Nová diaľnica pri Žiline takmer určite skončí v poli, na vine je NDS

Tender o diaľničný privádzač odmietli v roku 2016 pre časovú tieseň, ale mesiace ho neobjednali.

Na snímke slávnostné prerazenie tunela Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Foto - Tasr

Diaľnicu pri Žiline, medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou, zjavne dostavajú skôr, než sa po nej budú môcť previezť šoféri. Úsek dlhý 11,3 kilometra tak bude bez diaľničného privádzača vhodný skôr pre korčuliarov, šoféri sa na novú cestu budú môcť len pozerať.

D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť totiž podľa najnovších údajov hotová v októbri budúceho roka (pôvodne mala byť diaľnica hotová začiatkom roka 2018), no stavbu privádzača ku tejto diaľnici doteraz ani neobjednali. Na takú stavbu treba odhadom dva roky. Keby sa aj hneď začala prípojka stavať, môže byť diaľnica prázdna aj niekoľko mesiacov.

Stalo sa to napriek tomu, že kompetentní o potrebe privádzača dávno vedeli.

Nepomohlo ani to, keď inštitút INEKO v októbri minulého roka cez blog upozornil, že manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s najväčšou pravdepodobnosťou úmyselne vyvolávajú časovú tieseň, aby nemuseli o stavbu spustiť súťaž.

Tí koncom minulého roka naozaj oznámili, že tender už nestíhajú a privádzač za odhadom 20 miliónov eur objednajú napriamo – od zhotoviteľa samotnej žilinskej diaľnice, teda konzorcia okolo Doprastavu.

Odvtedy prešlo takmer 5 mesiacov a sľubovaný dodatok k zmluve s Doprastavom stále v centrálnom registri zmlúv nevidno.

„Národná diaľničná spoločnosť postupuje pri výstavbe privádzača v súlade so zákonom. Výstavbe privádzača venujeme prioritnú pozornosť a tento proces plánujeme uzavrieť v najbližších týždňoch,“ odpísali diaľničiari 11. apríla.

O dva týždne sme sa spýtali opäť: „NDS predstaví riešenie výstavby privádzača v najbližších dňoch,“ povedala v pondelok hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Kde presne je problém, sme sa zatiaľ nedozvedeli.

Chýbajúca súťaž by teoreticky mohla ohroziť financovanie stavby z eurofondov. Vylúčené nie je ani to, že sa štátni manažéri vrátia k predstave so súťažou.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Drahé a meškajúce diaľnice

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |