Denník N

Érsek podpísal historicky najdrahšiu časť D1. Podozrenia z kartelu ani cena ako za tunel ho nevyrušili

Doprava v Prešove. Foto – TASR
Doprava v Prešove. Foto – TASR

Problém s kolónami v Prešove nová štvorprúdovka výrazne nezmierni.

Aktualizované o 13:58. O štyri roky dostane Prešov prvú časť budúceho obchvatu mesta. Zmluvu za vyše 300 miliónov eur na stavbu 7,8-kilometrovej diaľnice na juhozápade mesta podpísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s konzorciom okolo firmy Eurovia.

„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ vyhlásil Érsek.

Diaľnica vstúpi do histórie ako najdrahšia časť kľúčovej tepny D1 medzi Bratislavou a Košicami. V prepočte na kilometer má vychádzať na viac než 40 miliónov eur. Za toľko sa bežne stavajú diaľničné tunely. Na čerstvo podpísanej diaľnici tvoria približne štvrtinu. Potom sú na diaľnici mosty a dve veľké križovatky.

„Motoristi od Ružomberka po Košice budú o štyri roky cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 kilometrov,“ dodal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

D1 Prešov, západ – juh

  • Diaľnica bude dlhá 7,8 km, z toho 2,2 km tvorí tunel Prešov.
  • Na diaľnici bude 18 mostných objektov, dve veľké križovatky.
  • Má sa začať stavať v júni, lehota výstavby je 4 roky.
  • Financovať ju chcú najmä z eurofondov.
  • Má šoférom osobných áut ušetriť 19 minút jazdy, nákladiakom 18 minút.

Minister Érsek pred podpisom sľuboval, že vyrokuje zľavu. Pôvodná zmluva z tendra je 356 miliónov eur. Minister avizoval zľavu okolo 6 percent z ceny, taký strop odhadli znalci z Ústavu súdneho inžinierstva.

Cena má byť nižšia

Stavbári napokon sľúbili zľaviť z ceny 15,2 milióna eur. Generálny riaditeľ Eurovie Róbert Šinály povedal, že úspory pôjdu na úkor zisku konzorcia a tiež vďaka zmenám v technickom riešení. Podľa agentúry TASR garantoval, že to nebude na úkor kvality stavby.

Zmluva je podpísaná na vytendrovanú cenu 356 miliónov eur. Zľava si vraj vyžiadala špeciálny dodatok a memorandum. Zatiaľ zverejnené nie sú.

„Na základe rokovaní bol identifikovaný limit na zníženie ceny na úrovni 15,2 milióna eur počas celej lehoty výstavby. Zhotoviteľ už ponúkol okamžitú úsporu o viac ako 5 miliónov eur a zároveň sa zaviazal hľadať ďalšie úspory na naplnení cieľa, ktorý bol pevne stanovený,“ spresňuje ministerstvo dopravy.

Konkrétnejšie: Konzorcium znížilo kalkulovaný zisk o 5,22 milióna eur a zvyšných 10 miliónov sa bude hľadať počas stavby, vysvetlila Eurovia.

V súťaži o stavbu sa otvárali obálky s cenovými ponukami ešte v máji minulého roka. Celý tender sprevádzali podozrenia z kartelu – vypísalo sa niekoľko veľkých stavebných súťaží naraz, v dvoch (vrátane prešovskej) sa striedali tie isté firmy a odstupy medzi cenami a štátnym odhadom boli minimálne.

Érsek nastúpil do úradu na prelome augusta a septembra, tender napokon odmietol zopakovať.

Nová diaľnica je prvá časť riešenia pre kolónami sužovaný Prešov. Neskôr k nej majú pristavať severný obchvat mesta. Ten práve prekresľujú. Minister Érsek v tomto prípade sčasti uznal výhrady analytického tímu ministerstva financií Petra Kažimíra o tom, že riešenie je s ohľadom na jeho efekt luxusné.

Zúženie severnej diaľnice má priniesť úsporu približne 200 miliónov eur. Diaľničné riešenie pre Prešov by potom celkovo vychádzalo na necelých 700 miliónov eur.

presovvv

Na juhozápadnom obchvate odmietol minister čokoľvek zásadne meniť, pretože stavba je už vysúťažená. Čas na úvahu o novej súťaži či úspornejšom riešení pritom ministrovi dáva to, že diaľnici chýbajú dostatočné posudky o jej vplyvoch na životné prostredie. Kým nie sú hotové, stavať nemôže.

