štvrtok

Érsek podpísal historicky najdrahšiu časť D1. Podozrenia z kartelu ani cena ako za tunel ho nevyrušili

Problém s kolónami v Prešove nová štvorprúdovka výrazne nezmierni.

Doprava v Prešove. Foto – TASR

Aktualizované o 13:58. O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s konzorciom okolo firmy Eurovia.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ vyhlásil Érsek.

Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.

„Motoristi od Ružomberka po Košice budú o štyri roky cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 kilometrov,“ dodal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ – juh

  • Diaľnica bude dlhá 7,8 km, z toho 2,2 km tvorí tunel Prešov.
  • Na diaľnici bude 18 mostných objektov, dve veľké križovatky.
  • Má sa začať stavať v júni, lehota výstavby je 4 roky.
  • Financovať ju chcú najmä z eurofondov.
  • Má šoférom osobných áut ušetriť 19 minút jazdy, nákladiakom 18 minút.

Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister avizoval zľavu okolo 6 percent z ceny, taký strop odhadli znalci z Ústavu súdneho inžinierstva.

Cena má byť nižšia

Stavbári napokon sľúbili zľaviť z ceny 15,2 milióna eur. Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály povedal, že úspory pôjdu na úkor zisku konzorcia a tiež vďaka zmenám v technickom riešení. Podľa agentúry TASR garantoval, že to nebude na úkor kvality stavby.

Zmluva je podpísaná na vytendrovanú cenu 356 miliónov eur. Zľava si vraj vyžiadala špeciálny dodatok a memorandum. Zatiaľ zverejnené nie sú.

„Na základe rokovaní bol identifikovaný limit na zníženie ceny na úrovni 15,2 milióna eur počas celej lehoty výstavby. Zhotoviteľ už ponúkol okamžitú úsporu o viac ako 5 miliónov eur a zároveň sa zaviazal hľadať ďalšie úspory na naplnení cieľa, ktorý bol pevne stanovený,“ spresňuje ministerstvo dopravy.

Konkrétnejšie: Konzorcium znížilo kalkulovaný zisk o 5,22 milióna eur a zvyšných 10 miliónov sa bude hľadať počas stavby, vysvetlila Eurovia.

V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu – vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) sa striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.

Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.

Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné.

Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur. Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.

presovvv

Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek zásadne meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej vplyvoch na životné prostredie. Kým nie sú hotové, stavať nemôže.

Minister Érsek očakáva, že dokumentácia bude kompletná v júni a vtedy sa aj začne stavať.

Analytik: Zbytočné predraženie znamená menej riešení

Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.

„S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 88735 z vás dostáva správy e-mailom