Denník N

Aj mladí chcú čítať tlačené noviny. Desať postrehov o budúcnosti médií

Foto: Digital Media Strategies
Foto: Digital Media Strategies

Od 9. do 11. marca sa v Londýne konala konferencia Digital Media Strategies 2015, ktorej sa zúčastnili zástupcovia mnohých významných svetových médií. Čo majú nové a aké výzvy pred nimi stoja?

1. Video: Na dĺžke záleží

Asi v súčasnosti niet konferencie o digitálnych médiách, na ktorej by sa medzi najdiskutovanejšími témami neobjavila téma online videa. Podľa odhadov bude do roku 2017 až 69 percent prenesených dát tvoriť video.

Na webe sa dĺžka videí zmenšuje. Kým pred rokom malo priemerné video viac ako päť minút, dnes má menej ako štyri. Mediálne spoločnosti sa tak prispôsobujú správaniu používateľov.

Niečo podobné si všíma aj Netflix, a to najmä na mobilných zariadeniach. Tam až 87 percent ľudí sleduje videá menej ako desať minút

Dôležitosť a inzerentný potenciál videí si uvedomujú aj veľké médiá. Na londýnskej konferencii o tom hovorila Donata Hopfen z nemeckého Bildu aj Charles Classen z televízie ESPN – tá zverejnila v minulom roku na webe zhruba 40-tisíc videí.

Tento rok chce do práce s videom investovať web Quartz aj týždenník Economist – ten sa chce spoliehať aj na sponzorované videá.

2. Jediným skutočným mobilným zariadením sú smartfóny

Druhou najčastejšie skloňovanou témou na konferenciách o digitálnych médiách sú v posledných rokoch mobily a tablety. V roku 2016 by mali byť dve tretiny návštev internetových stránok na mobilných zariadeniach. Už teraz na nich ľudia trávia viac času ako na desktopoch.

Douglas McCabe z EndersAnalysis v Londýne upozornil na to, že jediným skutočným mobilným zariadením sú smartfóny, nie tablety. Len jedno percento ľudí totiž používa tablety prioritne mimo domu, zatiaľ čo 51 percent ich používa vždy len doma

Jay Lauf z Quartzu pripomína, že manažéri médií by mali svoje weby budovať ,,mobile first”. ,,Ak vytvoríte niečo pre počítače a potom sa to snažíte zoptimalizovať pre mobily, nie je to dosť dobré,” povedal.

3. Mladí sú jednoducho iní

Isaac Lee, šéf americkej televízie Fusion, si myslí, že konzumenti digitálnych médií sa od seba neodlišujú až tak tým, z ktorej krajiny pochádzajú, ale skôr tým, koľko majú rokov. V Londýne hovoril aj o tom, že mladí sú ,,hyper-connected” a žijú na viacerých online platformách, medzi nimi dominuje najmä Facebook a YouTube.

Na druhej strane ich televízia zaujíma stále menej:

Navyše, mladí až 1,8-krát radšej vyskúšajú nejaký produkt alebo značku, ak im ich odporučí youtubová hviezda, ako keby ich propagovala tradičná celebrita.

4. Print má od zániku ďaleko

Paul Rossi z britského týždenníka Economist trochu prekvapil, keď povedal, že priemerný predplatiteľ ich printového vydania je mladší ako predplatiteľ čisto digitálneho vydania.

O budúcnosť printu sa zatiaľ v redakcii neobávajú. S odľahčením ukazujú, že vďaka globalizácii sa im v posledných desaťročiach darí omnoho lepšie ako v prvých sto rokoch existencie časopisu.

John Ridding, šéf Financial Times, na konferencii povedal, že ich papierové noviny sú ziskové prvýkrát v histórii.

Nemecký Bild uznáva, že čítanosť printu im už nerastie, ale aj tak je pre nich dôležitý. Rušiť ho neplánujú, skôr ho chcú inovovať.

Autori stránky Airbnb, ktorá slúži ľuďom, ktorí cestujú a hľadajú dočasné ubytovanie, sú ohľadne budúcnosti printu tiež optimistickí. ,,Print je stále najdôležitejšie médium pre cestovateľov,” povedal Christopher Lukezic z Airbnb. Firma začala v novembri minulého roku vydávať vlastný magazín Pineapple.

5. Sociálne siete sú dverami do internetu

Pre ľudí sú sociálne siete pasom, ktorý im uľahčuje cestovanie po webe. Vďaka nim nemusia vypĺňať otravné registračné a prihlasovacie formuláre. Využitím tzv. social loginu sa môžu na weboch prihlásiť jedným – dvoma kliknutiami.

Dobré skúsenosti má napríklad magazín Forbes – po zavedení social loginu im o 100 percent stúpol počet registrácií, dnes ho používa až 6 z 10 prihlásených používateľov.

6. Newslettre nemusia slúžiť len na marketing

Web Quartz od minulého roka priam profesorky ukazuje všetkým konkurentom, ako robiť dobré newslettre. Na ten ich sú také dobré ohlasy, že z neho spravili titulku svojho webu.

Úspechu pomáha aj firemná filozofia: ,,Je pre nás veľkým privilégiom, že môžeme byť každé ráno v e-mailovej stránke našich čitateľov. Naším hlavným cieľom je písať ten najlepší spravodajský brífing, aký vieme.”

Jay Lauf z Quartzu v Londýne hovoril o tom, že newslettre nemajú byť zamerané len na marketing a získavanie návštevníkov webu. Aj preto neváhajú odkazovať na weby iných médií. Newslettre používajú najmä na podporovanie lojality medzi svojimi čitateľmi.

7. Reklama v Timesoch: Museli sme vymeniť 100 ľudí

Témou posledných rokov je tzv. natívna reklama, nazývaná aj branded content. Kým bannery sú vnímané ako skôr votrelec na webových stránkach, natívna reklama je s okolitým prostredím v jednote. Sponzorované články vyzerajú takmer rovnako ako tie redakčné.

Web Mashable má až tretinu príjmov z výroby sponzorovaného obsahu.

New York Times stále zarába viac na banneroch, ale postavil aj vlastný tím ľudí, ktorí vyrábajú natívnu reklamu. Šéfka obchodného oddelenia v Timesoch Meredith Levien povedala, že kedysi šikovní ľudia neraz nevedia robiť dnešnú prácu v reklame. Aj preto v redakcii za posledných 18 mesiacov vymenili sto ľudí.

8. Redakcie by mali mať vlastného hackera

Požiadavky na novinárov sa stupňujú. Okrem písania či hovorenia musia neraz aj fotiť či nakrúcať krátke videá, musia vedieť pracovať s dátami, rozumieť základom HTML a vedieť si chrániť svoje súkromie a svoje zdroje na internete.

Espen Sundve z nórskych novín VG aj preto odporučil médiám, aby si najali vlastného hackera.

Vydavateľstvo News UK, ktoré vydáva napríklad noviny The Times a The Sun, poslalo 40 novinárov na kurz programovania. Cieľom je, aby bol pre nich digitálny svet menej strašidelným miestom.

9. Bild skúsil zaviesť nočné zmeny. Nevyšlo to

Donata Hopfen na konferencii povedala, že Bild už nie sú len noviny, ale že sa médium zmenilo na ,,multimedia content brand”.

Na webe majú vyše 250-tisíc predplatiteľov. Vďaka nim chcú znížiť závislosť od inzercie, no ešte stále sú len na začiatku.

Hopfen prezradila, že v redakcii skúšali zaviesť nočné zmeny pre novinárov, aby boli schopní prinášať správy 24 hodín denne bez prestávky. Keďže to však nešlo dosť dobre, experiment ukončili a radšej otvorili pobočku v Los Angeles, v ktorej zamestnali päť novinárov.

10. Mediálnym start-upom sa darí. Pár čísel na záver

Web Quartz má 10 miliónov čitateľov mesačne a nepotrebujú na to ani články o zvieratkách. ,,Grafy sú naša verzia videí s mačiatkami,” vravia.

Web Vox by mal byť už v tomto roku ziskový. Holandský De Correspondent má viac ako 32-tisíc predplatiteľov. Spoluzakladateľ spravodajskej aplikácie Circa si vie predstaviť, že v budúcnosti budú zarábať aj tak, že budú iným redakciám prenajímať redakčný systém a ďalšie nástroje, ktoré potrebujú.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie