Denník N

Amazon a Netflix začali nakrúcať viac lokálnych seriálov – dočkáme sa aj slovenského?

Giganti internetovej televízie chcú prilákať divákov cielením novej tvorby na ich krajiny.

Predstavte si váš top seriál, od ktorého ste závislí. Predstavte si, že sa príbeh odohráva na Slovensku a s našimi hercami. A potom si predstavte, že ho na svete pozerajú milióny ľudí.

Domáci hit v štýle Narcos je úsmevná, v skutočnosti nie však taká úplne nereálna predstava. Dvaja najväčší konkurenti v streamovaní seriálov a filmov, spoločnosti Amazon a Netflix, oznámili zámer investovať čím viac do výroby pôvodných seriálov podľa vkusu lokálneho diváka. Súvisí to s masívnym rozšírením týchto služieb, ktoré vlani neobišlo ani Slovensko.

Detektívka po nemecky

Amazon prichádza s prvým seriálom v nemčine. Volá sa You Are Wanted a premiéru v databáze Amazon Prime mal tento mesiac.

Netflix ústami svojho šéfa Reeda Hastingsa odkázal, že v rôznych fázach vývoja má 90 seriálov pre lokálne trhy, do ktorých doteraz nalial 1,75 miliardy dolárov, a to je len začiatok. Nemci sa tak môžu tešiť na mysterióznu drámu Dark, Taliani na mafiánsky seriál Subbura a Španieli na dobový príbeh Cable Girls.

Cieľom má byť „glokálny“ televízny produkt úspešný na svetovom aj miestnom trhu. Taký, aký bol napríklad španielsko-anglický Narcos o živote narkobossa Pabla Escobara z Kolumbie. V našich končinách má k tomu najbližšie Pustina televízie HBO, teda príbeh z českých kulís v češtine, ktorý sa bez problémov vysiela povedzme v Škandinávii.

„Ako firma fungujúca cez internet si môžeme dovoliť produkty, ktoré nie sú žiaden mainstream, napriek tomu sú globálne úspešné,“ povedal pre Financal Times šéf Netflixu Hastings. „Ako náš brazílsky seriál v portugalčine, ktorý má veľký úspech v Nemecku.“

Tri Oscary pre Amazon

Je to ďalší dôkaz toho, ako výrazne internetové giganty menia filmový a seriálový priemysel. V minulom desaťročí by asi nikto nepredpovedal, že obrovská zásielkovňa tovaru vstúpi do filmového biznisu a začne vyrábať svoje vlastné seriály a filmy. A že s nimi povyhráva Oscary. Presne to sa stalo tento rok, keď psychologická dráma Miesto pri mori dostala v Hollywoode zlatú sošku za scenár a výkon herca Caseyho Afflecka.

Tretieho Oscara si spoločnosť Amazon Studios pripísala v zahraničnej kategórii za iránsku snímku Klient. V publiku v Dolby Theater po boku zástupcov filmových štúdií sedel šéf Amazonu Jeff Bezos a moderátor Jimmy Kimmel vtipkoval: „Ak dnes večer dostane Oscara, môžete čakať doručenie zlatej sošky do piatich pracovných dní. Ak ju, pravda, neukradne kuriér.“

Miesto pri mori si Amazon vyhliadol na festivale v Sundance a za snímku dal 10 miliónov dolárov. V iných filmoch je v produkcii od začiatku a určite o nich bude na Oscaroch počuť.

Vlani totiž dcérska firma Amazon Studios vyhlásila, že bude produkovať 12 filmov ročne. Nepôjde o blockbustery, ktorými môže iba ťažko konkurovať Hollywoodu, ale práve lacné snímky s rozpočtom od 3 do 25 miliónov dolárov, teda práve segment filmov, ktorý bežne boduje na Oscaroch. Osem týždňov po premiére ich Amazon uvoľní na streamovanie cez internet. Na čele štúdií je producent Ted Hope (21 gramov, Divosi), medzi menami, ktoré firma získala, sú velikáni ako Spike Lee či Woody Allen. Svoj film č. 47 v kariére (aj televízny seriál so speváčkou Miley Cyrus) teda tento 81-ročný americký filmár nakrútil pre Amazon.

Netflix zasa oznámil, že zaplatí dokončenie a reštaurovanie posledného filmu Orsona Wellesa. Snímka sa volá The Other Side of the Wind, pochádza zo 70. rokov a filmár do hlavnej úlohy obsadil Dennisa Hoppera. The New York Times ju označuje za „najslávnejší film, ktorý nikto nevidel“. Na dokončenie boli viackrát vyhlásené neúspešné zbierky, teraz to konečne vyzerá nádejne vďaka Netflixu, pre ktorý ho dokončí filmár Peter Bogdanovich.

Bitka o Indiu

Zmeny robia veľké vrásky majiteľom kín aj štúdiám v Hollywoode, ktoré sa obávajú o svoje zisky. Isté je len jedno. Že už nejdú zastaviť.

Vlani Netlix a Amazon expandovali do celého sveta. Prvá služba je dostupná v takmer 200 krajinách sveta a počet jej používateľov sa blíži 100 miliónom, z toho vyše polovica žije mimo USA. Momentálne konkurenti bojujú o obrovský trh v Indii. Internet tam používa viac ľudí než v Amerike a tento trh môže ešte dvakrát narásť. Najviac Indov streamuje cez Amazon.

Posledné prieskumy navyše hovoria, že ľudia si radi platia aj viac služieb naraz. Podľa servera 451research.com si 19 percent používateľov platí viac než tri rozličné streamovacie služby. Najviac pri tom rozhoduje, či majú v ponuke pôvodné televízne seriály a filmy.

Internetové giganty tak zisťujú, že investovať do lokálnych seriálov sa oplatí. Možnože raz na Netflixe bude visieť temný triler o čudesných amnestiách v jednej malej krajine.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie