Denník N

Dankove IC vlaky skúšobne ťahá nemecký rušeň, ktorý požičal Křetínský

Železnice začali nasadzovať modernú lokomotívu, pomocou ktorej testujú, ako by sa dal na trati ušetriť čas.

Je to kúzlo nechceného. Predseda SNS Andrej Danko označuje za jedného zo svojich protivníkov českého miliardára Daniela Křetínského. Prekáža mu Křetínského holding EPH, ktorý dlhodobo posilňuje svoj vplyv v slovenskej energetike.

Nedávno Danko dokonca v TA3 naznačoval, že Křetínský, prípadne RegioJet, mohli s novinármi rozpútať aféru okolo jeho povýšenia na kapitána. „Ja sa so žiadnym súkromníkom ani fyzickou osobou nestretávam, a preto ma nenávidí aj pán Jančura, pán Křetínský a ďalší,“ vysvetľoval Danko.

Aktuálne však dochádza k paradoxnej situácii. Křetínský neplánovane pomáha Dankovi plniť jeho sľub, že vylepší služby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Slovenský „národný dopravca“ si totiž pokusne požičal moderný nemecký rušeň Vectron, ktorý prevádzkuje jedna z Křetínskeho firiem. Tento víkend ho zaradili do ostrej prevádzky, aby s ním testovali, ako by to vyzeralo, keby boli štátne vlaky ťahané špičkovými lokomotívami.

„Je to skutočne moderný rušeň, ktorý je známy svojou spoľahlivosťou. Predpokladáme, že dokáže priniesť aj výraznú časovú úsporu,“ uvádza hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Lokomotíva Vectron túto nedeľu už ťahal jeden z vlakov InterCity medzi Bratislavou a Košicami. Foto - Martin Janíček
Lokomotíva Vectron túto nedeľu už ťahala jeden z vlakov InterCity medzi Bratislavou a Košicami. Rušeň vlastní spoločnosť LokoTrain, ktorá spadá do Křetínského Energeticko-priemyselného holdingu (EPH). Foto – Martin Janíček

Vectron si železnice požičali na tri mesiace. V prvej fáze bude ťahať jeden pár expresných vlakov InterCity medzi Bratislavou a Košicami. Ich návrat si Danko presadil minulý rok.

V ďalších týždňoch ho plánujú využiť aj v bežných rýchlikoch na trase Bratislava – Žilina – Košice. „Chceme si overiť zrýchlenie a ďalšie vlastnosti tohto rušňa, a to na zmodernizovaných úsekoch, kde sa dá jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, ale aj na náročnejšom úseku v okolí Tatier s veľkým sklonom,“ dodáva Kováč.

Výhodná dohoda?

Skutočnosť, že požičaný rušeň pochádza práve z Křetínskeho firmy LokoTrain, je do značnej miery náhoda. Firma ho pôvodne požičala inému zákazníkovi, ostravskej dopravnej spoločnosti Cargo, ktorá ho následne posunula slovenským železniciam.

„Lokomotíva, ktorá momentálne jazdí pre Železničnú spoločnosť Slovensko, je prenajatá za komerčných podmienok pre dopravcu registrovaného v Českej republike. Zmluva umožňuje dočasne ju zapožičať aj tretej strane,“ potvrdzuje hovorca EPH Daniel Častvaj.

Štátne železnice za prenájom neplatili, ako odplatu iba do Česka zapožičali jeden zo svojich starších rušňov radu 363. „Pre nás to bolo celkom výhodné,“ povedal Denníku N zdroj blízky vedeniu ZSSK.

Ako odplatu za moderný Vectron poslali železnice do Česka starší rušeň radu 363. Foto - Wikipedia
Ako kompenzáciu za moderný Vectron poslali železnice do Česka starší rušeň radu 363. Foto – Wikipedia

Nová atrakcia

Rušeň sa už cez víkend stal vyhľadávanou atrakciou medzi železničnými fanúšikmi, ktorí sa snažili urobiť jeho prvé fotky. Vectron, ktorý vyrába nemecký Siemens, je totiž aktuálne najmodernejšou lokomotívou, aká jazdí na akejkoľvek vnútroštátnej slovenskej trati.

Takúto lokomotívu doteraz na Slovensku používal iba RegioJet, ktorý má celkovo päť kusov Vectrona. Niektoré donedávna nasadzoval na trati Bratislava – Košice, po januárovom ukončení prevádzky ich však presunul na linky do Prahy.

V čom je takáto lokomotíva iná? V prvom rade môže jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, na ktorú sú budované moderné slovenské koridory.

ZSSK má takýchto lokomotív málo, väčšine z nich chýbajú predpísané zabezpečovacie systémy. Aj preto dnes takouto rýchlosťou jazdia iba vlaky InterCity, ktoré sú ťahané viac než štyridsať rokov starými rušňami zo Škody Plzeň.

Nemecké Vectrony sa stali pýchou RegioJetu, v začiatkoch ale prinášali skôr starost. Foto - TASR
Nemecké Vectrony sa stali jednou z firemných značiek RegioJetu, ktorou sa rád chválil i na Slovensku. Foto – TASR

Vectron má aj výkonnejší pohon a brzdné systémy. Na svoju maximálnu rýchlosť dokáže zrýchliť skôr, a naopak, brzdiť pred zastávkou môže začať podstatne neskôr ako ostatné rušne ZSSK. Vďaka tomu môže prejsť vybraný úsek rýchlejšie.

„Vyšší výkon a lepšie zrýchlenie Vectronu by nám mohli umožniť lepšie využívať zrekonštruované úseky slovenských tratí,“ hovorí Kováč.

Rýchlosť je čoraz žiadanejšia

Práve rýchlosť sa stáva čoraz aktuálnejšou témou. Bežné rýchliky totiž dnes jazdia maximálne 120-kou, čo je dané nielen výkonmi rušňov, ale aj tým, že niektoré vozne nie sú konštruované na vyššie rýchlosti.

To však už onedlho začne byť neudržateľné. Do roku 2020 totiž železničiari sľubujú dokončiť koridor pre 160-ku v celom úseku medzi Bratislavou a Žilinou. Bežné rýchliky by tak mohli ušetriť aj polhodinu oproti dnešku.

ZSSK tak bude musieť čoskoro nakúpiť moderné rušne, aby potenciál trate maximálne využila. V opačnom prípade sa jej bude ťažko vysvetľovať, prečo väčšina jej rýchlikov jazdí len 120-kou, keď štát za stovky miliónov eur postavil trať na 160-ku.

Vlaky InterCity sú dnes ťahané prevážne lokomotívou radu 350, ktorej sa prezýva Gorila. Vyrábali ju v prvej polovici sedemdesiatych rokoch v Škode Plzeň. Foto - Wikipedia
Vlaky InterCity sú dnes ťahané prevažne lokomotívou radu 350, ktorá má prezývku Gorila. Vyrábali ju v prvej polovici 70. rokov v Škode Plzeň. Foto – Wikipedia

Dopravca preto plánuje zapožičaný Vectron testovať nielen v IC vlakoch, ale aj v bežných rýchlikoch. Vďaka tomu môže získať predstavu, ako by sa dala aj prevádzka týchto spojov čo najviac zefektívniť.

„Rýchliky jazdia nižšou maximálnou rýchlosťou než vlaky InterCity, vezú však viac vozňov. Aj pri nich sa teda môžu uplatniť vyššie výkony lokomotívy Vectron,“ dodáva Kováč.

Stále obľúbenejší leasing

Křetínského Firma LokoTrain sa venuje poskytovaniu lokomotív, ale aj rušňovodičov či technikov na krátkodobý prenájom. Takúto službu využíva stále viac dopravcov, vrátane spomínaného RegioJetu.

Moderný rušeň Vectron totiž za normálnych okolností stojí päť až sedem miliónov eur. Trhová cena prenájmu môže byť okolo 2-tisíc eur na deň. V tom je štandardne zahrnutý aj servis či dodávka náhradného rušňa v prípade poruchy.

České dráhy majú moderné lokomotívy už niekoľko rokov. V súčasnosti prevádzkujú dvadsať rušňov Škoda 380, ktoré vyrába plzeňská Škoda Transportation. Foto - Wikipedia
České dráhy majú moderné lokomotívy už niekoľko rokov. V súčasnosti prevádzkujú dvadsať rušňov Škoda 380, ktoré vyrába plzeňská Škoda Transportation. Foto – Wikipedia

Tento spôsob obstarania rušňov môže byť výhodný zvlášť pred dopravcov, ktorí nemajú balík peňazí na vstupné investície, alebo sa pohybujú na nestabilnom trhu. Keď sa napríklad rozhodnú nejakú linku škrtnúť, nemusia si robiť starosti, ako nájsť pre lokomotívu ďalšie využitie. Jednoducho prenájom ukončia a rušeň vrátia.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie