Denník N

Kaliňák Kiskovi odporúča prepravu autom, je to vraj lacnejšie

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Prezident na svoje cesty do Popradu využíval aj vrtuľník, ktorý je pre štát lacnejší. Nemôže však letieť vždy. Preprava autom v prezidentskej kolóne stojí najmenej, no je aj menej bezpečná.

Štvrtok večer, letisko Poprad-Tatry. Tupolev 154 letky ministerstva vnútra pristáva na ceste z letiska Bena Guriona v izraelskom Tel Avive. Prezident Andrej Kiska zostáva na víkend v Poprade, zvyšok jeho sprievodu pokračuje do Bratislavy. Podľa zverejnenej správy ministra vnútra piloti cestu poznajú už dobre. Od januára 2015 doteraz ju otočili 319-krát.

Kiskove víkendové lety do Popradu za rodinou tento týždeň využila vládna koalícia na doteraz najtvrdší útok na prezidenta. Koaliční poslanci Kisku v parlamentnej rozprave nešetrili: predseda parlamentu Andrej Danko (SNS) ho nazval papalášom, poslanec Smeru Ľuboš Blaha zasa Kisku prirovnal k Turkmenbašimu.

Prezident si svoje lety vládnym špeciálom napriek tomu nerozmyslel. Nepresvedčil ho ani líder opozície Richard Sulík, ktorý prezidentovi odkázal, že niekoľko stoviek súkromných letov je neospravedlniteľných.

Oficiálne stanovisko prezidentskej kancelárie je, že sa prezident bude držať pôvodného odporúčania ministra vnútra Roberta Kaliňáka, aby využíval letku ministerstva vnútra, a že z pohľadu ochrany prezidenta neexistuje rozdiel medzi súkromnou a pracovnou cestou.

Ministerstvo vnútra však najnovšie prezidentovi otvorene hovorí, že cesta autom v prezidentskej kolóne štát vyjde najlacnejšie.

Tam a späť, tam a späť

Ako vlastne cesty prezidenta do Popradu vyzerajú a prečo ich je za obdobie niečo vyše dvoch rokov až 319? Vládny špeciál nemôže zostať na popradskom letisku. Znamená to, že lietadlo prezidenta pred víkendom odvezie do Popradu, vráti sa do Bratislavy a potom v nedeľu večer či v pondelok ráno zasa letí po prezidenta.

„Lietadlo musí byť v stráženom bezpečnostnom priestore, neustále monitorované a pod ochranou polície, preto sa vracia do hangáru do Bratislavy,“ odpovedá ministerstvo vnútra, ktoré má vládnu letku na starosti. „Pre ochrankárov je prvoradá požiadavka prezidenta, akým spôsobom chce ísť, oni tomu už musia prispôsobiť podmienky a bezpečnostné opatrenia,“ vysvetľuje hovorca rezortu Petar Lazarov.

Interiér nového vládneho špeciálu. Foto N - Tomáš Benedikovič
Interiér nového vládneho špeciálu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Kiska sa už pred dvomi rokmi pýtal Úradu na ochranu ústavných činiteľov, ktorý pod vnútro spadá, ako sa má do Popradu prepravovať, a či môže využívať svoje súkromné lietadlo. Úrad mu vtedy odporučil, aby radšej lietal špeciálom. Aj na palube súkromného lietadla musia byť dvaja prezidentovi ochrankári, ktorým štát preplácal letenky.

Ministerstvo vnútra teraz hovorí, že na prepravu prezidenta je najlacnejšie auto. Kiska sa väčšinou presúva v kolóne troch či dvoch vozidiel.

„Vo všeobecnosti je možné povedať, že automobilová preprava v sebe zahŕňa najnižšie palivové aj personálne náklady,“ tvrdí Petar Lazarov. „Pri  lietadle je okrem palivových nákladov potrebné zahrnúť aj dvojité personálne prostriedky. Ochranka pri vnútroštátnych letoch zabezpečuje aj miesto odletu, aj príletu. To znamená, že aj v prípade prepravy lietadlom musí ísť paralelne aj auto s ochrankou.“

Podobné je to aj s vlakom, ktorým kedysi chodieval do Košíc bývalý prezident Rudolf Schuster. Auto s ochrankou išlo popri trati s ním. „Bola to jeho požiadavka, takže sa jej ochrankári museli prispôsobiť. Ceste vždy predchádzala kontrola dopravného prostriedku,“ dodáva Lazarov.

Kiska už vo svojom úrade využil aj dopravu vládnym vrtuľníkom. Letová hodina helikoptéry Bell 429, ktorú má vládna letka, stojí rádovo oveľa menej ako letová hodina vládneho špeciálu. Ako vládne vrtuľníky využívali iní ústavní činitelia, premiér či predseda parlamentu, ministerstvo Denníku N nesprístupnilo – vraj tieto údaje nemajú spracované.

Vrtuľníky nemôžu lietať vždy, v porovnaní s lietadlami sú oveľa viac závislé od poveternostných podmienok či viditeľnosti.

Kiska na palube vládneho špeciálu pri ceste do Česka v roku 2014. Foto - TASR
Kiska na palube vládneho špeciálu pri ceste do Česka v roku 2014. Foto – TASR

Lacnejšie, no menej bezpečné

Preprava prezidenta autom je síce lacnejšia, ale nie jednoduchá. Okrem samotnej ochranky často vyžaduje spoluprácu s policajtmi v regiónoch, ktorí pomáhajú kolóne pri plynulom prejazde.

„V prípade využitia automobilovej prepravy je výrazne zvýšené riziko ako pre členov kolóny, tak aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ vraví bezpečnostný analytik Radovan Bránik. „Stretnutie s rýchlo idúcim konvojom s právom prednostnej jazdy má v sebe vysoký potenciál spôsobiť dopravné nehody a pôsobí na bežných vodičov ako významný stresový faktor.“

V minulosti došlo k viacerým nehodám kolóny vládnych vozidiel. K jednej z najtragickejších došlo v roku 2001 pri srbskom Belehrade, kde havarovala delegácia vtedajšieho premiéra Mikuláša Dzurindu. Havária si vyžiadala tri obete, dvoch miestnych občanov a jedného slovenského úradníka.

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Prezident v minulosti hovoril, že Kaliňák mu lietanie špeciálom sám ponúkol s vysvetlením, že lietadlá a piloti musia byť tak či tak vo vzduchu. „Minister vnútra požiadal prezidenta, aby využíval letku ministerstva vnútra s odôvodnením, že lietadlá aj piloti majú málo nalietaných hodín. Minister doslova povedal, že lietadlá lietajú veľmi často z vyššie uvedeného dôvodu prázdne a on ich dokonca ponúka školám, aby si spravili letecký výlet,“ vysvetľoval Kiskov hovorca Roman Krpelan.

Ministerstvo vnútra na otázku Denníka N, koľko musia byť vládne lietadlá vo vzduchu, teraz odpovedalo, že minimálne raz do mesiaca. „Špeciál musí letieť raz za tridsať dní, inak sa musí konzervovať. Takže maximálne 12 letov ročne, ak by sa nelietalo vôbec,“ vraví hovorca vnútra Lazarov. „V súčasnosti sú lietadlá dostatočne lietané. Napríklad v roku 2013 letka vykonala 221 letov, pre porovnanie, v roku 2016 to bolo 625 letov.“

Kaliňák dnes hovorí, že Kiskovi ponúkol letku pre služobné cesty. Prezident tvrdí, že Kaliňák klame a nemá čo robiť na svojom poste.

Rodina v Poprade, program v Poprade

Prezident lieta na víkendy domov preto, lebo jeho manželka Martina Kisková sa rozhodla s deťmi zostať v Poprade a nepresťahovať sa do Bratislavy. Kiska už po zvolení hovoril, že manželka chce zostať v ústraní a na verejnosti sa bude po jeho boku ukazovať, len ak to bude nevyhnutné.

Postavenie či povinnosti prvej dámy žiadny zákon neupravuje, čo v praktickej rovine znamená, že Kisková manžela vôbec nesprevádza. Pri oficiálnej udalosti sa pri manželovi od inaugurácie ukázala len raz, na pohrebe exprezidenta Michala Kováča.

Inaugurácia bola jedným z mála momentov, kedy sa s Kiskom ukázala aj prvá dáma. Foto - TASR
Inaugurácia bola jedným z mála momentov, keď sa s Kiskom ukázala aj prvá dáma. Foto – TASR

Kiska najmä počas svojho prvého roku v úrade prispôsoboval Popradu aj svoj pracovný program, najmä ten víkendový. Denník N ešte v roku 2015 upozornil, že prezident prvé mesiace ignoroval ostatné regióny Slovenska a organizoval si výjazdy hlavne v okolí rodného mesta. Po roku sa začal objavovať oveľa častejšie po celom Slovensku.

Kaliňák tento týždeň pred poslancami povedal, že od 1. januára 2015 doteraz vládna letka absolvovala 880 letov s ústavnými činiteľmi. Kiska bol na palube lietadla 454-krát, premiér 183-krát, predseda parlamentu 66-krát. Okrem toho vládne lietadlá leteli 178-krát s ministrami.

Minister vnútra poslancom tiež povedal, že zo 454 prezidentových letov až 70 percent, teda 319 letov, nesúviselo s výkonom jeho ústavných kompetencií. Išlo o Kiskove lety do Popradu, kde žije ďalej jeho rodina, a späť do Bratislavy. Premiér Fico mal štyri takéto lety, podľa Kaliňáka za ne zaplatil 9900 eur.

Vzápätí minister vnútra dodal, že prezident za svoje lety do Popradu a späť nezaplatil. Na základe Ficových letov mu cenu za tieto lety vyčíslil na 790-tisíc eur. Ak by vraj zarátal aj lety z roku 2014, išlo by takmer o milión eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie