Denník N

Sputnik o zrušenej spolupráci s TASR: Je to dôkaz obmedzovania slobody slova v Európe

Foto: sputniknews.com
Foto: sputniknews.com

Prokremeľská agentúra reaguje na správy, že slovenská agentúra TASR zrušila dohodnutú spoluprácu. Vidí za tým tlak politikov a slovenských a českých médií.

Čím viac peňazí sa vyzbiera, tým viac škôl na východe Slovenska dostane Magazín N o boji proti dezinformáciám. Príručku s názvom „Nedajte sa oklamať“ pripravuje Denník N, hlavným autorom je reportér Vladimír Šnídl.

Verejnoprávna tlačová agentúra TASR vo štvrtok oznámila, že odstúpi od zmluvy s ruskou agentúrou Sputnik, ktorá šíri prokremeľskú propagandu. Tvrdila, že „pre odstránenie akýchkoľvek pochybností sa rozhodla spustiť proces odstúpenia od zmluvy, čím dáva najavo, že informácie z agentúry Sputnik, počnúc dnešným dňom, nie sú medzi zdrojmi, ktorými sa zaoberá spravodajstvo“.

Tlačové oddelenie ruskej agentúry Sputnik to vníma ako ďalší dôkaz toho, že v Európe je obmedzovaná sloboda slova. „Je zrejmé, že EÚ systematicky popiera slobodu slova a snaží sa ovládať informačné zdroje. Vedenie TASR opäť potvrdilo, že úrady na Slovensku určujú médiám, kto je ich priateľ a kto nepriateľ,“ napísala agentúra v reakcii na otázky Denníka N.

Sputnik bližšie nešpecifikoval, aké slovenské úrady zasiahli do dohody medzi agentúrami. V tlačovom vyhlásení len spomenul, že parlamentný výbor pre kultúru a médiá sa o vec začal zaujímať a opozícia chcela predvolať riaditeľa TASR Jaroslava Rezníka.

Samotné zasadnutie parlamentného výboru nie je zásahom do redakčnej slobody verejnoprávnej tlačovej agentúry. Je to legitímny nástroj zákonodarcov, ktorí sa aj touto cestou môžu pýtať na to, ako štátni manažéri odôvodňujú svoje rozhodnutia.

Rezník napríklad musel pred výborom vysvetľovať, prečo jeden z portálov TASR vlastní investor blízky Slavii Capital. O Rezníkovi sa hovorí ako o možnom budúcom riaditeľovi RTVS.

Zombie a hoaxy

Sputniku sa tiež nepáčilo, že veľké české a slovenské médiá písali o dohode medzi agentúrami a že Sputnik označili za prokremeľskú agentúru.

Sputnik pritom dlhodobo šíri prokremeľskú propagandu a hoaxy. V minulosti napríklad písal o tom, že ukrajinská armáda nasadzuje do bojov zombie, že Briti chcú hromadne emigrovať na Sibír, alebo hoax o spoločnej selfie Angely Merkelovej s teroristom z Bruselu.

Text agentúry Sputnik o zombie vojakoch na Ukrajine.
Text agentúry Sputnik o zombie vojakoch na Ukrajine. Ďalšie príklady hoaxov zverejnila napríklad facebooková stránka Dezinformácie Hoaxy Propaganda.

V novembri 2016 schválili poslanci Európskeho parlamentu rezolúciu, ktorou odsúdili ruskú a radikálnu islamistickú propagandu proti EÚ. Podľa rezolúcie na to Rusko využíva viacero nástrojov, napríklad osobitné nadácie, orgány a médiá, ako sú televízia Russia Today (RT) a agentúra Sputnik, rovnako aj platených diskutérov na sociálnych sieťach.

Sputnik má pre šírenie propagandy problémy aj v iných krajinách. V apríli 2016 dala jeho stránky zablokovať lotyšská vláda. Sputnikom sa v minulosti podrobne zaoberali aj nemecké či estónske tajné služby.

TASR spoluprácu obmedzila už dávnejšie

Sputnik sa spoluprácou so slovenskou agentúrou TASR pochválil v stredu. Pre ruskú agentúru mala totiž táto správa aj reputačný význam. Jej vedenie mohlo príklad spolupráce s TASR ukazovať ako cennú referenciu, že s nimi spolupracujú aj seriózne, v tomto prípade dokonca verejnoprávne médiá.

Sputnik vznikol v novembri 2014 ako súčasť Kremľom podporovanej mediálnej skupiny Rusko dnes, do ktorej patrí aj rozhlasová stanica Hlas Ruska a agentúra RIA Novosti. Sputnik vydáva správy v 30 jazykoch, okrem angličtiny, španielčiny či čínštiny aj v češtine.

tasr-sputnik

Krátko po vzniku sa informácie zo Sputnika dostávali aj do servisu agentúry TASR. V decembri 2014 napríklad až v 43 vydaných správach uviedla TASR ako zdroj agentúru Sputnik.

Od mája 2015 už však slovenská verejnoprávna agentúra využívala tento zdroj informácií len sporadicky. Žiadne informácie nečerpala ani v marci 2017.

TASR často zverejňovala správy o samotnom fungovaní Sputnika, neraz aj kritické. Vo februári 2017 napríklad písala o kritike z Paríža. Na nepravdivé informácie zo Sputnika a RT sa sťažoval francúzsky prezidentský kandidát Emmanuel Macron.

[Pochopiť fenomén konšpiračných teórií znamená spoznať ich mechanizmus. Objednajte si knihu Falšovaná pravda z knižnej edície Denníka N.]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Hoaxy a propaganda

TASR a Sputnik

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie