Denník N

Lanovka alebo električka? Bratislava v tom ešte nemá jasno

Možná trasa lanovky podľa HB Reavis. Zdroj – HB Reavis
Možná trasa lanovky podľa HB Reavis. Zdroj – HB Reavis

Mesto sa stále nerozhodlo, či pri novej výstavbe v Petržalke preferuje električku alebo lanovku. HB Reavis hovorí, že ak samosprávy nebudú spolupracovať, lanovka nebude a v budúcnosti aj tak budú musieť postaviť nové mosty.

Kľúčoví developeri v Bratislave  a predstavitelia hlavného mesta si v týchto dňoch vyjasňujú, ako má vyzerať doprava v meste. Lanovka, ktorú ponúka HB Reavis, je v hre, takisto predlžovanie električky. Isté nie je nič.

Bratislava sa v najbližších rokoch rozrastie na oboch brehoch Dunaja. Na petržalskej strane to má byť Nové Lido, oproti štvrť Twin City s novou autobusovou stanicou a v susedstve nadväzujúce projekty Penty a J&T Real Estate.

V oboch zónach pribudne odhadom asi 100-tisíc ľudí, obyvateľov aj zamestnancov firiem. Už teraz je istý dopravný kolaps, jeho riešenie zatiaľ nie.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Projek Twin City už žije. Foto N – Tomáš Benedikovič

Developer HB Reavis v oboch projektoch presadzuje lanovku ponad Dunaj, J&T Real Estate, čo je investorom iba v Novom Lide, chce k novej petržalskej štvrti potiahnuť električku.

Bratislavský magistrát na oba návrhy reaguje zdržanlivo, považuje to len za ideové zámery bez konkrétnych návrhov. „Pri takých zásadných veciach je jednoznačne dôležitá koordinácia s odbornými útvarmi mesta a odbornou aj laickou verejnosťou,“ vraví mesto.

Územie, ktoré sa nachádza v novom architektonickom pláne Nové Lido. Foto - Ateliér Compass
Územie, ktoré sa nachádza v novom architektonickom pláne Nové Lido. Foto – Ateliér Compass

Skôr električka

Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad v diskusii k lanovke povedala, že najlepšie by bolo vybudovanie ďalšej trate električky a lanovky súčasne, no mesto má záväzky k električke z fondov Únie. V najbližších rokoch sa má dokončiť predĺženie električky na petržalskej strane mesta.

„Uvažovali sme o odbočke električky k Novému Lidu, o nadzemke nie,“ hovorí Konrad. Električka má podľa nej priniesť kvalitu aj do pôvodnej Petržalky.

J&T Real Estate tvrdí, že sú pripravení zaplatiť celú električku k Novému Lidu a projekt už technicky preverili cez dopravný ateliér.

„Posilnenie mestskej hromadnej dopravy formou električky je jedným z podnetov na aktualizáciu územného plánu mesta a zóny pre lokalitu Nové Lido. Jej reálnosť závisí od vôle viacerých subjektov,“ vraví hovorkyňa JTRE Daniela Stričková.

Ak sa samosprávy nepridajú, lanovka nebude

Riaditeľ HB Reavis Adrián Rác hovorí, že ak im nepomôže mesto, župa ani vláda, ktorú žiadajú o štatút významnej investície, lanovka nebude. „Nič sa nestane a peniaze investujeme inde.“

Jakub Gossányi z HB Reavis vraví, že na vyjadrenie vlády k štatútu stále čakajú a s mestom rokujú už od októbra. Ak nakoniec lanovka nebude, doprava podľa neho bude pomalšia a potrebné budú nové mosty, tie už však vzniknú bez súkromného investora.

Developer hovorí, že už teraz je v lokalite Nív s dopravou problém a po dostavaní ciest D4 a R7 sa v špičke ešte zhorší. V Twin City postupne pribúdajú kancelárie, čoskoro aj byty v ďalších projektoch a nad autobusovou stanicou postaví HB Reavis najväčšie nákupné centrum na Slovensku.

Tritisíc ľudí za hodinu

Ako si teda developer predstavuje riešenie problému s dopravou? Lanovka, ktorá má za hodinu prepraviť asi 3-tisíc ľudí, bude mať štyri stanice. Pri Ekonomickej univerzite v Petržalke, v Novom Lide a na druhom brehu na Prístavnej ulici a na Nivách. V plánoch rátajú aj so železničnou stanicou pri Prístavnom moste.

Zatiaľ pracujú s tromi variantmi lanovky, ktoré sa líšia rýchlosťou (6 až 8 metrov za sekundu), počtom pilierov (16, 3 alebo 22), výškou trate, kapacitou kabínok, frekvenciou (13, 5, 28, 15 sekúnd). Celú trasu by mala jedna kabínka prejsť približne za deväť minút.

Každoročne by ju museli na týždeň zastaviť, aby sa spravila pravidelná údržba, odhad hovorí, že pre poveternostné podmienky by do roka stála štyri dni. Podľa developera sa dá navrhnúť tak, aby vydržala akýkoľvek vietor, no za cenu väčších nákladov či kapacity kabín.

Na jeden lístok

Bratislavský kraj chce lanovku zapojiť do integrovanej dopravy, cestujúcim by teda stačil jeden lístok na MHD aj lanovku. Župan Pavol Frešo upozorňuje, že projekt má význam, iba ak by boli pri lanovke dobré prestupné body na ďalšie druhy dopravy. Nie je jasné, kam a či vôbec sa dráha lanovky oproti súčasnému plánu ešte predĺži.

Stále nevyriešené je aj financovanie jej prevádzky. HB Reavis zatiaľ sľubuje iba investíciu do výstavby, prevádzku si vie predstaviť iba pri spolupráci so samosprávami.

V roku 2012 otvoril ako starosta Londýna novú lanovku na Temžou. Foto - TASR
V roku 2012 otvoril ako starosta Londýna novú lanovku na Temžou. Tá je však viac turistickou atrakciou ako reálnym dopravným prostriedkom. Foto – TASR

Atrakcia alebo dopravné riešenie?

HB Reavis hovorí, že podobné lanovky sa už uchytili vo viacerých mestách, v Londýne, Barcelone, Ankare, Singapure, Porte a ďalších.

Niekde ide skôr o atrakcie, ktoré využívajú aj miestni, inde sa lanovky stali súčasťou verejnej dopravy. V Londýne si kúpite lístok aj cez predplatenú kartu verejnej dopravy – lanovka však nevznikla ako dopravné riešenie pre Londýnčanov, leží v Greenwichi, teda na mieste, ktoré v rámci mesta nepatrí medzi kľúčové a považuje sa za turistickú záležitosť.

Najdlhšia sieť lanoviek je podľa portálu Guardian v meste La Plaz a v El Alto v Bolívii, kde niektorí cestujúci ušetria oproti doprave autom a autobusmi desiatky minút. O lanovkách ako súčasti dopravného systému podľa portálu Wall Street Journal uvažujú viaceré mestá v Spojených štátoch.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie