Denník N

Pýtajte sa, na čo chcete, Hamas vám možno odpovie

Kampaň Hamasu na Twitteri bola určená hlavne pre zahraničné publikum. Doma mu vyčítajú, či konflikt s Izraelom po augustovej ofenzíve naozaj stál za to. FOTO - TASR/AP
Kampaň Hamasu na Twitteri bola určená hlavne pre zahraničné publikum. Doma mu vyčítajú, či konflikt s Izraelom po augustovej ofenzíve naozaj stál za to. FOTO – TASR/AP

Palestínske teroristické hnutie Hamas spustilo pred víkendom kampaň na sociálnych sietiach s cieľom vylepšiť svoj imidž. Dalo ľudom šancu položiť otázky lídrom hnutia. Kampaň #Ask Hamas však palestínskej skupine príliš nevyšla.

Problém nebol v tom, že by nepritiahla pozornosť. Spoločnosť Topsy, ktorá sleduje sociálne siete agenútre  AP povtrdila, že len za jeden deň sa vygenerovalo na hashtag #Ask Hamas 36 tisíc otázok. Väčšina z nich však hnutie zosmiešňovala, ironizovala, poukazovala na jeho samovražedné operácie či ostreľovanie Izraela raketami.

Viacjazyčný Hamas pre európske publikum

Predstaviteľ Hamasu Basím Naím povedal, že kampaň je zameraná predovšetkým pre európske publikum, ktorému chce hnutie ukázať svoju ozajstnú tvár.

Chce informovať v angličtine, nemčine a francúzštine, bez prekladateľov a prostredníkov. Izraelský denník Haarec k tomu napísal, že kampaň sa dá spájať so snahou Európskej únie odvolať sa proti rozhodnutiu Všeobecného súdu Európskej únie, ktorý Hamas vyradil zo zonamu teroristických organizácií.

Lídri Hamasu dostávali otázky o tom, či je „lepšie ukrývať zbrane na rádiologickom alebo pediatrickom oddelení nemocnice v Gaze“. Počas minuloročnej vojenskej operácie v Gaze Izrael a niektorí zahraniční novinári obviňovali Hamas z toho, že zneužíva civilné inštitúcie na vojenské účely.

S Hamasom nie sú žarty

Ľudia sa pýtali aj na to,či líder Hamasu Chalíd Mašál, ktorý žije v luxusnom hoteli v Dohá stále nahovára deti z Gazy na mučeníctvo alebo či bude v prísne tradičnej Gaze pochod gayov. Veľa žartov sa týkalo aj teórie o tom, že samovražedným atentátnikom sľubujú raj a v ňom 72 panien. Objavilo sa aj hodnotenie kampane.

Tri najväčšie palestínske prehry. 1. šesťdňová vojna, 2. ostreľovanie raketami v roku 2014, 3. kampaň na Twitteri v roku 2015.

Izraelský denník Jediot Achronot tiež zverejnil niekoľko otázok, ktoré dala Hamasu verejnosť. Lekára zo Spojených štátov napríklad zaujímalo, či sa v pašeráckych tuneloch Hamasu v Gaze podáva falafel a hummus. Predstaviteľ Hamasu odpovedal, či to znamená, že teraz Izrael uvalí reštrikcie aj na tieto jedlá.

Mnoho otázok ale zostalo nezodpovedaných. Medzi pýtajúcimi sa boli napríklad známy americký novinár Jeffery Goldberg, herec Joshua Malina či analytik Daniel Pipes.

Teraz najčítanejšie