Minister Érsek očakáva, že dokumentácia bude kompletná v júni a vtedy sa aj začne stavať.

Analytik: Zbytočné predraženie znamená menej riešení

Inštitút INEKO upozorňoval na podozrivý priebeh súťaže o stavbu obchvatu a tiež na to, že cena stavby nezodpovedá jeho prínosu. Ani keď sa postaví prvá časť pokračovania obchvatu na severe, krajskému mestu sa výrazne neuľaví.

„S istotou vieme len to, že z tranzitu, ktorý cez Prešov iba prechádza, mesto vďaka obchvatu úplne obíde sotva polovica. Z ťažkých kamiónov dokonca len tretina. Aj po vynaložení vyše 500 miliónov eur na D1 a prvú etapu R4 bude polovica tranzitu ďalej prechádzať cez Prešov. Dokonca z ťažkého kamiónového tranzitu by zostali v Prešove dve tretiny,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy za vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík.

Peniaze na diaľnice z eurofondov pritom končia.

„Máme viacero pripravovaných úsekov, ktoré naliehavo treba riešiť v najbližších rokoch. Každá jedna stavba, ktorú riešime zbytočne predražene, nám ukrajuje zo zdrojov, ktoré budú k dispozícii na ďalšie riešenia. Drahé projekty znamenajú, že vláda vyrieši menej dopravných problémov a viac potrebných úsekov zostane len na papieri, v rovine opakovaných a neustále posúvaných sľubov,“ povedal pred viac než mesiacom Kovalčík.

U Kažimíra vidia podobne účinné, ale lacnejšie riešenia

Podobne to vidia analytici z útvaru Hodnota za peniaze.

„Navrhované riešenie neprináša najvyššiu hodnotu za peniaze,“ zhodnotilo ministerstvo financií v liste, ktorým odpovedalo na otázky prezidenta Andreja Kisku o navrhovaných dopravných riešeniach v okolí Prešova. Analytický útvar hodnotí, že aj keď sa obria diaľnica dostavia, juhozápadný obchvat Prešova bude druhou najmenej vyťaženou časťou D1.

„Podľa projekcie dopravy bude úsek D1 Prešov západ – Prešov juh aj po vybudovaní severného obchvatu R4 druhým najmenej vyťaženým úsekom na D1. Dôvodom je nízky podiel tranzitnej dopravy v Prešove,“ píšu analytici.

V správe analytici píšu, že keď bude hotová juhozápadná aj severná stavba, Prešovu sa uľaví o 17 percent. Keby sa diaľnice prekreslili na lacnejšiu, ale podobne efektívnu verziu, a pristavila sa štvorprúdová cesta v meste najviac za 150 miliónov eur, doprava v Prešove by sa odľahčila o 31 percent. V liste prezidentovi sa píše o rôznych možnostiach, úspory sa pohybujú aj pri úrovni 300 miliónov eur.

V lete sa doprava odľahčí

Upozorňujú aj na to, že prešovská diaľnica má mať betónový povrch. Ten sa odporúča na významne zaťažovaných úsekoch, pretože je odolnejší, ale aj výrazne drahší než asfalt. Šéf zväzu stavbárov Pavol Kováčik odhaduje, že samotný betónový povrch je oproti asfaltovému drahší aj o 60 percent, opravuje sa však menej často.

„Ja s tým nesúhlasím,“ okomentoval betónovú diaľnicu minister Érsek ešte vo februári. Škrtnutý betón v dohode o zľave zjavne nie je.

Približne vtedy, alebo krátko na to, ako sa začne stavať juhozápadný obchvat Prešova, by sa mala doprava v meste citeľne odľahčiť. V lete má Doprastav odovzdávať šoférom takzvaný vnútromestský obchvat, ktorého stavba sa už roky naťahuje. Kopíruje juhozápadný obchvat, ktorý bude približne o kilometer ďalej od Prešova.

Obchvat Prešova

Teraz najčítanejšie