Denník N

Virál týždňa je jasný, ale ako vznikol? We Are the World nie je prvá ani posledná slovenská pesnička tohto druhu

Foto – TV Markíza
Foto – TV Markíza

Ambície sú rôzne, výsledok tiež. Pripomeňte si, kedy sa už stretli naše popové hviezdy za jedným mikrofónom a ako dnes znejú ich skladby.

Je ešte niekto, kto to stále nevidel alebo aspoň nepočul o tom, čo v stredu večer odpremiérovala Markíza v relácii Chart Show? Nová verzia tridsať rokov starej hitovky We Are the World odvtedy valcuje naše internety viac než politické kauzy. Televízia ide tvrdo po videách originálu na YouTube, takže záznam si môžete pozrieť iba v jej videoarchíve.

Pesnička už získala asi všetky možné reakcie aj zopár paródií, chýba vysvetliť len jedno. Prečo sa to vlastne celé udialo. A ako je možné, že sa dala dokopy taká nepravdepodobná vekovo-žánrová zostava účinkujúcich. Na začiatok stačí pripomenúť niekoľko promo textov a niekoľko statusov zo sociálnych sietí.

Ako to prezentuje televízia

„Prekvapenie, aké tu ešte nebolo! Nádhernej piesni Michaela Jacksona vdýchli život slovenskí muzikanti! Do projektu na pomoc deťom sme zapojili dvadsať popredných slovenských spevákov a speváčok. Táto epizóda Chart Show bola naozaj špeciálna! Vychutnať ste si mohli rebríček pätnástich výnimočných charitatívnych skladieb, no okrem toho ste sa s nami zapojili aj do zbierky Nadácie Markíza.“

Televízia zverejnila, že len počas relácie sa podarilo vyzbierať 4193,28 eur, ktoré pôjdu na konto chorých detí. Ušľachtilá idea – odolajme ironickému špekulovaniu, či by to bola vyššia alebo nižšia suma, keby dostal americký hit slovenský text. Radšej použime ďalší promo text vysvetľujúci, o čo vlastne ide.

„Chart Show je úspešná hudobná šou plná hviezdnych hostí a skvelých speváckych vystúpení! Vychutnať si môžete jedinečný rebríček najúspešnejších slovenských i zahraničných hitov. (…) V každom z nás vyvolávajú pesničky rôzne spomienky, či už na životné radosti, alebo strasti. Vďaka šarmantnej a vtipnej moderátorke Adele Banášovej a známym osobnostiam v každom vydaní tieto spomienky oživujeme. (…) Rebríčky najúspešnejších hitov vyberá tím producentov na čele s hudobným expertom Jurajom Čurným… Vyrobené na základe formátu Die ultimative Chart Show nemeckej televízie RTL.“

Ako reagovali diváci

Podľa toho, v akej bubline na sociálnych sieťach zalovíte. Tak napríklad na facebookovej stránke Chart Show sa fanúšikovia skôr tešili, ale objavili sa aj hejteri:

„Pekné vidieť toľko spevákov a tiež zlatú mládež a deti pokope.“ (Slávka) „Krásne to bolo, mala som zimomriavky.“ (Naďa) „Neviem, kto robil produkciu, ale to je neskutočne zlé, aj výber ľudí, aj vizuálne prevedenie s afektovanými výpadmi účastníkov na kameru, neviem, či bol na to malý budget, ale toto nemalo vyjsť von.“ (Peter)

Môj vlastný okruh priateľov sa najmä škodoradostne uchechtával a ironicky vtipkoval, no našli sa aj chápavejšie reakcie:

„Sú nejaké drogy vo vzduchu alebo vo vode???“ (Erik) „Mne sa najviac ľúbi ten Cyndi Lauper.“ (Daniel) „Kto sa nenamočil minimálne raz do debilného projektu, ktorý dopadol najhoršie, ako mohol, lebo nevie povedať NIE, tak nech hodí kameňom.“ (Ivana) „To video je peklíčko. No a? Máte plno rečí o tolerancii a rešpekte – ale dobrý online shaming si nenecháte ujsť. Hrdinovia dňa.“ (Peter)

Ako reagovali umelci?

Katarzia na Facebooku najskôr zverejnila ironický status, ktorý však veľa ľudí nepochopilo, tak ho zmazala a v piatok popoludní pridala nový: „Bola som oslovená produkciou TV Markíza na charitatívny projekt, s dobrým úmyslom a s vedomím, že do toho idú aj moji priatelia pán Lipa a Ema s Dorotou, som s tým súhlasila. Nepozerám telku, takže som nepredvídala, ako to môže celé vyzerať. Ani som nedúfala, že z toho bude takýto zábavný virál. Súhlasím s tým, že je to príšerná fušerina zo strany tvorcov a morálne bahno, a ideme ďalej. Dosť som sa na tom smiala spolu s vami.“

Peter Lipa vyhlásil pre SME, že to poňal ako remeslo, a Laco Lučenič priznal, že sa za výsledok hanbí. Najviac sa o videoklipe, ktorý podľa televízie vznikol „za pár hodín“ a za „zanedbateľný rozpočet“, rozpísal ďalší z účinkujúcich Martin Harich:

„Svojím spôsobom som hrdý, že som sa mohol objaviť v skupinke umelcov, ktorú sa podľa mňa už nikdy nepodarí dať takto dohromady, a podieľať sa na niečom, čo spočiatku vyzeralo ako milý nápad. Až na jeden detail… Pýtam sa: Aké drogy beriete? Najhoršie je, že človek, ktorý toto vyexportoval, (…) stále v primetime ‚obohacuje‘ naše oči, len preto, lebo sa nenašiel nikto, kto by mu vysvetlil, že nemá tam, kde sedí, stojí alebo čokoľvek iné, čo robiť. (…) Pôsobí to ako neúcta ku všetkým, ktorí pridali ruku k ‚dielu‘. A že ich tam teda bolo hodne… Bryndzová angličtina Gizky Oňovej?… Možno tú vetu 3 hodiny nacvičovala s vnúčatami pred zrkadlom, ale aspoň tomu venovala nejakú tú lásku. Vlastne mi to príde milé a každý by to čakal. Kým obrazové podanie – pôsobí akosi nepokorne – voči nevinným ženám a deťom, ktorí prišli zaspievať svoj veršík v pesničke. A to, čo z toho vzniklo, rozhodne nečakali. (…) Keď nás tak veľmi láka hrať sa na Ameriku, robme to ako v Amerike. Tam televíznym producentom obnovujú zmluvu z týždňa na týždeň, aby nestratili motiváciu robiť svoju prácu poriadne. To ich posúva ďalej, zatiaľ čo my si šérujeme toto.“

All-stars pesničky

Jedno zo základných šoubiznisových pravidiel znie, že čím viac známych tvárí naraz, tým lepšie. Ide o to, s akým zámerom a kto sa dá dokopy. Najslávnejšie hudobné príklady sú benefičné all-stars hitovky z polovice 80. rokov; ich cieľom bolo zabrániť hladomoru v Afrike. Prvú s názvom Do They Know It’s Christmas? naspievali britské hviezdy na Vianoce 1984, o pár mesiacov v Amerike vyšiel singel We Are the World.

Môžete niečo vytvoriť s čo najúprimnejším zámerom, lenže čím ste známejší, tým viac paródií vám hrozí. Aj pesnička We Are the World už ich niekoľko má, napríklad túto:

O čo vlastne ide? O hudobnú online zábavku, ktorá sa volá shreds videá. Stiahnete si pôvodný klip, doma k nemu (pokiaľ možno čo najotrasnejšie) nahráte nový spev aj hudbu a šupnete na web. Je to samostatný fenomén lo-fi kreativity. K tým vydarenejším dielam patria takzvané literal music videos, kde vznikne nový text doslovne opisujúci dianie v klipe. Pozrite si napríklad takto upravený hit Jamesa Blunta.

Made in Slovakia

To je však do iného článku – teraz je hlavnou témou niečo iné. All-stars pesničky „made in Slovakia“. Jedna z prvých dostala názov Dobré ráno a pôsobí ako jasný pokus o lokálne zopakovanie šablóny We Are the World. Bez charitatívneho rozmeru, ale s rovnakým zámerom čo najväčšieho počtu slávnych mien pri mikrofóne. Má aj oficiálny videoklip a takto znela naživo v premiére na festivale Bratislavská lýra 1986:

https://www.youtube.com/watch?v=n2_oGhTGfCk

Odvtedy piesní tohto typu vzniklo na Slovensku niekoľko, každá s trochu iným zámerom. Zoradené sú chronologicky, a tak si môžete pozrieť, kto a v ktorých rokoch boli naše najväčšie popové hviezdy, hádať, koľkých interpretov spoznáte, aj otestovať si, ktoré pesničky sa dnes dajú pustiť a dopočúvať do konca.

Začnime od projektu Bratislavská beatová omša (1995). To bol dokonca celý album – kompilácia trinástich skladieb, ktorej predchádzal rovnomenný veľký benefičný koncert v prospech Slovenskej katolíckej charity. Najznámejšia pieseň je Plameň v nás, zložil ju Gabo Dušík na text Kamila Peteraja.

Keď v roku 2000 po útoku neonacistov zomrela Rómka Anastázia Balážová, jednou z reakcií bol aj špeciálny hudobný projekt zastrešený občianskym združením Ľudia proti rasizmu. Hudbu pesničky Náš svet je pestrý zložil Roman Galvánek z O.B.D. na slová Jána Štrassera, dostala venovanie „všetkým obetiam rasového násilia a iných prejavov diskriminácie“.

Na jar 2003 spáchal samovraždu spevák Dodo Dubán. Na udeľovaní cien Slávik ako poctu jeho najznámejšiu pesničku Vráť trochu lásky medzi nás s textom Joža Urbana odspievalo osem spevákov. Vznikol veľký rádiový hit, ktorý sa dostal ako bonus na reedíciu albumu Svadba čertov jeho bývalej skupiny Money Factor.

Úplne samostatným žánrom sú športové hymny. Hudobníci ich skladajú pre svoje srdcové kluby, ale aj pre reprezentácie. Takto znie tá, ktorá vznikla pre našich futbalistov v roku 2005 pod názvom Slovensko, do toho!. Zložil ju gitarista a kapelník rockovej skupiny Babylon Juraj Kupec na text speváka Martina Máčeka.

Samostatným žánrom sú aj vianočné pesničky. Aj v slovenčine ich existuje veľa, no jednoznačne najviac žánrov, generácií a účinkujúcich sa stretlo dokopy predvlani. Rastislav Dubovský zhudobnil slová Daniela Heviera pre symfonický orchester Slovenského rozhlasu a dvadsiatku spevákov a hercov. Výsledok dostal názov Nádej Vianoc a znie takto:

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie