Denník N

Prešovčania opäť blokovali dopravu, Kysučania a Bratislavčania chcú štrajkovať v utorok

Foto – TASR
Foto – TASR

Blokády dopravy pribúdajú, aktivisti sa už neuspokoja s tvrdením štátu, že protestnými akciami nič nedosiahnu.

Zapchaté cesty, kolóny áut – to je bežná situácia v prešovskej doprave, no v piatok vyzerala ešte o čosi horšie. Občianske združenie (OZ) Lepší Prešov organizovalo poobede ďalší protest za výstavbu severného a juhozápadného obchvatu pre krajské mesto.

Prešovčania protestovali na troch miestach. „Na troch miestach bolo okolo 500 ľudí,“ povedal predseda OZ Lepší Prešov Jozef Baran.

Podľa jeho slov sa niektorí snažili vyhnúť dôsledkom hodinovej akcie, preto sa snažili úsekmi, na ktorých bol avizovaný protest, prejsť v predstihu. Sčasti preto v predstihu vznikali aj zápchy.

Občianske združenie pôvodne plánovalo protest aj v Bratislave. Avizovanú blokádu na priechode pri autobusovej stanici Mlynské nivy však nakoniec zakázala mestská časť Ružinov.

Budú spolupracovať?

Povolenie protestovať na utorok dostali od Ivanky pri Dunaji obyvatelia Bratislavy a priľahlých obcí z Občianskeho združenia Triblavina. Protestom chcú upozorniť na nezákonne prekreslený projekt rozšírenia D1 na Trnavu.

Utorňajšiu protestnú akciu plánujú na Seneckej ceste. Stretávajú sa o 16. hodine pri budúcom logistickom centre Farná.

„Budeme pokojne prechádzať cez priechod pre chodcov,“ priblížila detaily Mária Kisková z OZ Triblavina.

Utorňajší protest plánovali Bratislavčania koordinovať aj s Prešovčanmi. Nateraz sa aktivisti z bratislavského regiónu stihli skoordinovať iba s aktivistami z Kysúc, ktorí blokádami tlačia na rýchlu dostavbu diaľnice od Žiliny na Poľsko. Najbližšiu naplánovali tiež na utorok, začína sa o 13.00 h.

Chystajú Kysuce, Prešov a Bratislava spoločnú protestnú akciu? „Nechajte sa prekvapiť,“ povedala Kisková s tým, že je to v pláne.

„Zatiaľ sme sa nedohodli na stratégii, lebo nie sme stotožnení s požiadavkami OZ Triblavina. S Kysucami súhlasíme,“ skonštatoval Baran.

Takéto blokády neboli, nebol dôvod

Ministerstvo dopravy konštatuje, že  množiace sa dopravné blokády sú prirodzeným pokračovaním doterajších občianskych iniciatív v regiónoch.

„Predtým nebývali takéto blokády,“ hodnotí bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej Juraj Čermák. Spomína si, že aj v minulosti boli podobné iniciatívy, ale organizátorom rýchlo dohovorili, že blokáda nie je riešenie.

Zmenu pripisuje tomu, že zatiaľ čo v minulosti diaľniční manažéri argumentovali tým, že blokádami nič nedosiahnu, pretože projekty neboli pripravené na stavbu, dnes to tak celkom nie je. Napríklad projekt rozšírenia Bratislavy už bol v zásade hotový, keď prekreslili v tom čase už rozostavanú kľúčovú križovatku Triblavina, ktorá určuje budúcu kapacitu a tvar diaľnice D1 od Bratislavy na Trnavu.

Z projektov sa vyškrtali takzvané kolektory, ktoré mali slúžiť ako pohodlná prípojka na rozšírenú diaľnicu pre šoférov z priľahlého okolia. Po úpravách sa na ňu bez problémov dostane len budúce osadenstvo developerského projektu bezprostredne pri diaľnici, kritizuje Občianske združenie Triblavina. Tamojší projekt vlastní firma Starland, podľa obchodného registra jej jediný akcionár sídli na Cypre.

Občianskemu združeniu Triblavina dal naposledy za pravdu Najvyšší kontrolný úrad. Píše, že z projektu sa prekreslením stala čierna stavba a že štát pristúpil k takejto zmene na základe nedostatočných dát o dopravných prúdoch.

Na východe sa má doprava zlepšiť v lete

V Prešove štát pôvodne nakreslil dva diaľničné obchvaty (severný a juhozápadný) v celkovej odhadovanej hodnote takmer 900 miliónov eur. Analytici z analytického útvaru ministerstva financií Hodnota za peniaze upozorňujú, že takéto riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze – odľahčí dopravu v Prešove o 17 percent.

Ministerstvo dopravy teraz prekresľuje severný obchvat Prešova, ktorý bol ďalej od realizácie. Zúžením severného obchvatu sa môže ušetriť vyše 200 miliónov eur a z nich by sa mohla postaviť ďalšia tepna cez mesto, ktorá spoločne s obchvatom prinesie mestu úľavu o približne 30 percent.

Juhozápadný obchvat ministerstvo plánuje ponechať v pôvodnom stave, pretože ho už vysúťažili. Ministerstvo chce, aby diaľnicu postavil víťaz tendra s cenou 45 miliónov eur za kilometer.

To je cena, na ktorú siahajú tunelové úseky, a tie tvoria na juhozápade Prešova štvrtinu. V prepočte na kilometer pôjde o najdrahšiu časť D1 v histórii s najnižšou intenzitou dopravy.

Emóciu v Prešove vyhrocujú dennodenné zápchy – v meste stále nie je dostavaný takzvaný vnútromestský obchvat, ktorý kopíruje budúci juhozápadný obchvat približne o kilometer bližšie k mestu. Podľa posledných informácií by mala byť cesta dostavaná v júni.

Pre šoférov v Prešove by to mala byť citeľná zmena. Problematická stavba má vyjsť na vyše 40 miliónov eur, prinesie významne plynulejšiu dopravu, neodkloní kamióny zo sídlisk.

„Keby tá cesta už bola teraz hotová, tak možnože by tie blokády neboli,“ zhodnotil Čermák efekty oneskorenia vnútorného obchvatu.

Kysučania zasa upozorňujú, že veľká časť D3 na Poľsko je z malej časti rozostavaná, pritom na D3 sa očakávajú vysoké intenzity dopravy.

Obchvat Prešova

Rozšírenie D1

Teraz najčítanejšie