Denník N

Ďalší účet za vlaky zadarmo: Počiatek zaplatí RegioJetu nové súpravy

RegioJet chce mať v Bratislave vlastné depo. Foto N - Tomáš Benedikovič
RegioJet chce mať v Bratislave vlastné depo. Foto N – Tomáš Benedikovič

RegioJet musel pridať dve súpravy na trati z Komárna do Bratislavy. Prenájom mu zrejme preplatí štát.

Český dopravca RegioJet a slovenská vláda sa v posledných mesiacoch príliš nekamarátili. Majiteľ firmy Radim Jančura označil premiéra Roberta Fica za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými vlakmi.

V jednej veci mu však Ficove stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov pomôžu. Vláda sa rozhodla zaplatiť RegioJetu prenájom dvoch dodatočných súprav, ktoré začal nasadzovať na trati Komárno – Bratislava, aby uľavil preplneným vlakom.

„V záujme skvalitnenia dopravy na tejto trati rokujeme so súkromným dopravcom o tom, že by mu štát preplácal obstarávacie náklady dodatočných súprav,“ potvrdil hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Jančurov biznis model je postavený na takzvanom operatívnom lízingu. Od leasingových firiem si dlhodobo prenajíma vlakové súpravy, ktoré následne hradí vopred dohodnutými splátkami.

Akou sumou mu štát na tento účel prispeje, nie je známe. Výšku pomoci nechce priblížiť ministerstvo ani RegioJet. „Výška nákladov bude známa v priebehu augusta,“ tvrdí Jančura. Obe strany sú ochotné prezradiť len toľko, že RegioJet dostane peniaze na dieselové vlaky Talent od kanadsko-nemeckého Bombardiera. Zrejme pôjde o dve staršie súpravy.

V každom prípade sa český dopravca stane prvým súkromným dopravcom na Slovensku, ktorý získa takýto typ pomoci.

Súpravy si RegioJet väčšinou prenajíma od luxemburskej leasingovej firmy Alpha Trains. Foto N - Tomáš Benedikovič
Súpravy si RegioJet väčšinou prenajíma od luxemburskej lízingovej firmy Alpha Trains. Foto N – Tomáš Benedikovič

Dvojitý vlak vyráža

Dopravu na trati z Komárna do Bratislavy si od RegioJetu už tri roky objednáva ministerstvo dopravy. Vďaka tomu na nej platia aj stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov.

RegioJetu po nich stúpol počet cestujúcich o takmer štvrtinu a jeho vlaky sa v silných časoch začali ešte viac preplňovať. Dopravca reagoval tým, že ranné a poobedňajšie spoje začal zdvojovať.

„Dve súpravy sme spojili do jedného vlaku. Na trať tak vyrážajú ako ucelená jednotka s dvojnásobnou kapacitou,“ približuje PR manažér firmy Tomáš Bořuta.

Od ministerstva, ktoré vedie Ján Počiatek, teraz získal predbežný prísľub, že sa mu obstaranie dvoch súprav preplatí. „Áno, aktuálne rokujeme o tomto riešení,“ potvrdzuje Kóňa.

Ministerstvo odmieta, že by pomoc RegioJetu priamo súvisela so zľavami. „Zavedenie dodatočných súprav súvisí s dlhodobým nárastom cestujúcich na tejto trati,“ tvrdí Kóňa. A odkazuje na to, že RegioJet má na preplatenie časti vlakov nárok už podľa pôvodnej zmluvy, ktorú s ním podpísal vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Od decembra 2013 RegioJet začal nasadzovať menšie súpravy Desiro. Foto - Wikipedia
Od decembra 2013 RegioJet začal nasadzovať menšie súpravy Desiro. Foto – Wikipedia

 Prímerie sa nekoná

Faktom je, že v zmluve je takáto možnosť skutočne uvedená. „Ak bude dopyt dlhodobo prevyšovať kapacitu spojov o viac ako pätnásť percent, dopravca sa spolu s ministerstvom zaväzuje upraviť výšku úhrady tak, aby zodpovedala zvýšeným nákladom,“ uvádza zmluva, ktorú Figeľ podpísal tesne pred koncom roku 2010.

