Denník N

Ako rozoznať falošnú fotku a zmanipulovaný titulok (cvičenia)

K príručke pre stredné školy Klamstvá a konšpirácie sme pripravili aj sériu cvičení pre študentov.

Tieto cvičenia vyšli ako súčasť N magazínu (3/2017), v ktorom bola vložená príručka pre stredné školy o tom, ako sa vyznať v správach na internete. Príručku si môžete zadarmo stiahnuť vo formáte PDF a vytlačiť. Ďalšie články z N Magazínu nájdete tu.
 

Video: Ako nenaletieť manipuláciám na Facebooku, zopár rád a tipov
autorka: Martina Koník

 

Cvičenie 1: Je fotografia pravá či falošná?

Na šírenie lží často slúži fotografia zasadená do mylného kontextu, použitá po rokoch s iným titulkom, či s tvrdením, že pochádza z iného miesta ako v skutočnosti. V tomto cvičení si ukážeme, ako sa dá vypátrať, odkiaľ fotografia naozaj pochádza.

 

Migranti? foto – Wikipedia
Migranti? foto – Wikipedia

1. Loď plná migrantov

Dobrý pomocník pri odhaľovaní skutočného pôvodu fotiek je aj Google Images, podstránka najznámejšieho vyhľadávača. Nefunguje vždy, no pri známych fotkách, ktoré sa šíria na internete a boli napríklad aj v serióznych mé­diách, hoci aj dávno, vie byť veľmi nápomocný.

Použijeme tento program na fotografii, ktorá sa šírila aj na Slovensku: známu fotku lode s migrantmi, ktorí prichádzajú do Európy, použili aj viacerí politici a médiá pri ilustrácii migračnej krízy.

3-ked-su-na-zaberoch-vraj-migranti3

Stačí pár klikov na stránke www.images.google.com. Cez možnosť „hľadať podľa obrázka“ fotografiu nahráme a Google nám ukáže, že fotka nie je aktuálna. Dokonca hneď poskytne informáciu o tom, že sa s veľkou pravdepodobnosťou týka albánskych utečencov z roku 1991 – to je aj pravda, ktorú potvrdzujú viaceré zdroje.

 

Ktorá je pravá?
Ktorá je pravá?

2. Kiska s ukrajinskou vlajkou

Silný fotografický hoax, ktorý sa opakovane šíril na Slovensku, je záber na prezidenta Andreja Kisku vraj s logom radikálneho dobrovoľníckeho práporu Azov (na snímke vľavo), ktorý sa otvorene odvoláva na symboliku jednotiek SS.

Pravá je pritom snímka vpravo. Google Images si s toutou fotografiou nevie úplne poradiť a nevie jasne pomenovať, kedy vznikla. Program však ukáže najmä pôvodné obrázky s erbom bombardovaného mesta Mariupoľ, čo upozorní, že niečo nie je v poriadku.

Manipulácia je však v tomto prípade ľahko odhaliteľná už voľným okom. Autor upravenej fotografie predovšetkým nedostatočne prekryl pôvodný erb a spod znaku Azova tak trčí aj erb Mariupoľa. Upravená fotografia nesedí ani farebne.

 

Kto to protestuje?
Kto to protestuje?

3. Protest

Na ďalšej fotografii sú nepokoje, ktoré sme si už v tejto príručke ukázali. Ide vraj o nepokoje v Taliansku, ktoré spôsobili migranti.

Opäť stačí vložiť fotku do Google Images a ukáže sa nám naozajstný kontext, v akom fotka vznikla: ide o nepokoje, ale vo Francúzsku a nie v Taliansku, a neprotestujú utečenci z čerstvej migračnej vlny, ale obyvatelia Francúzska proti zmenám zákonníka práce.

3-protest2

Samozrejme, nástroj nie je dokonalý a ak rovnakú fotku použilo milión konšpiračných webov, tak existuje šanca, že vám Google ponúkne výsledky najmä z nich. No ak medzi nimi nevidíte relevantné zdroje, oplatí sa ešte zvážiť, či je fotka pravdivá.

 

4-protesty-v-palestine

4. Protesty v Palestíne?

Ako si pomôcť aj bez Google Images? Stačí mať dobré pozorovacie schopnosti. Ukážeme si to na dvoch fotogra­fiách: Prvý pohľad na prvú fotku naznačuje, že ide o protest proti Izraelu. Odohráva sa však v Palestíne, v Izraeli či v niektorom z arabských štátov?

Stačí si všímať detaily: oblečenie ľudí a do istej miery aj dvaja muži čiernej pleti, ktorí držia plachtu, naznačujú, že nejde o Blízky východ. Zúžiť okruh krajín pomôžu – značky, nápisy na ulici či plagáty. V ľavom hornom aj dolnom rohu (a aj na vlajke, hoci nie úplne čitateľne) sú nápisy vo francúzštine. Demonštrácia je vo francúzsky hovoriacej krajine – zimné oblečenie ľudí a typická európska architektúra vyradia bývalé francúzske kolónie v Afrike. V ľavom hornom rohu je reklama na francúzsky denník L‘Humanité. Ide teda o Francúzsko. Skutočnosť: demonštrácia v Paríži na podporu Palestíny z roku 2009.

 

5-rusna-ulica-v-cine

5. Ulica v Číne?

Ďalšia fotka pôsobí ako z Číny či Hongkongu. Prečo by to však nemohla byť čínska štvrť kdekoľvek vo svete? V prospech tejto teórie hovoria aj anglické nápisy na budovách (hoci to nevylučuje ani Hongkong).

Vygooglíme si napríklad nápis „Law office of David A. Bredin“. Keď dokážeme prečítať aj telefónne číslo, naisto zistíme, že to je právnická kancelária Davida Bredina v New Yorku. Pomôcť môžu aj ŠPZ na autách, hoci tu nie sú veľmi čitateľné.

Ak by sme mali aj názov ulice, môžeme záber porovnať s fotografiou na Google Street View.

Čo si všímať pri fotkách?

Pri overovaní fotiek alebo určovaní lokality vám môže pomôcť niekoľko informácií, ktoré sa v zásade vyskytujú na každej z nich:

  • plagáty, názvy obchodov, barov či reštaurácií,
  • telefónne čísla na plagátoch a pútačoch,
  • oblečenie ľudí – spôsob obliekania, ktorý patrí k jednotlivým kultúram alebo klimatickým podmienkam v oblasti,
  • krajina, reliéf – Google vám nemusí pomôcť len s ulicami, ale aj s krajinou – lokalitu môžu prezradiť známe pohoria či povodie riek,
  • známe budovy a architektúra – podobne ako pri geografických parametroch, v mestskom prostredí môže pomôcť architektúra. Pri slávnych pamiatkach ako Eiffelova veža či Socha slobody by sa zrejme nikto nepokúšal klamať, ale existujú stovky menej známych pamiatok, ktoré poznáte možno práve vy alebo vám s nimi pomôže Google či iní ľudia na internete,
  • počasie – nie úplne spoľahlivý parameter, no počasie na akýkoľvek deň a lokalitu sa dá zistiť napríklad na webe www.wolframalpha.com,
  • vojenské insígnie a uniformy – skúste na fotkách hľadať policajtov alebo vojakov, tí by mali mať oficiálne označenie krajiny, z ktorej pochádzajú (v prípade policajtov môže pomôcť názov polície), väčšinou vo forme vlajky alebo označenia ich jednotky,
  • autá – model a značka už v dnešnom globalizovanom svete nemusí nič znamenať, ale veľký počet áut konkrétnej značky alebo autá, ktoré sú špecifické pre konkrétnu lokalitu, môžu byť cennou pomocou,
  • poznávacie značky áut – Google pomôže aj v prípade ŠPZ. Na autách navyše môžu byť aj medzinárodné poznávacie značky.

Zdroj: firstdraftnews.com

 

Cvičenie 2: Poznajte manipuláciu v titulku

V tejto príručke sme viackrát zopakovali, že ľudia zdieľajú na sociálnych sieťach článok bez toho, aby ho čítali – presvedčí ich na to už titulok. Pripravili sme krátke cvičenie zamerané práve na analýzu titulkov.
Tu je sedem vymyslených krátkych správ, ktoré imitujú reálne články na webe. Ku každej z nich budú na výber tri titulky, jeden z nich je však zavádzajúci – buď obsahuje informáciu, ktorá v správe nie je, alebo čitateľa nabáda, aby si domyslel niečo, čo článok nehovorí.

Vašou úlohou je označiť manipulatívny titulok a vysvetliť, prečo nezodpovedá úvodnému textu.

 

1. Nová automobilka

Blízko Zvolena by už čoskoro mohla stáť nová fabrika, v ktorej by vyrábali luxusné športové vozy Maserati. Oznámil to minister hospodárstva po stretnutí s výkonným riaditeľom automobilky Emersonom Fitipaldim. „Som nadšený, na Slovensko smeruje piata automobilka,“ povedal minister. Dobrý pocit mal zo stretnutia aj Fitipaldi, ktorý ministrove slová komentoval diplomaticky. „Slovensko sa nám páči, má veľký potenciál,“ povedal Fitipaldi.

A) Slovensko má na dosah piatu automobilku

B) Pri Zvolene sa začnú vyrábať slávne športiaky Maserati

C) Výkonný riaditeľ z Maserati: Slovensko má veľký potenciál

 

2. Nechcený Napoleon

Nápad opozičného poslanca Igora Malériča postaviť blízko Bratislavského hradu sochu Napoleona Bonaparte narazil na nesúhlas tisícok ľudí. Ukázala to anketa, ktorú zorganizoval Bratislavský denník. Noviny ponúkli svojim čitateľom možnosť, aby sa k iniciatíve vyjadrili v internetovom hlasovaní. Výsledok? Proti soche sa postavilo až 90 percent zo zhruba desaťtisíc hlasujúcich čitateľov.

A) Plán postaviť Napoleona pri Hrade vyvoláva vášne

B) S Maléričovou sochou nesúhlasia tisíce ľudí

C) Bratislavčania jednoznačne odmietli sochu Napoleona

 

3. Milióny migrantov v pohybe

V utečeneckých táboroch v severnej Afrike a na Blízkom východe sa zhoršuje situácia. Mnoho tamojších obyvateľov sa pripravuje na to, že sa vydá na cestu do krajín Európskej únie. Podľa uniknutej správy nemeckej tajnej služby by ich počet mohol dosiahnuť až šesť miliónov. Polovica z nich sa chce pokúsiť dostať sa do Európskej únie po takzvanej balkánskej trase, ktorú sa členské štáty s pomocou Turecka snažia držať uzavretú.

A) Najhoršie nás len čaká: Do EÚ príde ďalších šesť miliónov migrantov

B) Kríza nekončí, ďalších šesť miliónov migrantov sa pripravuje na cestu

C) Uniknutá správa tajných služieb: Ďalšie milióny ľudí chcú do Európy

 

4. Angličania vyčíňajú

Mestskí policajti v Košiciach riešili tento týždeň už druhý prípad opitých Angličanov, ktorí rušili nočný pokoj. Štvorčlennú skupinu, ktorá na Slovensku oslavovala rozlúčku so slobodou, nechcela ochranka pustiť do baru v centre, tak na ňu kričali anglické nadávky. Cudzinci sa upokojili až po príchode mestskej polície. Podobný prípad sa odohral aj v pondelok, keď polícia dala pokutu iným dvom mužom z Anglicka, ktorí v nočných hodinách znečistili verejné priestranstvo.

A) Angličania sú národom opilcov a výtržníkov, predviedli to v Košiciach

B) Hluk a nadávky: štvorica Angličanov vystrájala pred košickým barom

C) Policajti v Košiciach museli opakovane riešiť opitých Angličanov

 

5. Opozičný politik vs. starosta

Opozičný politik Anton Strelec podal trestné oznámenie na starostu Bohumila Stejskala pre nedávny predaj mestských pozemkov v blízkosti budovy pošty. Strelec tvrdí, že predaj bol pre radnicu nevýhodný a starosta sa mohol dopustiť trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa, za ktorý môže byť sadzba až päť rokov. Jeho podnetom sa bude zaoberať vyšetrovateľ.

A) Strelec sa obrátil na políciu, chce, aby prešetrila predaj pozemkov

B) Polícia sa chystá vyšetrovať starostu, hrozí mu až päť rokov

C) Opozičný politik obviňuje starostu, že nevýhodne predal pozemky

 

6. Ukrajinci pre Slovensko

Slovenský premiér Milan Akčný sa rozhodol riešiť situáciu okolo nedostatku kvalifikovaných robotníkov. Vláda schválila zákon, ktorý výrazne zjednodušuje pravidlá pre niektorých občanov Ukrajiny, ktorí by na Slovensku chceli pracovať. Opatrenie sa bude vzťahovať iba na Ukrajincov, ktorí sú povolaním strojári alebo majú tento typ vzdelania. Pre ostatných sa nič nemení. Premiér dúfa, že týmto spôsobom získa pre slovenské fabriky niekoľkotisíc pracovníkov.

A) Premiér uvoľnil hrádzu, Slovensko môžu zaplaviť tisíce Ukrajincov

B) Premiér chce, aby na Slovensku pracovali tisíce Ukrajincov

C) Vláda láka na Slovensko tisíce ukrajinských robotníkov

 

7. Slovenskí vojaci pod Nemcami

Ministri obrany Slovenska a Nemecka podpísali dohodu o spolupráci. Na základe nej odídu príslušníci slovenských mechanizovaných jednotiek do Nemecka na dvojmesačný výcvik pod dohľadom nemeckých inštruktorov. Minister Marek Pancier si od toho sľubuje väčšie skúsenosti pre slovenských vojakov, ako aj prehĺbenie ich jazykových znalostí.

A) Slovenskí vojaci budú trénovať pod taktovkou Nemcov

B) Minister dúfa, že našim vojakom pomôžu nemeckí inštruktori

C) Ako za Hitlera: slovenskej armáde budú zase veliť Nemci

 

Riešenia:

1. B) Pri Zvolene sa začnú vyrábať slávne športiaky Maserati
Titulok predbieha udalosti. Minister síce hovorí, že „na Slovensko smeruje piata automobilka“, ale to nie je to isté ako veta „na Slovensku bude piata automobilka“. Pokiaľ to jasne nepotvrdí aj automobilka, je to stále iba želanie jednej strany. Keď obe strany hovoria iba o rokovaniach, neznamená to, že dohoda je už hotová.

 

2. C) Bratislavčania jednoznačne odmietli sochu Napoleona

V článku sa hovorí len o tom, že sochu Napoleona jednoznačne odmietli ľudia, ktorí mali chuť zúčastniť sa internetovej ankety jedného denníka. Na to, aby bolo jasné, čo si myslia Bratislavčania, by musel prebehnúť sociologický prieskum. Zatiaľ čo v internetovej ankete nikto nekontroluje, akí ľudia hlasujú, v prieskume musia byť primerane zastúpené všetky skupiny obyvateľov. Internetová anketa neodráža skutočné názory celého mesta/štátu.

 

3. A) Najhoršie nás len čaká: Do EÚ príde ďalších šesť miliónov migrantov

Možnosť, že sa šesť miliónov ľudí vydá na cestu do Európy, nie je to isté ako správa, že šesť miliónov ľudí aj reálne do Európy príde. V článku je navyše spomenuté, že polovica migrantov plánuje ísť trasou, ktorú európske štáty chcú držať uzavretú, čo by znamenalo, že by narazili na hranicu Turecka a nie je jasné, ako by pokračovali ďalej. Ak text hovorí o možnosti, že sa niečo stane, nie je presné to vydávať za hotovú vec.

 

4. A) Angličania sú národom opilcov a výtržníkov, predviedli to v Košiciach

Titulok neprijateľne zovšeobecňuje, že bežný Angličan pije a robí výtržnosti. Novinárovi stačili dva prípady ako dôkaz typického správania mnohomiliónového národa. Ide pritom typ incidentu, ktorého sa môže dopustiť aj ktokoľvek iný. Správanie zopár jednotlivcov sa nedá preniesť na celú skupinu/etnikum/národ.

 

5. B) Polícia sa chystá vyšetrovať starostu, hrozí mu až päť rokov

Titulok vyvoláva dojem, že polícia ide po starostovi, ktorý onedlho možno pôjde „sedieť“. V skutočnosti ho zatiaľ podozrieva iba opozičný politik. Polícia sa musí automaticky zaoberať každým trestným oznámením, ktoré niekto podá, dokonca aj anonymným. Často však vyhodnotí, že prípad nebude ďalej riešiť. O skutočnom „vyšetrovaní“ sa dá hovoriť až vtedy, keď polícia usúdi, že podozrenie je na mieste a dotyčného začne napríklad trestne stíhať. Ani to ešte nemusí znamenať, že je vinný. Na vyšetrovanie dozerá prokurátor, ktorý ho môže zastaviť, pokiaľ sa podozrenie nepotvrdí. Otázku hroziaceho trestu má zmysel riešiť, až keď prokurátor podá takzvanú obžalobu a celý prípad zamieri pred súd. Aj súd však nakoniec môže dotyčného oslobodiť. Pri podaní trestného oznámenia nie je možné hneď človeka označiť za vinného, o vine rozhoduje súd; trestné oznámenie ešte neznamená, že polícia človeka obviní.

 

6. A) Premiér uvoľnil hrádzu, Slovensko môžu zaplaviť tisíce Ukrajincov

Z takéhoto titulku si čitateľ odnesie dojem, že na Slovensko sa masovo začnú sťahovať davy cudzincov bez rozdielu. V článku sa však jasne píše, že jednoduchší režim budú mať iba tí, ktorí budú mať požadované vzdelanie alebo prax, a ktorých trh práce potrebuje. Obzvlášť spozornite pri poplašných titulkoch.

 

7. C) Ako za Hitlera: slovenskej armáde budú zase veliť Nemci

Titulok hľadá nezmyselné a prehnané historické súvislosti s odkazom na viac než sedemdesiat rokov staré udalosti. Zároveň tvrdí niečo iné, než článok. Výcvik pod dohľadom nemeckých inštruktorov opisuje ako stav, keď armáda už nebude mať slovenských veliteľov, ale nemeckých. Inštruktor však nie je veliteľ. Pozor na zveličené prirovnania a metafory.

 

Cvičenia 3: Diskusie v triede

Tu je na záver zopár tipov, ako kreatívne diskutovať so študentmi o tom, ako vznikajú klamstvá, dezinformácie a fámy a ako sa orientovať v médiách.

 

1. Titulky: Čo láka a čo budí dôveru? (15 min. + 15 min. diskusia)

Téma: Diskusia o dôvodoch, prečo nadpisy bývajú bulvárne/prehnané/s posunutým významom.
Pracujte v malých skupinách, rozdajte si 2-4 krátke texty z médií bez titulku. Každá skupina má napísať ku každému textu dva nadpisy: jeden, ktorý má prinútiť čitateľa, aby text otvoril (klikateľný nadpis), a jeden, ktorý má čo najobjektívnejšie informovať, čo sa v článku píše. Pozor, oba musia byť pravdivé a vychádzať z textu.

Nadpisy zozbierajte, zamiešajte a nechajte študentov ku každému textu rozhodnúť, aký nadpis by ich motivoval text otvoriť a aký nie.

Diskutujte:

Ktorý z titulkov funguje lepšie?

Naozaj všetky titulky vyjadrujú to, čo sa píše v texte, alebo majú posunutý význam?

Je možné napísať nadpis, ktorý by vyhovoval obom kategóriám?

 

2. Klamár. Dokážete rozlíšiť lož od pravdy?

Téma: Dokážeme vždy intuitívne rozoznať klamstvo? A ak nie, aké iné možnosti máme?
Traja dobrovoľníci z radov študentov vytvoria každý osem tvrdení o sebe (4 pravdy a 4 nepravdy), o ktorých nikto iný v triede nevie, či sú pravdivé, alebo nie (napríklad drobnosti z detstva). Tieto tvrdenia o sebe presvedčivo prednesú pred celou triedou a ostatní študenti hádajú, či hovoria pravdu alebo klamú.

Často sa pri tejto aktivite ukáže, že niekto klamať vie, a niekto nie, a často práve sympatickí a dôveryhodní ľudia dokážu klamať pomerne presvedčivo.

Presah do veľkého sveta: ak neodhadneme klamstvo ani u našich spolužiakov, ako to môžeme vedieť u politikov? Len preto, že sú sympatickí, ešte nemusia hovoriť pravdu.

 

3. Ktoré správy sú kvalitné a ktoré nekvalitné? (90 min.)

Téma: Čo rozlišuje hodnotnú správu od tej menej hodnotnej? Existujú nejaké rozumné kritériá?
Aktivita má tri časti a diskusiu (dohromady 90 minút). V tej prvej študenti spoločne vymyslia súbor pravidiel, ktoré by mala akákoľvek mediálna správa mať, aby jej verili. Pravidlá by mali sprioritizovať, aby drobnosti nemali rovnakú váhu ako podstatné veci.

V druhej časti svoj zoznam porovnajú s pravidlami nejakého média alebo watchdoga, napríklad konspiratori.sk alebo etický kódex New York Times a podobne, a prípadne ho poopravia.

V tretej časti na základe týchto kritérií obodujú niekoľko správ.

Na záver by mala byť diskusia o tom, či sa podarilo vytvoriť dobrý hodnotiaci test, či ich hodnotenie niektorých správ prekvapilo, a pod. Dôležité je, aby správy nehodnotili podľa obsahu, ale podľa formálnych kritérií.

 

4. Anonymné udanie. Ako by ste sa zachovali?

Téma: Komu dôverujete? Ako sa dá poprieť niečo, čo sa nestalo?

Anonym v emaile píše, že študenta podvádza priateľ/ka. Z mailu nie je jasné, kto ho píše, ale dáva zmysel, základné fakty o priateľovi sedia. Ako by sa zachovali?

Tipy na diskusiu:

1) Komu dôverujete viac, anonymovi alebo blízkemu človeku

2) Ako môže priateľ/ka vyvrátiť obvinenie, ktoré sa nestalo? Je to možné?

3) Samotné pripustenie si obvinenia je naštrbením dôvery k partnerovi/partnerke.

4) Akú motiváciu môže anonym mať? Je táto motivácia nezištná?

V ďalšom kroku je možné debatu rozšíriť zo vzťahovej roviny do roviny spoločenskej. Anonymom je konšpiračné médium, priateľom/priateľkou autority našej spoločnosti. Ako môžu vyvrátiť vymyslené obvinenia? Komu by ste verili viac? Akú motiváciu môžu mať konšpiračné weby?

 

5. Seriózne médium alebo propaganda: hodnotíme podľa značiek alebo podľa zmyslu textu?

Téma: Dokážete sa pri čítaní textu odosobniť od konkrétneho média a autora a čítať bez predsudkov?

Učiteľ vyberie tri texty a priradí im nového autora/médium. Upraví ich tak, aby v nich zostala pôvodná téma a argumentácia, no štylisticky majú pripomínať nového autora. Študenti texty analyzujú a hovoria, čo im nesedí.

(Treba ich vopred varovať, že s textom nie je niečo v poriadku.)

Prepisy, ktoré je napríklad možné použiť:

Kotlebov volebný program – na editoriál významného slovenského novinára.

Článok z dezinformačného média – na článok z Denníka N.

Hitlerovu reč o Židoch – na blog o migrantoch.

(Na konci treba študentom vysvetliť, ako boli texty menené.)

 

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie