Denník N

Čo také vidia muži na ženských nohách, keď sa za nimi toľko obzerajú?

Z mnohých období ani nemáme predstavu, aké nohy boli v „móde“, lebo ženy si ich zahaľovali.

Britský bulvár Daily Mail pred časom vyvolal búrku svojou titulnou stranou, na ktorej sa objavila britská premiérka Theresa Mayová a jej škótska kolegyňa Nicola Sturgeonová. Dámy oblečené v kostýmčekoch sedeli v kreslách a záber sa sústreďoval na ich nohy obuté v lodičkách. K tomu bol titulok v zmysle „čo nás po brexite, riešme, ktorá má krajšie nohy“. Vnútri čísla potom redaktorka (!) rozoberala reč tela oboch političiek, to, čo mali znamenať Sturgeonovej prekrížené nohy, a fakt, že Mayová držala nohy pri sebe.

Noviny kritizovali politici, političky aj viaceré médiá za to, že zľahčujú takú závažnú tému, akou je brexit aj druhé škótske referendum o nezávislosti, detinskými „súťažami“ a ešte sú aj lacno sexistické. Vznikli aj paródie: napríklad slávna fotografia Stalina, Churchilla a Roosevelta, kde sedia v kreslách počas Teheránskej konferencie, bola otitulkovaná výrazom „pekné hnáty“.

Či už berieme titulnú stránku Daily Mailu ako nie celkom vydarený, ale v zásade neškodný vtip, či ako jasný prejav sexizmu a toho, že očakávania od političiek sú stále iné ako od politikov, a preto je praktickejšie nosiť nohavicový kostým ako Angela Merkelová či Hillary Clintonová (za čo si zase môže politička vypočuť, že pôsobí ako nudná matróna), nevyhneme sa tomu: ženské nohy sú stále témou. Pre bulvár, ženské i mužské časopisy, zábavný aj fitnes priemysel, ako aj pre rozhovory „medzi nami dievčatami“ i „medzi nami chlapmi“.

Závidím ti tvoje nohy

Nebuďme naivní – ženy sa porovnávajú, sledujú a niekedy si aj závidia. Pekné vlasy, kvalitnú pleť, súmernú postavu a často aj nohy. Žiaduce sú pekne vytvarované, bez trčiacich kolien, s delikátnymi členkami. Ak nie sú dostatočne dlhé alebo majú nejaké chybičky, nastupujú triky v podobe vysokých podpätkov, dobre zvoleného odtieňa pančušiek, správne vybratej dĺžky sukne a podobne. Pravdou je aj to, že mnohí tréneri v telocvičniach hovoria, že klientky od nich požadujú, aby „urobili niečo s ich nohami“, a takmer každá žena, čo vo svojom živote podstúpila odtučňovaciu kúru, do nej išla aj s túžbou, aby mala po diéte aj príťažlivejšie nohy.

Vedie sa, samozrejme, aj debata o tom, do akej miery je túžba po atraktívnych nohách „prirodzená“ a do akej miery je to len tlak (mužského) okolia a módnych trendov, ktoré sú premenlivé a často kontrastom predchádzajúcich. Obrazy starých majstrov nám často ponúkajú pohľady na ženské nohy (a telá všeobecne), ktoré by sa dnes považovali za minimálne plnoštíhle – mnohé ženy by sa pre ne trápili.

Napríklad Raffaellove Tri grácie majú silné lýtka, nevýrazné členky a silnejšie stehná, Goyova Maja takisto nemá práve delikátne nohy a asi ťažko by mohla v dnešnej dobe uvažovať o kariére modelky, hoci treba povedať, že módny priemysel už začína chápať, že vychudnutosť už prestáva ľudí baviť.

Z mnohých období ani nemáme predstavu, aké nohy boli v „móde“, lebo ženy si ich zahaľovali dlhými sukňami a šatami a prvé sukne nad členky, potom do polovice lýtok a napokon nad kolená spôsobovali – rovnako ako ženské nohavice – spočiatku rozruch.

Každý sa rád obzrie

Faktom je, že ženské nohy – či už priamo odhalené, alebo rafinovane zakryté – vždy mužov fascinovali. Uznávaný český sexuológ Ivo Pondělíček tvrdí, že ženské nohy „sú zvláštny fetiš, ktorý sexuálne prenasleduje aj starcov; má to zrejme aj súvislosť s genetikou“.

O tom, prečo práve nohy, sa stále seriózne aj bulvárne debatuje a existuje viacero teórií. Je nesporné, že u mužov vyvolávajú veľa fantázií, lebo ako so smiechom komentuje izraelská sexuologička Dina Krauzmanová: „Povedzme si pravdu: ak sa mužovi tie nohy páčia, je celkom možné, že mu čo i len na moment – a ak sa to dá tak povedať, aj pri všetkej počestnosti – prejde hlavou, kde sa asi končia.“

Podľa nej sa to, ako žena ukazuje svoje nohy a aké pohyby (často aj podvedome) nimi robí, považuje za zvádzanie, na ktoré muži reagujú. „V zásade je potom jedno, či sú nohy zahalené alebo odhalené. To, čo muž považuje za zvodný pohyb či jasný signál, môže urobiť žena v najkratšej sukni aj zahalená v tradičnom arabskom odeve, v indickom sárí či v japonskom kimone, kde sú nohy zakryté alebo z nich vidieť len minimum,“ vysvetľuje Krauzmanová.

Hoci o tom, aké nohy muži považujú za príťažlivé, bolo napísané množstvo aj vzájomne si odporujúcich článkov, platí, že sa im páči, ak má žena dlhšie nohy a kratší driek, čo napokon preferujú aj ženy u mužov. Príliš dlhé nohy však môžu mužov odradiť.

Podľa štúdie zverejnenej v časopise Evolution and Human Behavior zreteľná odchýlka od toho, čo je v ľudskom rode zadefinované ako postava s primeranými proporciami, môže byť na chvíľu atraktívna, ale muži majú tendenciu vyberať si za matky svojich detí „normálnejšie“ ženy. Príliš dlhé či príliš krátke nohy môžu na základnej, biologickej úrovni signalizovať geneticky podmienené choroby alebo slabý imunitný systém.

Nohy sú všade

Očarenie ženskými nohami si už dávno všimol módny priemysel a aspoň posledné desaťročia sa to prejavuje tým, že móla sú plné vysokých modeliek s dlhými nohami. Aj bábika Barbie má bezchybné nohy, ako napokon všetko. Mnohé speváčky na koncertoch volia kostýmy, ktorých základom je gymnastický dres – svoje nohy vystavujú na obdiv v plnej paráde.

Nezaostáva ani reklama. Kedysi výhradne mužské osadenstvo popredných reklamných agentúr sídliacich na slávnej newyorskej Madison Avenue pochopilo, že ženské nohy predávajú a dobre sa vynímajú v reklamách na produkty pre mužov. Pekné nohy patria k výkonnému autu, drahému koňaku, na mieru šitému obleku, ku golfovému klubu. Dnes už sa zaradenie ženských nôh do reklám, ktoré priamo nepropagujú produkty pre ženy, považuje za sexistické, ale ešte stále sa objavuje a zdá sa, že aj funguje.

„To, že sa ženské nohy spájajú so zmyselnosťou, sexuálnou príťažlivosťou a s vidinou nejakého ďalšieho kontaktu, je do istej miery biologická záležitosť nevyhnutná na zachovanie ľudstva. Na druhej strane prílišná sexualizácia žien a ich redukcia na objekty s peknými končatinami už prekročila aj vinou masových médií únosnú mieru a vytvára zbytočné napätie. Potom sa môže stať, že aj z povrchného – v podstate hlúpeho – novinového titulku o nohách premiérok sa stane téma dňa,“ myslí si Krauzmanová.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie