Denník N

Sú Slováci, ale už hrajú oveľa viac v zahraničí. V apríli majú 13 koncertov v 8 krajinách

Na showcaseových festivaloch buď neviete, kto všetko môže stáť pod pódiom, alebo to viete veľmi dobre, a o to lepšie musíte hrať. The Ills na festivale Ment v Ľubľane. Foto – Urska Bojlkovač
Na showcaseových festivaloch buď neviete, kto všetko môže stáť pod pódiom, alebo to viete veľmi dobre, a o to lepšie musíte hrať. The Ills na festivale Ment v Ľubľane. Foto – Urska Bojlkovač

The Ills dokázali to, čo sa ešte nepodarilo žiadnej slovenskej skupine. Ich úspech nie je záležitosťou náhody a môže potiahnuť aj ďalších.

Praha, Berlín, Kodaň, Amsterdam, Viedeň plus ďalšie koncerty v Holandsku, Belgicku, vo Švédsku. To všetko za jediný mesiac. Takto obvykle vyzerá európske turné zahraničných kapiel. Lenže hovoríme o najbližších plánoch slovenských hudobníkov. Volajú sa The Ills a zoznam ich aprílových koncertov je naozaj pôsobivý. Doslova ide o „real something“, presne v duchu rovnomenného názvu agentúry, ktorá bratislavskú štvoricu zastupuje.

Nie je to žiadna náhoda, ale výsledok dlhodobej práce muzikantov aj ľudí okolo nich. The Ills sú výborným príkladom toho, čo sa dá a čo sa má robiť, keď majú hudobníci exportné ambície aj potenciál. Zároveň sú výborným príkladom toho, na čo sú dobré hrania na takzvaných showcaseových akciách. Už ich odohrali niekoľko, tento rok dve – holandský Eurosonic a slovinský Ment. A ešte treba pridať aj to, že ich hudba znela aj tam, kde sa zatiaľ nedostali osobne. Najmä vo vysielaní prestížneho amerického nezávislého rádia KEXP v Seattli.

plagat

Stretli sme sa na parkovisku pri nákupnom centre v Bratislave a čakali na dodávku. Ja ako novinár, Táňa s Gešom z agentúry Real Something, Daniela zastupujúca online hudobnú aplikáciu Tootoot a Ricky z vydavateľstva go2stage. Vyzdvihli nás Mišo a Pavla z organizácie LALA – Slovak Music Export. Okrem nás ešte po vlastnej osi vyrazil do Ľubľany aj tím z festivalu Pohoda a auto s The Ills.

Všetci sme mierili na festival Ment, každý s trochu inými úmyslami. O pár hodín sa stretávame v klube, ktorý je súčasťou kultúrneho centra Metelkova. Bývalé vojenské kasárne uprostred Ľubľany v roku 1993 obsadili umelci a po squatterskej fáze sa im podarilo udržať sa tam. Útoky skinheadov odrazili, vzťah s mestom, elektrárňami a vodárňami zlegalizovali. Dnes je to zóna pripomínajúca kodaňskú Christianiu alebo bratislavskú Cvernovku či Stanicu Žilina-Záriečie. Hudba, výstavy, filmy, prednášky o alternatívnom spôsobe života.

Festival Ment má oficiálny hlavný stan v kine Šiška, ale najviac priestorov má práve v Metelkovej. Showcaseové festivaly vždy v meste obsadia niekoľko klubov, kde sa paralelne konajú desiatky koncertov a muzikanti musia urobiť maximum pre to, aby zaujali. The Ills s tým problém nemajú. Vidieť, že už sú „vyhratí“ a suverénni, ani vám nenapadne, že počúvate slovenskú kapelu, a vôbec to nie je tým, že znejú iba inštrumentálky. Zvukovo ani technicky sa to v medzinárodnom programe nestratí, atmosféru nepotlačí ani live video cez mobil:

Illsáci si od prvých minút získavajú pozornosť plného klubu aj niekoľkých festivalových delegátov, medzi nimi aj Kevina Colea z KEXP, ktorý ich nechváli iba zo slušnosti – o mesiac zaradil ich skladbu 4:17 z aktuálneho albumu do vysielania ako Song of the Day s týmito slovami: „Mal som problém vybrať jednu pesničku, pretože sa mi páči celý album (…) A boli fantastickí naživo.“

Takéto poklony slovenskí muzikanti bežne nedostávajú, ani bežne toľko zahraničných koncertov nemajú. Illsáci nie sú v Slovinsku na výlete. Okrem MENT-u si naplánovali tri ďalšie vystúpenia v okolí Ľubľany. Presnejšie naplánovala ich Táňa Lehocká, nenápadné dievča, ktoré najskôr začalo organizovať koncerty v Bratislave, kde stále vozí nezávislé kapely zo zahraničia, no svoj čas a energiu sa rozhodla venovať aj exportu slovenskej kapely.

„Je dôležité hrať showcaseové festivaly, aj keby hneď priama ponuka na niečo konkrétne neprišla. Lebo tým, že takto napríklad Ills hrajú, tak sa o nich viac hovorí, viac ľudí ich registruje a napríklad aj ak ich neuvidí Michael Eavis z Glastonbury, tak ich môže vidieť niekto jemu blízky a trebárs ich odporučí… A neskôr sa niekto ozve. Niekedy nie je také jasné, odkiaľ vyplynulo neskôr niečo super. My showcase berieme skôr ako takú štartovaciu platformu.“

tana-lehocka

Táňa s Gešom na MENT-e kmitajú počas celého dňa. Snažia sa vidieť čo najviac panelových diskusií, bavia sa so známymi a kontaktujú ďalších ľudí, s ktorými chcú nadviazať spoluprácu. Témy debát sú zaujímavé nielen pre odborníkov – dozviete sa napríklad, že v Británii fungujú lokálne PR agentúry, ktoré najefektívnejšie spropagujú neznámych hudobníkov, že v Litve sa neoplatí organizovať koncerty počas basketbalových zápasov, pretože tam je to národný šport. Jonathan Poneman rozpráva o svojom kultovom grungovom vydavateľstve Sub Pop, Kevin Cole o KEXP rádiu a priateľstve s Princom od čias, keď bol ešte len začínajúcim hudobníkom.

MENT funguje tri roky, rovnakú históriu má festival Waves Bratislava, ktorý však po roku 2015 skončil. Škoda, lebo tento typ akcie môže scéne len pomôcť. Aj preto už ľudia z iniciatívy Lala Music Export pracujú na rozbehnutí novej akcie.

Stále sa musí niečo diať

Na showcaseoch sa väčšinou hráva tak, že kapely vyplnia prihláškový formulár a keď zaujmú, niekto sa im ozve. Veľkú časť nákladov si hradia sami, bonus je, že sa môžu ukázať pred medzinárodným publikom, v ktorom sú pozvaní festivaloví hostia – hudobní promotéri, agenti, PR agentúry, rozhlasoví moderátori, novinári. Tí majú program aj cez deň, odborné prednášky, workshopy. Kľúčové slová sú networking, zdieľanie informácií a skúseností, ako dostať hudbu do sveta. Toto nie je akcia pre známe hviezdy, ale pre muzikantov, ktorí už doma niečo dosiahli a majú ambície aj potenciál ísť von.

Aj The Ills to trvalo niekoľko rokov. Ich exportný príbeh sa začal pred štyrmi rokmi na festivale Waves Bratislava, kde ich videl riaditeľ Iceland Airwaves. Kým dostali pozvanie prísť hrať do Reykjavíku, museli potvrdiť, že stoja zato. Ani do Ľubľany sa nedostali na prvýkrát. Prihlášku im najskôr zamietli, no tento rok už dostali priamu pozvánku od organizátora.

„Stále sa musí niečo okolo kapely diať. Nový album, turné, koncerty doma aj v zahraničí, festivaly. Treba presvedčiť, že nielen hudba je dobrá, ale že kapela má potenciál uspieť aj mimo Slovenska a Česka, že má okolo seba ľudí, ktorí im k tomu pomôžu. Nejaký manažMENT alebo tak,“ vraví Táňa.

Z Ľubľany si priniesla niekoľko silných ohlasov na The Ills, aj sľubných nových kontaktov a ponúk. Všetky nie sú na sto percent, je to len také prvé oťukávacie kolo, ľudia z brandže sa potrebujú uistiť, o čo kapelám ide a čo sú ochotné urobiť pre to, aby sa presadili aj mimo svojich domácich krajín. Každopádne platí, že úspech kapely z jednej krajiny môže potiahnuť aj ďalšie a že bez profesionálneho prístupu sa ďaleko nedostanete. Vo svete nie je bežné, aby si muzikanti riešili koncerty sami.

„Len musíme všetko dobre zvážiť, aby sme sa náhodou neupísali niekomu, komu nechceme. Potrebujeme si to prebrať a rozmyslieť, ako vlastne celkovo s kapelou ďalej. Začína sa to už naozaj nejako ,zvážňovať‘,“ hovorí Táňa. „Čo je ale pre mňa novinkou, že už teraz sme riešili aj rok 2018.“

Teraz najčítanejšie

Foto N - Tomáš Benedikovič