Počet cestujúcich RegioJetu stúpa každý rok. Počiatkovo ministerstvo ešte pred zavedením Ficových zliav súhlasilo, že súkromnému dopravcovi povolí vypravovať viac vlakov. Vďaka tomu mohol vlani odviezť viac než dva milióny ľudí, čo je trikrát viac než svojho času vozila na tej istej trati štátna Železničná spoločnosť (ZSSK).

Majiteľ RegioJetu však tvrdí, že nebyť stopercentných zliav, ministerstvo by na dodatočné súpravy nekývlo. „Ficove zľavy na Slovensku spustili neobmedzené financovanie železničnej dopravy, takže došlo aj na nás,“ poznamenal Jančura.

A zdôrazňuje, že preplatenie lízingu v žiadnom prípadne neznamená, že by s vládou uzavrel prímerie.

Jančura sa totiž dlhodobo sťažuje na to, že Ficove zľavy ho poškodzujú. Vláda mu odmietla priznať právo voziť zadarmo študentov a dôchodcov na jeho druhej trati z Bratislavy do Košíc – podľa ministerstva na nej jazdí na vlastné riziko, nie na objednávku štátu. „Pre tieto zľavy sa náš biznis plán rozsypal,“ tvrdí Jančura.

Od ministerstva preto RegioJet žiada, aby mu preplatilo aspoň polovičné zľavy, ktoré poskytuje študentom. „Mesačne to robí okolo štyridsať až päťdesiat tisíc eur,“ hovorí. Okrem toho avizoval, že ďalšie peniaze bude vymáhať od ZSSK, ktorá vraj zneužíva dominantné postavenie.

Radim Jančura rád kritizuje politikov. Foto N - Tomáš Benedikovič
Radim Jančura rád kritizuje politikov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zaslúžená pomoc?

Dopravu na trati z Komárna do Bratislavy má RegioJet dohodnutú do roku 2020. Za jej prevádzkovanie dostáva od štátu dotácie 7,2 milióna eur.

Aj preto najnovší príspevok na prenájom vlakov niektorí odborníci kritizujú. „Môže sa to dokonca posudzovať ako nepovolená štátna pomoc,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý má blízko k SDKÚ.

RegioJet má totiž okrem dotácií tržby aj z predaja lístkov platiacim cestujúcim. „RegioJetu sa teraz za štátne peniaze zvýši kapacita a tým aj možnosť prepraviť viac platiacich pasažierov. Je to ďalší výdavok na sociálny nezmysel Roberta Fica s názvom „vlaky zadarmo,“ dodal Matej.

Iní odborníci, naopak, hovoria, že RegioJet si peniaze zaslúži – na trati z Komárna do Bratislavy dokázal výrazne rozhýbať železničnú dopravu. „Tá trať bola predtým na odpis,“ hovorí Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue.

Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky rady 810. Foto - Wikipedia
Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky radu 810. Foto – Wikipédia

A pripomína, že oveľa väčšiu pomoc dnes dostáva štátna ZSSK, ktorej služby si tiež objednáva ministerstvo dopravy. „Štát obstaráva pre ZSSK nové vlaky za stovky miliónov eur z eurofondov, čo je oveľa významnejší príspevok, ako dostane RegioJet,“ dodáva Mertinková.

Podobným spôsobom argumentuje aj exminister Figeľ, ktorý zmluvu s RegioJetom uzavrel. „Možnosť preplatenia nákladov na obstaranie nových súprav bola v zmluve aj preto, aby štát zrovnoprávnil príležitosti jednotlivých dopravcov. Štátna firma mala a má príspevok na nákup nových mobilných jednotiek z eurofondov,“ hovorí šéf KDH.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie