Denník N

Park s Jaguarom dostal diaľničnú prípojku, prvé autá plánuje vyrobiť na budúci rok

Strihanie pásky na novom privádzači. Foto – TASR
Strihanie pásky na novom privádzači. Foto – TASR

Účet za nitriansky park rastie nad pol miliardy eur, privádzač má odľahčiť dopravné zaťaženie v lokalite a umožniť priame napojenie parku na R1.

Voziť diely či vyvážať autá z nitrianskeho priemyselného parku, v ktorom vyrastá automobilka Jaguar Land Rover, bude pohodlnejšie. Predstavitelia vlády a samosprávy odovzdali do užívania diaľničný privádzač z rýchlostnej cesty R1 k parku v smere od Bratislavy, píše agentúra TASR.

„V priemyselnom parku dnes pôsobí 21 spoločností, ktoré zamestnávajú vyše 4-tisíc ľudí. Vybudovanie privádzača odľahčí dopravné zaťaženie v lokalite a umožní priame napojenie strategického parku na rýchlostnú cestu R1 z obidvoch smerov,“ povedal minister hospodárstva Peter Žiga.

Pásku strihali na stavbe, ktorú zrealizovala Skanska. V zmluve s ňou sa píše o odmene za privádzač vo výške 5,5 milióna eur bez DPH. Ide o ďalšiu etapu vo výstavbe prípojky pre park na R1.

Ministerstvá dopravy aj hospodárstva opakujú, že tieto stavby nie sú určené len pre Jaguar a jeho budúcu produkciu áut Discovery, ale pre všetky firmy v priemyselnom parku a aj pre šoférov v priľahlom okolí.

Stavba od firmy Skanska je menšou časťou celkovej štátnej investície, ktorá pomôže aj automobilke. Najväčšiu časť obrích objednávok, ktoré štát začal vypisovať od momentu, keď bolo jasné, že Jaguar príde na Slovensko, získala stavebná firma Strabag. Hodnota najväčších zákaziek pre nitriansky park sa dostala na úroveň vyše 420 miliónov eur.

Keď k tomu prirátame schválenú investičnú pomoc pre Jaguar v hodnote 130 miliónov eur, výsledná suma sa pohybuje na úrovni 550 miliónov eur. To nerátame štátnu pomoc investorovi s výkupom pozemkov.

Prvé autá chce začať Jaguar Land Rover na Slovensku vyrábať v roku 2018. V prvej etape plánuje do roku 2020 zamestnať 2834 ľudí, ročná produkcia sa odhaduje na 150-tisíc áut.

Peniaze na Jaguar

Príprava cestnej infraštruktúry

Má ju na starosti konzorcium Doprastav, Strabag. Ide o obslužné a ďalšie komunikácie, ako aj mosty, cesty či múry a verejné osvetlenie v blízkosti parku. Štátny MH Invest za ne zaplatí 185 894 318,5 eura bez DPH.

Príprava priemyselného parku

Zabezpečí ju Strabag, podpísal zmluvu za 123 098 661 eur bez dane. Štát v oznámeniach píše, že pod prípravou parku si treba predstaviť zameranie územia, vyňatie z poľnohospodárskeho fondu, projekty, stavbu inžinierskych sietí či hrubé terénne úpravy. 

Hrubé terénne úpravy

Zrealizuje ich Strabag za 95 848 525,6 eura bez DPH. Má ísť o odstránenie, uskladnenie a odvoz ornice, oplotenie či zabezpečenie dokumentácie na kolaudáciu stavby. 

Finálne inžinierske siete

Zhotoviteľom je podľa zmluvy konzorcium Strabag, Inpek za 8 577 740 bez DPH.

Výstavba dočasných inžinierskych sietí

Zrealizovala ich firma Vion za 2 699 886 eur.

Napojenie parku na R1

Časť dostal za úlohu postaviť Strabag v roku 2014 za 2 898 742 eur, druhú časť vlani Skanska za 5 533 333 eur.

Ďalšie objednávky

Štát pre Jaguar skupuje aj pozemky, rozdiel medzi cenou, za ktorú ich kupuje, a cenou, ktorú mu zaplatí Jaguar naspäť, nie je známy.

Odpustili mu odvody z pôdy za viac než 20 miliónov eur.

Prebehli tiež tendre o menšie sumy napríklad na stavebný dozor (robí ho firma Bung za 318-tisíc eur bez DPH), na rezervovanie distribučnej kapacity plynu pre užívateľov parku, na vypracovanie geometrických plánov pre majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie