Denník N

Na máloktorý slovenský album sa čakalo tak, ako na tento

Fallgrapp tvorí osem muzikantov, hlavné postavy sú Jureš Líška a speváčka Nora Ibsenová. Foto – Michal Zahornacky
Fallgrapp tvorí osem muzikantov, hlavné postavy sú Jureš Líška a speváčka Nora Ibsenová. Foto – Michal Zahornacky

Po úspešnom debute Rieka prichádza Fallgrapp s novinkou V hmle. Je to pop pre dospelých, ktorý stavia najmä na atmosfére a zvukovej aj hlasovej pestrosti.

Album roka, debut roka, singel roka aj najlepšia elektronická nahrávka. Málokomu sa podarí taký výrazný vstup na scénu ako Fallgrapp, ktorí si pred tromi rokmi s albumom Rieka ukradli pre seba udeľovanie cien Radio_Head Awards. Na Slovensku to bolo naozaj zjavenie – veľká kapela, mix sláčikov a tradičných nástrojov s elektronikou, zaujímavé ženské hlasy, lyrické texty, epické pekne klenuté melódie, prepracovaný zvuk aj produkcia.

Ich novinka preto patrí medzi najočakávanejšie udalosti domáceho popu s dôležitým spresnením – popu pre dospelých.

Nové farby

Nevedno, či je to dym alebo hmla, ale presne o to im išlo. Až keď sa bližšie zadívate na obal, uvidíte uprostred fotografie dve objímajúce sa nahé postavy.

obal

Viac abstraktný než konkrétny vizuál obalu dobre vystihuje kolekciu dvanástich nových skladieb, ktorá dostala názov V hmle. Ich atmosféru, obsah aj formu. Motívy nie sú také výrazné ako na debutovom albume, chýbajú aj svižnejšie odpichnuté kúsky, ako boli pesničky Vlasy alebo I.N.A., beaty sú skôr rovnejšie, prevláda stredné tempo, melódie sa skôr postupne vynárajú a vrstvia než okamžite udierajú do ucha. Je to celé naozaj „V hmle“, ako tvrdí názov.

„Možno je to aj tým, že tentoraz nebol pretlak vokálových a textových nápadov. Skôr som chcel docieliť určitú nejakú atmosféru, motívy sú skôr zahmlené,“ hovorí líder Fallgrapp Jureš Líška. „Menej som experimentoval s rytmami a veľa vecí hodil aj do koša. Ale celkovo je skladba piesní oveľa zložitejšia, nie je to spôsob sloha-refrén, skôr som ich staval tak, aby vždy niečo trochu iné vyplynulo a prišlo. Veľmi ma inšpirovalo naliehavé vyvrcholovanie, väčšinu nových vecí som sa snažil v závere ešte dotláčať.“

Čo si pri počúvaní všimnete okamžite, je aranžérska pestrosť. Sú tu štyri inštrumentálky a úplne nové zvukové farby – živá basa (namiesto doterajšej výlučne synťákovej), violončelo, ale predovšetkým viac hostí. Viac spevákov, najmä mužské hlasy a duety sú pre Fallgrapp úplnou novinkou. Je tu medvedí vokál Juraja Benetina, rapper Vec aj melancholický Samuel Hošek.

Nový album otvára inštrumentálka s krkolomným názvom, Ouagadougou je hlavné mesto štátu Burkina Faso. Vysamplované africké nápevy aj melodické názvuky nie sú jedinou exotickou vsuvkou, na albume je aj skladba Gejša. Jureš Líška sa živí hudbou nielen ako zvukový dizajnér a producent, hráva aj na husliach folklór. Ako člen súboru Vršatec cestuje po svete alebo na neho môžete naraziť aj vďaka populárnej šou Zem spieva. Jeho etnomuzikantská identita sa premieta do práce s melódiami aj s aranžmánmi, málokto dokáže tak organicky a hrejivo prepojiť klasické nástroje s elektronikou. Je za tým veľa práce, triedenia nápadov a čistenia detailov.

„Podstatná časť skladieb prichádza, keď sa urobí vokál. Až vtedy viem pracovať s celkovým priestorom pesničky a často zisťujem, že niektoré frekvencie sa bijú, aj stereá treba vyladiť inak, lebo to celé dokopy nefunguje. Niektoré pesničky sme veľmi veľa prerábali.“

Najdlhšie vznikala pesnička Gejša, Fallgrapp skúšali niekoľko vokalistiek, až nakoniec prišli k dcére saxofonistu Petra Kohouta z Bez ladu a skladu. „Nina to dala krásne, má zaujímavý hlas, pôsobí veľmi civilne a úprimne. Mohli ste ju vidieť na Pohode, keď ju na pódium vytiahla spievať Lola Marsh. Ona je jej veľká fanúšička, píšu si spolu cez facebook. Jediný problém je, že má iba 13 rokov, takže aby mohla prísť nahrávať do štúdia, musela sa vypýtať zo školy.“

Na začiatku bol vietor

Jureš Líška do svojej hudby vkladá citáty a sample, texty vznikajú podobným spôsobom. Na začiatku sú nápady v jeho počítači, do melodických liniek sa mu automaticky tlačia prvé slová, ktoré potom spolu so speváčkou Norou Ibsenovou či ďalšími textármi dorába.

„Keď skladám hudbu, väčšinou si pri tom spievam. Automaticky mi do úst idú nejaké slová, napríklad Vietor alebo Akoby. Keď mám nejaký základ, potom som oslovil Noru alebo Mirku Ábelovú, aby ešte doplnili ďalšie slová. Je to dosť ťažké, lebo už je daná melódia aj rytmus a do toho sa musia napasovať slová. S Vecom to bolo inak, on dostal len podklad, do ktorého si sám spravil celú svoju linku s intergalaktickým textom.“

Začína sa to slovami, z ktorých sa stanú názvy piesní, no priznáva, že viac ide po zvukomalebnosti. „Som muzikant, vždy pracujem primárne s vokálom ako s nástrojom, chcem tam mať samozrejme význam, cítim a vidím tam niečo, atmosféru, ale neviem ho presne pomenovať. Aj keď sme ešte na škole robili slohové práce, vždy som mal problém rozpísať sa o niečom tak, aby to malo extra pointu. Ale naše texty nikdy nie sú politicky motivované, nie sú ani vzťahovo na prvú, veľakrát je to skôr abstraktnejšie, ale keď si ich človek prečíta, uvedomí si, že sa to odohráva medzi dvomi ľuďmi.“

Album sa síce volá rovnako ako pesnička V hmle, no pre autora je najsilnejšia skladba iná. Najstaršia zo všetkých nových vecí, ktorá vznikla krátko po vydaní úspešného debutu Rieka. Aj jej názov odkazuje k prírode a dá sa brať ako poetická metafora pocitu mladej generácie. „Vietor nezlom nás túžime stáť / vieš, že chceme rásť do všetkých strán,“ spieva sa v úvode.

https://www.youtube.com/watch?v=ExG21ZECOnQ

Druhý aprílový víkend začínajú Fallgrapp turné. Do konca mája odohrajú osem koncertov na Slovensku plus dva v Brne a v Prahe. Chcú pochopiteľne predstaviť čo najviac nových piesní. Vzhľadom k počtu hostí na albume pôjde o dosť veľkú výzvu, ale už sa tomu intenzívne venujú. Na niektorých večeroch sa objavia ďalší vokalisti, niekedy dostanú niektoré skladby trochu iné live verzie.

Momentálne osemčlenné zoskupenie muzikantov chce vyladiť svoju koncertnú šou čo najlepšie. Na šnúru s nimi cestuje vlastný zvukár s vlastným mixpultom aj mikrofónmi, ktorý vždy dorazí do klubov skôr, aby tam všetko dôkladne pripravil. Budú aj špeciálne vizuály, čo celkové náklady ešte viac predraží, ale záleží na tom, aby hudba neznela približne a zážitok divákov nezostal polovičný.

Album V hmle už vyšiel na CD a je dostupný na strea­mingových hudobných službách, v lete pribudne LP platňa. Bolo by dosť veľkým prekvapením, keby sa neskloňoval v anketách o najlepší slovenský album roka.

Teraz najčítanejšie