Denník N

V Poórovej vagónke v Srbsku štrajkuje 200 robotníkov, slovenský riaditeľ musel ujsť

Nespokojní robotníci v Poórovej fabrike štrajkujú už od minulého týždňa, slovenskí majitelia im vraj dlhujú mzdy aj odvody. Reprofoto - B92
Nespokojní robotníci v Poórovej fabrike štrajkujú už od minulého týždňa, slovenskí majitelia im vraj dlhujú mzdy aj odvody. Reprofoto – B92

Firma známeho privatizéra vypláca zamestnancom roky iba časť miezd, robotníci minulý týždeň stratili trpezlivosť. Jeden robotník sa obesil priamo na pracovisku, situáciu vo fabrike sledujú srbské médiá.

V srbskom mestečku Smederevska Palanka sa minulý týždeň odohrala menšia dráma. Vo vagónke Goša vtrhla skupinka robotníkov do kancelárie riaditeľa, ktorým je Slovák Ivan Heimschild. Dohnala ich tam nespokojnosť s pomermi vo firme, predovšetkým s tým, že im slovenskí majitelia dlhodobo nevyplácajú všetky dohodnuté peniaze.

Heimschild opisuje, ako ho skupinka ohrozovala a do podniku povolali políciu. „Polícia potom robotníkov utíšila. Povedal som si, že viac sa takto ohrozovať nenechám.“ Odvtedy fabriku riadi len na diaľku a nie zo svojej kancelárie.

Vo vagónke od minulého týždňa štrajkuje viac než dvesto robotníkov. Protest prišiel niekoľko dní po tom, ako vo firme došlo k tragickej udalosti. Priamo na pracovisku sa obesil päťdesiatsedemročný robotník – údajne preto, že jeho rodina sa dostala do veľmi zlej finančnej situácie, keďže živiteľ rodiny nedostával riadnu výplatu.

Vagónka zamestnáva celkovo 370 ľudí, jej majiteľom je spoločnosť ŽOS Trnava, za ktorou stojí niekdajší mečiarovský politik a privatizér, dnes vplyvný podnikateľ s väzbami na Smer Vladimír Poór. Vagónku kúpil pred desiatimi rokmi od srbskej vlády.

Situáciu v Poórovej fabrike pozorne sledujú aj srbské médiá, pred dvoma týždňami priniesli správu o obesenom robotníkovi.
Situáciu v Poórovej fabrike pozorne sledujú aj srbské médiá, pred dvoma týždňami priniesli správu o obesenom robotníkovi.

Riaditeľ pripúšťa, že situácia v podniku je vážna. Robotníci podľa neho zadržiavajú jedenásť vagónov, ktoré opravovali pre zahraničného zákazníka. Chcú tak prinútiť slovenských vlastníkov, aby im vyplatili chýbajúce peniaze.

„Je to vydieranie, čo odmietame. Nevidím už iné riešenie: buď firmu niekto kúpi, alebo pôjde do konkurzu,“ tvrdí Heimschild.

Do Srbska prišiel slovenský um

Mal to byť úspešný príbeh slovenského investora, ktorý v Srbsku postaví na nohy zanedbanú štátnu firmu. Pred deviatimi rokmi v nej nefungovalo takmer nič. „Je to expanzia šikovných slovenských rúk a umu do srbského prostredia,“ hovoril vtedajší podpredseda vlády Dušan Čaplovič (Smer).

Do vagónky, ktorá sa nachádza zhruba hodinu cesty od Belehradu, v októbri 2008 zavítal aj slovenský premiér Robert Fico. So srbským premiérom Mirkom Cvetkovićom slávnostne otvorili novú výrobnú linku.

„ŽOS Trnava je po akvizícii srbského podniku Goša najväčšou dielňou na opravy železničných vozňov v strednej Európe,“ hovoril Fico ešte pred necelými tromi rokmi.

Na snímke prehliadka novej linky v továrenskej hale podniku Goša na výrobu železnièných vagónov v Smederevskej Palanke 13. októbra 2008 za úèasti premiéra SR Róberta Fica (v¾avo) a premiéra Srbska Mirka Cvetkovièa (vpravo v popredí). FOTO TASR - Pavel Neubauer *** Local Caption *** rozhovory slovensko – srbské vzahy hospodárska obchodná spolupráca zahraniènopolitické dianie Kosovo EÚ dohoda ochrana vojenské pamätné miesta
V októbri 2008 prišiel premiér Fico do vagónky Goša v sprievode svojho srbského kolegu Mirka Cvetkovića (vpravo v popredí), aby slávnostne spustili novú výrobnú linku. Foto – TASR

Teraz je všetko inak a srbská fabrika je pre slovenského majiteľa príťažou. Poór sa stal zrejme prvým slovenským podnikateľom v zahraničí, ktorému masovo štrajkujú zamestnanci, a bude sa musieť nedobrovoľne vzdať svojej investície.

Že je srbská vagónka na predaj, oficiálne pripúšťajú aj v Trnave. „V poslednom období sme komunikovali s viacerými investormi, môžeme potvrdiť, že momentálne podnik je v procese predaja,“ odpovedá hovorca ŽOS Trnava Rudolf Trela.

Dotácie zo Slovenska

Vagónka Goša je firma so zhruba osemdesiatročnou tradíciou. Podobne ako ŽOS Trnava je celé roky závislá predovšetkým od domácich železničných firiem. Srbské železnice však zrejme ponúkali oveľa menej práce, než privatizéri pôvodne dúfali.

„Zákazky na domácom trhu boli v malom objeme a s nízkymi cenami. Spoločnosť  sa preto postupne dostala do červených čísel,“ vysvetľuje hovorca Trela.

Značnú časť práce podľa riaditeľa predstavovali opravy vozňov, ktoré im prenecháva materská ŽOS Trnava. Inými slovami: Poórova firma, ktorá je na Slovensku sama závislá od štátnych zákaziek, musela dotovať svoju dcéru na Balkáne.

„ŽOS Trnava nám dotovala aj straty, ale donekonečna sa to už ťahať nedá,“ vysvetľuje riaditeľ Heimschild. Koľko peňazí celkovo ŽOS Trnava srbskej filiálke poskytla, riaditeľ srbskej fabriky spresniť nechce.

Privatizér Nafty Gbely i železničných opravárenských podnikov Vladimír Poór počas svojej hviezdnej chvíle - v lete 2015 slávnostným výkopom otvoril prevádzku Trnavskej City Areny, na ktorú mu prispela Ficova vláda. Foto N - Tomáš Benedikovič
Privatizér Nafty Gbely i železničných opravárenských podnikov Vladimír Poór počas svojej hviezdnej chvíle – v lete 2015 slávnostným výkopom otvoril prevádzku Trnavskej City Areny, na ktorú mu prispela Ficova vláda. Foto N – Tomáš Benedikovič

Napätú situáciu vo vagónke už niekoľko dní sledujú srbské médiá. Televízna a rozhlasová stanica B92 odvysielala reportáž a robotník Ratko Tmusić v nej hovorí reportérom, že im firma dlhuje peniaze a neplatí za nich odvody.

„Tri a pol roka nemáme hradené ani zdravotné poistenie, nemáme preto nárok na bezplatnú starostlivosť,“ rozprával Tmušić.

Šéf miestnych odborov Milorad Miloradović sa sťažoval, že niektorí zamestnanci nedostali mzdy už viac než rok a pol – dostávajú vraj iba teplé jedlo v práci.

Riaditeľ Heimschild k tomu Denníku N povedal, že podľa jeho údajov vyplácali zamestnancom za posledných šesť rokov v priemere tri štvrtiny platu. Mzda vo vagónke podľa riaditeľa mierne presahuje 300 eur a je o niečo vyššia, než je srbský priemer.

Riaditeľ sa od minulého týždňa už vo firme neobjavil. Odborári novinárom hovorili, že sa obrátili na slovenské veľvyslanectvo v Belehrade, aby celú vec riešilo.

„Bol som na slovenskom veľvyslanectve, pretože nemôžeme zohnať riaditeľa. Požiadal som ich, aby nám pomohli spojiť sa s vlastníkmi v Trnave,“ povedal odborár Miloradović denníku Večernije novosti.

V Srbsku neplatia ani ďalšie firmy

Situácia v Poórovej firme tak zamestnáva už aj slovenskú diplomaciu. Minulý týždeň bol v Srbsku štátny tajomník ministerstva zahraničia Lukáš Parízek, nominant Slovenskej národnej strany.

Hlavnou náplňou jeho cesty boli stretnutia so slovenskou menšinou vo Vojvodine, téme štrajku zamestnancov vagónky sa však vyhnúť nemohol.

„Štátny tajomník bol informovaný aj o situácii v podniku Goša v Smederevskej Palanke. Zastupiteľský úrad v Belehrade požiadal o stanovisko k tejto veci slovenského investora, spoločnosť ZOŠ Trnava. Odpoveď zatiaľ nedostal,“ uvádza hovorca ministerstva zahraničia Peter Susko.

Slovenská diplomacia nemá možnosti, ako túto situáciu riešiť. „Ide o súkromného investora a štát nemá možnosť zasahovať do jeho rozhodnutí,“ dodáva Susko.

Video: Pripomeňte si Poórov triumf, otvorenie futbalového štadióna so špičkami Smeru
Autor Martina Koník

Srbsko má dlhodobo veľký problém s vysokou nezamestnanosťou. V súčasnosti je to 13 percent. Problémom je aj to, že mnoho z ľudí, ktorí formálne pracujú, nedostáva dohodnutú mzdu, prípadne za nich firmy neplatia odvody. Odborári odhadujú, že v takejto situácii môže byť až 300-tisíc Srbov.

„Majú fiktívne zamestnanie, nedostávajú platy, benefity a zároveň nie sú ani v systéme sociálnej pomoci,“ povedala Ranka Savićová z Asociácie slobodných a nezávislých odborov pre portál N1.

Odchod Srbov na Slovensko

Pre Srbov je tak oveľa výhodnejšie odchádzať za prácou do zahraničia, dokonca aj na Slovensko. V súčasnosti u nás pracuje 5500 srbských občanov – väčšinou vo fabrikách v automobilovom alebo elektrotechnickom priemysle v Galante a v Trnave.

Nezriedka pracujú dvanásť hodín denne za 500 až 600 eur mesačne, plus hradené ubytovanie. Je to často aj dvakrát toľko, čo si môžu zarobiť doma, ak sa im vôbec podarí nájsť si stabilnú prácu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie