Denník N

Poór sa v Srbsku zbavil problémovej vagónky, podľa médií dlhuje 6,8 milióna eur

Vladimír Poór Foto N - Tomáš Benedikovič
Vladimír Poór Foto N – Tomáš Benedikovič

Vo fabrike štrajkuje dvesto robotníkov, Poór ju predal cyperskej schránkovej firme. Podľa neho je zrelá na konkurz.

Podnikateľ a bývalý privatizér Vladimír Poór si pripisuje ďalší podnikateľský neúspech. Po desiatich rokoch predal srbskú vagónku Goša, ktorá patrí Poórovej firme ŽOS Trnava.

Vagónka, ktorá zamestnáva 370 ľudí, mala problémy už niekoľko rokov. Jej slovenskí vlastníci ju vraj museli dotovať a dlhodobo nevyplácali pracovníkom časť miezd – niektorí z nich podľa srbských médií dokonca robili iba za jedlo.

Problémy vyvrcholili minulý týždeň, nedlho po tom, ako sa priamo na pracovisku obesil jeden robotník. Viac než dvesto robotníkov začalo štrajkovať, podľa slovenského riaditeľa Ivana Heimschilda dokonca zadržali jedenásť vagónov, ktoré opravili pre zahraničného zákazníka.

Poórova ŽOS Trnava začala v tom čase urýchlene pripravovať prevod vagónky a teraz oznámila, že už nie je vlastníkom. „Srbský projekt bol neúspešný a predali sme ho prvému možnému záujemcovi,“ potvrdil Poór vo svojom stanovisku pre Denník N.

Nespokojní robotníci v Poórovej fabrike štrajkujú už od minulého týždňa, slovenskí majitelia im vraj dlhujú mzdy aj odvody. Reprofoto - B92
V Poórovej fabrike štrajkujú už od minulého týždňa nespokojní robotníci, slovenskí majitelia im vraj dlhujú mzdy aj odvody. Reprofoto – B92

Srbský spravodajský web Politika s odvolaním sa na svoje zdroje napísal, že vagónka dlhuje štátu štyri milióny eur na daniach a odvodoch. Ďalších 1,8 milióna nezaplatila robotníkom a jeden milión dodávateľom.

Poór tieto čísla nechal bez komentára – vraj to už nie je vec jeho firmy ŽOS Trnava. „Osud Goše už nie je v rukách ŽOS Trnava. Je nám to ľúto, ale srbský trh je pre nás nepríjemnou minulosťou,“ tvrdí Poór.

ŽOS Trnava tu podľa neho prerobila celkovo dvadsať miliónov eur. „Naša strata predstavuje 15 miliónov v priamej podpore fabriky a päť miliónov v nákupe technológií, ziskoví sme v Srbsku neboli nikdy,“ dodal podnikateľ.

Prevod pod Poórových ľudí?

Novým vlastníkom sa podľa srbských médií stala cyperská schránková firma Lisnart Holdings Limited. Kto za ňou je, sa oficiálne nevie.

„Mňa ten prevod prekvapil. Samotného ma zaujíma, kto je vlastníkom a aké sú jeho povinnosti,“ povedal srbský minister práce Aleksandar Vulin podľa bulvárneho denníka Blic.

Srbskí novinári špekulujú, že za cyperskou firmou v skutočnosti budú zase iba Slováci. To je dosť pravdepodobné, môže ísť dokonca o ľudí, ktorí sú blízki samotnému Poórovi.

Vagónku Goša navštívil v roku 2008 aj slovenský premiér Robert Fico, ktorý tu otváral novú výrobnú linku. Foto - TASR
Vagónku Goša navštívil v roku 2008 aj slovenský premiér Robert Fico, ktorý tu otváral novú výrobnú linku. Foto –TASR

Niektoré väzby sa totiž dajú nájsť aj v obchodnom registri. Lisnart Holdings drží podiel vo firme Airport Parking, ktorá v minulosti prevádzkovala parkovisko a úschovňu batožín na bratislavskom letisku, kde sa Poór snažil dlhodobo podnikať.

Jedným z konateľov tejto firmy, ktorú spoluvlastní cyperská Lisnart Holdings, je dlhoročný Poórov manažér Ladislav Bízik. Ten šéfoval aj Poórovej dnes už neexistujúcej leteckej spoločnosti VIP Wings.

Denník N sa na tieto súvislosti spýtal Poóra a jeho zástupcov, odmietli to však komentovať.

Prečo by však mal Poór prevádzať stratovú vagónku pod jemu blízku firmu? Mohlo by mu to umožniť podržať si ďalej kontrolu nad vagónkou, ale už neriešiť jej záväzky.

Poór opäť neúspešný

Aký bude ďalší osud vagónky so zhruba osemdesiatročnou tradíciou, sa ukáže v najbližších týždňoch. Doterajší riaditeľ Heimschild hovorí, že firma má na dosah niektoré zákazky, ktoré ju môžu zachrániť. „Keby neprišiel štrajk, všetko by vyzeralo inak,“ hovorí Heimschild.

Naopak, podľa Poóra je vagónka zrelá na zánik. „Odhadujeme, že fabrika skončí v konkurze alebo v likvidácii,“ napísal.

Pre trnavského veľkopodnikateľa je to opakovaný neúspech za posledné roky. Po príchode ekonomickej krízy skončili v dlhoch dve letecké spoločnosti, ktoré ovládala Poórova rodina.

Aerolínie Danube Wings vznikli v roku 2008, prevádzkovala ich firma VIP Wings, riadil ich Juraj Poór, syn Vladimíra Poóra. Firma lietala so štyrmi turbovrtuľovými lietadlami ATR z Bratislavy do Košíc a na Balkán, skončila v roku 2013, zanechala po sebe dlhy. Foto - TASR
Aerolínie Danube Wings vznikli v roku 2008, prevádzkovala ich firma VIP Wings, šéfoval im Juraj Poór, syn Vladimíra Poóra. Lietali so štyrmi turbovrtuľovými strojmi ATR z Bratislavy do Košíc a na Balkán. Skončili v roku 2013, zanechali po sebe dlhy za 300-tisíc eur. Foto – TASR

Nevyšiel mu ani prienik do sklárskeho priemyslu. V roku 2014 ohlásil veľké plány v sklárňach Poltár. V regióne s vysokou nezamestnanosťou sľuboval zamestnať 400 ľudí.

Výsledok? V januári tohto roku Nový čas informoval, že vo firme pracuje 25 ľudí a v halách začali odmontovávať všetky použiteľné stroje. Poórovi zástupcovia takýto výsledok vysvetľovali tým, že im skrachoval kľúčový odberateľ.

Poór: Môžu za to manažéri

Jeho investícia v Srbsku však bola dosť odlišným príbehom. Vagónka v mestečku Smederevska Palanka sa venovala opravám a modernizácii železničných vozňov, či výrobe rôznych kovových konštrukcií.

Poór ju podľa srbských médií kupoval v roku 2007 za čiastku medzi jedným až dvomi miliónmi eur. Na fabriku so stovkami zamestnancov išlo o zanedbateľnú sumu, čo svedčí o tom, že už predtým sa nachádzala v zlom stave.

Poór vo firme investoval, v októbri 2008 sem dokonca zavítal premiér Robert Fico, aby tu s vtedajším srbským premiérom Mirkom Cvetkovićom otvoril novú výrobnú linku.

Na snímke stihanie pásky novej linky v továrenskej hale podniku Goša na výrobu železnièných vagónov v Smederevskej Palanke 13. októbra 2008 za úèasti premiéra SR Róberta Fica (v¾avo) a premiéra Srbska Mirka Cvetkovièa (vpravo). FOTO TASR - Pavel Neubauer *** Local Caption *** rozhovory slovensko – srbské vzahy hospodárska obchodná spolupráca zahraniènopolitické dianie Kosovo EÚ dohoda ochrana vojenské pamätné miesta
Slovenský a srbský premiér strihajú v októbri 2008 pásku pri dokončení novej výrobnej linky, vtedy to ešte vyzeralo na úspešný príbeh srbsko-slovenskej spolupráce. Foto – TASR

Dlhodobý biznis sa však vybudovať nepodarilo, za vinníka Poór označuje (prevažne srbský) manažment fabriky.

