Denník N

Po lanovke od HB Reavis navrhuje J&T v Bratislave novú električku

Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.
Developeri sľubujú, že postavia novú električkovú trať a lanovku do Petržalky.

HB Reavis chce lanovku cez Dunaj, J&T tvrdí, že dá peniaze novú električkovú trať cez bratislavský Ružinov, ktorá by sa napojila až na Starý most.

Bratislavskí developeri vytiahli na stôl milióny eur na verejnú dopravu. Po návrhu HB Reavis, ktorá prestavuje autobusovú stanicu s novým nákupným centrom a chce ho prepojiť s Petržalkou lanovkou, sa ozvalo aj J&T.

Stavebníci z J&T Real Estate prekvapili verejným prísľubom, že ak sa bude stavať nová električková trať, ktorá spojí nábrežie Dunaja s bratislavským Ružinovom, tak na ňu výrazným spôsobom prispejú.

Za zjavne protichodnými návrhmi sú dvaja developeri, ktorí spolu plánujú v Petržalke budovať novú štvrť Nové Lido.

J&T rovno aj ukázalo mapu, kadiaľ by podľa nich mala električka viesť.

Mapa navrhovanej električky

screenshot-www-jtre-sk-2017-03-30-14-33-54

J&T ponúka aj 30 miliónov

J&T má na Mlynských nivách neďaleko autobusovej stanice a na druhej strane Dunaja rozbehnutých viacero projektov. Okrem Nového Lida tu sú aj dve veže Panorama City pri Eurovei, Klingerka a rozširovanie Eurovey a koniec koncov Eurovea teraz už patrí Petrovi Korbačkovi z J&T Real Estate.

Skupina tvrdí, že električku považuje za dôležitý prvok v prepojení všetkých častí mesta.

„Chceme vyjadriť verejný záväzok, že vybudujeme električkovú trať v zóne Nové Lido a na základe diskusie s kompetentnými významne prispejeme aj na vybudovanie prepojenia električky v trase Šafárikovo námestie – Pribinova – Košická – Ružinov,“ povedal Korbačka.

Celková dĺžka trate navrhovanej v bratislavskom Ružinove je takmer 2,8 kilometra. Investor odhadol náklady na rádovo do 10 miliónov eur na kilometer dvojkoľajovej trate (spolu do 30 miliónov eur). „Sme pripravení podieľať sa až do výšky 100 percent, avšak závisí to od komunikácie s kompetentnými a od podmienok nastavenia celej realizácie,“ odkazuje J&T.

Odpoveď na lanovku za zhruba 80 miliónov

Iniciatíva J&T sa dá chápať aj ako odpoveď na projekt lanovky, ktorý len nedávno predstavila firma HB Reavis. Tento návrh bol asi ešte viac prekvapujúci.

Navrhovaná lanovka by spojila novú autobusovú stanicu s Petržalkou na druhej strane Dunaja pri Ekonomickej univerzite. Je to hneď vedľa zóny, kde má vzniknúť projekt Nového Lida skupín HB Reavis a J&T.

Mapa navrhovanej lanovky

Plán nadzemnej električky.
Plán nadzemnej dráhy.

„HB Reavis víta akúkoľvek iniciatívu, ktorá zlepší nosný systém verejnej hromadnej dopravy v Bratislave,“ reagoval na iniciatívu J&T šéf HB Reavis Adrián Rác. No pokračoval, že sa téme dopravy dlhodobo venujú, aj preto požiadali o pridelenie osvedčenia významnej investície pri projekte stanica Nivy, „kde je možnosť prepojiť dve rozvojové zóny mesta nadzemnou elektrickou dráhou, ktorá má potenciál odľahčiť automobilovú dopravu a integrovať rôzne druhy prepravy od električky cez autobusy až po vlak“.

Nadzemná dráha by podľa plánov HB Reavis išla zo stanice naprieč rozostavanou zónou na Nivách, krížila by Košickú ulicu. Dunaj by preťala kúsok od Mosta Apollo. Na ľavom brehu chce investor postaviť trať nad križovatkou Košickej a Prístavnej, konečná by bola tesne pred novou stanicou.

HB Reavis odhaduje náklady na nadzemnú dráhu na približne 50 miliónov eur, v Petržalke k nej chcú postaviť aj záchytné parkovisko za 30 miliónov eur.

Dobré riešenie má vybrať mesto

J&T hovorí, že inštitúcie, ktoré majú k projektu novej električkovej trate čo povedať, požiadali listom o koordinačné stretnutie. „Preferujeme dopravné systémy, ktoré sú plne integrované do už jestvujúcej celkovej siete,“ hovorí developer.

Odpoveď na otázku, kadiaľ pôjde nová električková trať a či vôbec, by však malo dať mesto. „Hlavné mesto návrh J&T vníma ako jeden z viacerých ideových zámerov. Kým však nie je na stole konkrétny návrh, je predčasné sa k tomu vyjadrovať. Keď takýto návrh príde, mesto ho odborne posúdi a vyhodnotí,“ uviedlo v stanovisku.

„Treba to posúdiť objektívne, pretože celé to územie bude zaťažené novými stavbami. Určite do toho územia je potrebné niekde umiestniť električkovú trať, ale či práve tam, na to neviem odpovedať. Musí sa to seriózne posúdiť. Na to treba dať odpoveď cez dopravný model,“ odkazuje bývalá hlavná architektka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Poslanec bratislavského Ružinova Martin Chren pred pár dňami v blogu napísal, že riešením pre mesto nie je lanovka, ale nové električkové trate. Okrem nového ružinovského prepojenia cez Košickú spomenul aj druhú trať, ktorá by viedla od Starého mosta k prístavu popri Dunaji.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie