Denník N

Verejnoprávna TASR ide preberať správy od agentúry Sputnik, ktorá šíri prokremeľskú propagandu

Text agentúry Sputnik o zombie vojakoch na Ukrajine.
Text agentúry Sputnik o zombie vojakoch na Ukrajine.

Družba so Sputnikom je podľa riaditeľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky spôsob, ako jeho redaktori môžu bojovať proti hoaxom. Prvý z klientov sa už rozhodol agentúru bojkotovať.

Už pohľad na najčítanejšie články agentúry Sputnik News prezrádza, na čej strane stojí. V jej anglickej verzii aktuálne dominuje správa, že Rusko vylepšilo svoju protivzdušnú obranu, pred správou, že hlavný ruský tank sa vyrovná americkému, alebo správou o tom, že na Ukrajine sa vysmievajú z inštruktorov NATO.

Mediálna agentúra Sputnik je financovaná ruským štátom. Má zhruba tridsať jazykových verzií a neskrývane šíri prokremeľskú propagandu. Jej správy má po novom preberať aj slovenská verejnoprávna agentúra TASR, ktorá ich bude ďalej ponúkať slovenským médiám.

Sputnik v stredu oznámil, že s Tlačovou agentúrou Slovenskej republiky (TASR) podpísal dohodu o spolupráci. „Dve spravodajské agentúry plánujú vzájomne si vymieňať obsah v anglickom jazyku a rozvíjať spoločné projekty, ktorých cieľom je posilniť vzťahy medzi Ruskom a Slovenskom,“ informoval Sputnik.

Spoluprácu Denníku N potvrdil aj riaditeľ slovenskej agentúry Jaroslav Rezník. TASR má v súčasnosti dohody s rôznymi agentúrami po celom svete. Dohoda so Sputnikom podľa Rezníka umožní redaktorom TASR okrem iného lepšie bojovať s prokremeľskými hoaxmi.

„Do spolupráce s ďalšou agentúrou sme vstúpili aj preto, aby sme mali priamy a nesprostredkovaný prístup k jej databáze, čo nám poskytuje ešte lepší priestor na to, aby sme vedeli hneď vyhodnotiť, čo je prípadný hoax, čo nie, a upozorniť na to,“ tvrdí Rezník.

O dohode ako prvý informoval server O médiách.

Nástroj propagandy

Ešte väčší význam môže mať dohoda pre samotný Sputnik – predovšetkým reputačný. Jej vedenie bude môcť vyzdvihovať spoluprácu s TASR ako cennú referenciu a príklad toho, že nimi spolupracujú aj seriózne, v tomto prípade dokonca verejnoprávne médiá.

„Akákoľvek seriózna tlačová agentúra, ktorá sa snaží venovať žurnalistike, v žiadnom prípade nemôže spolupracovať so Sputnikom, ktorý je nástrojom na presadzovanie zahraničnopolitických cieľov Ruskej federácie,“ hovorí Jakub Janda, analytik českého think tanku Evropské hodnoty, ktorý sa venuje dezinformáciám.

Agentúra Sputnik začala fungovať začiatkom roku 2015, okrem iného s cieľom podkopať v obyvateľoch vybraných európskych štátov podporu pre Európsku úniu a NATO. To konštatujú nielen analytici, ale aj Európsky parlament.

„Ruská vláda využíva širokú škálu nástrojov a prostriedkov, ako sú expertné skupiny a osobitné nadácie (napr. Russkij mir), viacjazyčné televízne stanice (napríklad Russia Today), domnelé tlačové agentúry a multimediálne služby (napríklad Sputnik)… s cieľom spochybniť demokratické hodnoty, rozdeľovať Európu, získavať domácu podporu a vytvárať dojem zlyhávajúcich štátov vo východnom susedstve EÚ,“ píše sa v uznesení, ktoré europoslanci schválili v novembri 2016.

sputnik-ukrajina-nato

Na Ukrajine bojujú zombie

Sputnik nemá slovenskú verziu, má však vlastné spravodajstvo v českom jazyku, ktoré je vďaka jazykovej blízkosti dostupné aj Slovákom. Okrem propagandy šíri aj dezinformácie alebo vyložené nezmysly.

Napríklad vo februári publikoval článok o tom, že ukrajinská armáda zrejme nasadzuje „zombie, ktoré bojujú aj po zásahu do hlavy“.

Sputnik s odkazom na ruské médiá úplne vážne tvrdil, že separatisti našli po ukrajinských vojakoch látku s názvom „Živá voda“, vďaka ktorej necítia žiadnu bolesť.

„Mohli ste do nich vystrieľať celý zásobník a oni šli ďalej. Idú do útoku bez toho, aby sa kryli. Strieľaš naňho, a on po výstrele padá a hneď zase vstane. Niektorí sa môžu zdvihnúť aj bez hlavy a pokračovať v ceste,“ citoval Sputnik veliteľa velenia samozvanej Doneckej ľudovej republiky Eduarda Basurina.

Vlani v júni zase spolu s ďalšími Sputnik použil upravenú fotku populárneho speváka nemeckej skupiny Rammstein Tilla Lindemanna, na ktorej pózuje v tričku s Putinom.

Na originálnej fotke mal pritom obrázok s lebkou a skríženými hnátmi. Lidnemanna podľa českého servera Forum 24 fotomontáž pobúrila, pretože sa snaží byť apolitický.

sputnik-rammstein-fotomontaz sputnik-rammstein-i

Rezník: U nás hoaxy nevychádzajú

Denník N sa spýtal Rezníka, ako zabráni tomu, aby do spravodajstva TASR, ktoré odoberajú desiatky slovenských médií, vrátane Denníka N a aj firiem, prenikali takéto nezmysly. „Zdôrazňujem, že TASR mimoriadne precízne dbá na to, aby z jej produkcie hoaxy nevychádzali,“ odpovedal Rezník.

Vo svojom vyjadrení potvrdil, že odteraz môže TASR zdieľať aj správy z produkcie Sputnika – budú však jasne označené. Klienti agentúry si tak podľa riaditeľa agentúry budú môcť vybrať, či správu použijú vo svojom spravodajstve.

„Keď editori zahraničnej redakcie vyberú do servisu správu, je riadne označený aj jej pôvodný zdroj. Bude na editorovi daného klienta, či správu použije, alebo nie,“ vysvetľuje Rezník.

Dodal, že aj ruská agentúra bude odteraz preberať správy z produkcie TASR. „Máme dohodnutý recipročný princíp.“

Prvý klient už protestuje

Nie všetci klienti však majú pre družbu TASR a Sputnika pochopenie. Odber jej agentúrnych správ na protest proti tomuto kroku zrušil webový portál pre milovníkov vína vino.sk.

„Vzhľadom na to, že TASR podpísala zmluvu o spolupráci s ruskou propagandistickou agentúrou Sputnik, rozhodli sme sa s vami ukončiť spoluprácu. Nebudeme podporovať šírenie lží a nenávisti,“ napísal agentúre majiteľ webu Martin Motáček.

K propagande sa výrazne inak ako na Slovensku postavili vo Fínsku, posilnili vzdelávanie a vyhodnocujú, že tam prokremeľské dezinformácie nemajú veľmi šancu. Tamojšiu pobočku agentúry Sputnik už zatvorili.

(viac informácií o agentúre Sputnik je k dispozícii v analýze think tanku Evropské hodnoty)

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Hoaxy a propaganda

TASR a Sputnik

Teraz najčítanejšie