„Manažment spoločnosti Goša nevedel samostatne zohnať žiadne významné zákazky, ani zabezpečiť kvalitnú prácu na objednávkach, ktoré sa im „posunuli‘ zo Slovenska,“ tvrdí Poór.

Podnikanie na Balkáne

Vagónky, ako je Goša, nemôžu dlhodobo fungovať bez toho, aby im prácu dávali domáce železnice. V Srbsku však takáto spolupráca príliš nefungovala.

Končiaci riaditeľ Heimschild za kľúčový označuje rok 2013, keď si srbské železnice objednali opravu vozňov. Za ne síce zaplatili, následne však odmietli podpísať faktúry a objednávka doteraz vyzerá ako nezrealizovaná.

„Prinieslo nám to veľké problémy. Veriteľ nám dal zablokovať účty, čo sa následne dozvedeli aj naši zákazníci. Niektorí odmietli s nami naďalej spolupracovať a z toho sme sa už nedostali,“ vysvetlil končiaci riaditeľ Heimschild.

Vagónka Goša pred v čase návštevy slovenského premiéra. Foto - TASR
Vagónka Goša pred deviatimi rokmi, v čase návštevy slovenského premiéra. Foto – TASR

Nepomohla vraj ani intervencia na najvyššej úrovni – za podpísanie faktúr pre vagónku mal podľa Heimschilda lobovať aj bývalý podpredseda vlády Ľubomír Vážny.

„Žiaľ, srbské železnice prechádzali transformáciou, delili sa na štyri spoločnosti a nikto sa k tým záväzkom nechcel hlásiť,“ dodal Heimschild.

On sám bol vo funkcii šesť rokov, teraz má podľa svojich slov za úlohu už iba nájsť nových manažérov pre prichádzajúceho vlastníka. „Vo fabrike sa stále štrajkuje, situácia je komplikovaná,“ hovorí.

V Srbsku nič nové

Ekonomická situácia v Srbsku je dnes zložitá a príbeh vagónky Goša nie je jediný svojho druhu. Len za posledné mesiace skrachoval napríklad výrobca liekov Jugoremedija, výrobca topánok Boreli alebo firma na výrobu cukrárenských výrobkov Banini.

Výnimočné nie sú ani prípady, keď zamestnávatelia nevyplácajú svojich pracovníkov. Podľa odborárov môže byť v takejto situácii až 300-tisíc ľudí.

Napríklad na Slovensku dnes pracuje viac než 5000 Srbov. Je možné, že sem príde aj časť robotníkov z vagónky Goša – niektorí z nich už v posledných rokoch pracovali v ŽOS Trnava. Zvlášť v okolí Trnavy je totiž dopyt po niektorých robotníckych profesiách.

V auguste 2015 dokončili v trnave novú City Arenu, za ktorou stojí Poór. Foto N - Tomáš Benedikovič
V auguste 2015 dokončili v Trnave novú City Arenu, za ktorou stojí Poór. Foto N – Tomáš Benedikovič

Poór v Trnave na výslní

Zatiaľ čo vagónka Goša je v problémoch, Poórovej materskej firme ŽOS Trnava sa pomerne darí. Za posledné roky dosahuje stabilný zisk okolo dvoch miliónov eur.

Okrem zákaziek pre slovenských štátnych dopravcov robí aj pre zahraničných zákazníkov. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy za rok 2015 vyrába napríklad nové nákladné vozne pre švajčiarske železnice SBBI alebo sa podieľala na prestavbe vozňov pre švajčiarsku leasingovú spoločnosť AAE.

Okrem toho Poór v poslednej dobe veľkoryso investuje do futbalu a realít. S podporou Ficovej vlády, ktorá mu poskytla nevratnú dotáciu 13,5 milióna eur, dokončil pred dvomi rokmi nový trnavský štadión City Arena, ktorého súčasťou je aj veľké obchodné centrum.

„Z každého miesta je dobrý výhľad a potom je to pomerne veľká miera pohodlia pre diváka,“ chválil štadión Fico, s ktorým sa Poór pozná už od 90. rokov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie