vyvinuté v ZO Zväzarm Tatra a vyrobené v n. p. Československé naftové motory v Plotišti u Hradce Králové.
Kvalita diskov kolies bola v tom čase porovnateľná s kvalitou od Cooper alebo Lotus. Pokroková bola aj konštrukcia priestorového rúrkového rámu a ľahkej laminátovej karosérie. Autor tvaru monopostu nič nenechal na náhodu. Za hlavou jazdca je predpísaný ochranný rám krytý laminátovým horizontálnym krídlom, ktoré súčasne usmerňuje vstup a ovládanie prístupu vzduchu na chladenie motora.
Hrany karosérie boli v tom čase pre formulu naozaj nezvyčajné. Písal sa rok 1963 a všetky monoposty mali úhľadné oblé tvary. Aj dnes je dizajn športového náčinia na štyroch kolesách súbojom medzi aerodynamikou a estetikou.
Experimenty v tejto oblasti sú vždy revolučné. Inak to nebolo ani pri Delfíne. Keďže motoristický šport bol aj napriek železnej opone medzinárodný, môžeme smelo konštatovať, že Oravcov tvar Tatry Delfín inšpiroval ďalších tvorcov dizajnu monopostov k hranatým tvarom, ktorých éra prišla až v roku 1969, keď Lotus predstavil svoj monopost 61 MX.
Definícia dizajnu v praxi
Československé pretekárske vozidlo Formuly Junior z Tatry Kopřivnice je aj vďaka svojim hranám nezabudnuteľné. Definuje nový tvar automobilu, ktorý sa vníma ako dynamický, štíhly a ostrý.
Ostrosť je synonymom akcelerácie, štíhlosť vyjadruje rýchlosť a agilitu. Ján Oravec dal Delfínu tvar, ktorý dokonale definuje automobilový šport a zároveň pomáha vozidlu dosahovať vynikajúce jazdné vlastnosti. Tatrovácky monopost je vďaka Oravcovi dizajnová ikona, a to napriek tomu, že v Tatre Bratislava v čase vzniku Delfína ešte len hľadali význam cudzieho slova dizajn.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.