Denník N

Taxikári na proteste proti Uberu vyzývali voliť Kotlebu a hovorili, že sú výkvet Bratislavy

Foto N – Matej Dugovič
Foto N – Matej Dugovič

Na protest bratislavských taxikárov pred magistrátom prišlo iba asi 70 ľudí. Mesto im odkázalo, že na riešenie problému s Uberom nemá kompetencie.

„Na stráž. Treba voliť Kotlebu,“ ozývalo sa v utorok popoludní pred bratislavským Primaciálnym palácom. V hlavnom meste protestovali taxikári proti Uberu, službe, v ktorej ľudí vozia vodiči vo vlastných autách bez taxikárskych licencií. Pred magistrát prišlo asi 70 ľudí.

Taxikári sa už po štvrťhodine medzi sebou rozhádali a museli ich upokojovať organizátori.

Protest na Facebooku organizovala stránka Stop Uber na Slovensku, ktorá stojí aj za marcovou akciou, keď taxikári blokovali autá Uberu, lepili na ne nálepky a nadávali vodičom aj zákazníkom.

K protestu pred magistrátom sa pridala aj Únia taxikárov Bratislavy.

Taxikári: Úrady nekonajú

Taxikári tvrdia, že úrady nekonajú proti ich nelegálnej konkurencii. „Chceme, aby ich kontrolovali, podmienky majú platiť pre každého,“ hovoria taxikári.

V protestoch chcú pokračovať, až kým úrady nezačnú konať. Taxikári sa sťažujú, že s nimi mesto nekomunikuje. Hlasnými pokrikmi a pískaním sa domáhali odpovede magistrátu, ako zakročí proti Uberu.

„Všetci poďme a prerazme to,“ navrhol jeden z protestujúcich preniknúť do Primaciálneho paláca, ktorý strážili mestskí aj štátni policajti. „Hanba primátor,“ taxikári skandovali a pískali.

Hovorkyňa mesta s taxikármi. Foto N - Matej Dugovič
Hovorkyňa mesta s taxikármi. Foto N – Matej Dugovič

Mesto tvrdí, že s Uberom nič nezmôže

Po niekoľkých minútach medzi taxikárov prišla hovorkyňa magistrátu. Protestujúcim odkázala, že vedenie mesta nemá kompetencie riešiť Uber. Taxikári tvrdia, že to nie je pravda. „Taxislužba a čašník sú prvý kontakt s návštevníkmi. Taxislužba v každom meste je výkvetom. Ak to tak nebude, mesto stráca na kvalite,“ povedal hovorkyni jeden z protestujúcich.

Predseda Únie taxikárov Bratislavy Ondrej Wenzl dúfa, že sa mesto začne správať tak, ako má. „A nie buzerovať iba taxikárov. Keď majú pravidla platiť pre nás, prečo nemajú platiť pre vodičov Uberu. Robia nelegálnu prácu. Nie je mysliteľné, aby sa mesto iba prizeralo.“

Vodičom Uberu podľa Wenzla chýbajú potrebné doklady, taxametre a označenie áut. Taxikárom podľa neho po príchode Uberu klesli tržby o 30 percent.

Približne po hodine protest skončil, taxikári plánujú ďalšiu akciu do dvoch týždňov. „Ak úrady nebudú konať, bude ich viac a budú väčšie,“ vraví admin stránky Stop Uber na Slovensku Martin Krampl. Zvažujú aj protestné jazdy. Takú už robili napríklad po Moste SNP. K magistrátu by sa však autami nedostali, je tam pešia zóna. To je aj dôvod, prečo podľa organizátorov prišlo z tritisíc bratislavských taxikárov necelá stovka. „Sú lenivejší. Výhoda úradov je, že sa sem nedá prísť autom,“ hovorí Krampl.

Štát taxikárom nepomôže

Ministerstvo dopravy zatiaľ neplánuje zastaviť Uber. Teda nepoľaví pravidlá pre taxislužby, no ani tvrdšie nezasiahne voči Uberu. V zahraničí pocit krivdy dohnal taxikárov až k zapaľovaniu áut, útokom na vodičov Ubera aj na policajtov.

Zástupcovia Ubera sa s úradníkmi z ministerstva dopravy stretli už niekoľkokrát. Ponúkli viacej možností regulácie zdieľanej ekonomiky v doprave, podľa firmy ich ministerstvo prijalo pozitívne.

Názor ministerstva na novú prepravnú službu však v praxi taký optimistický nie je. Uber je podľa ministerstva tiež taxislužba, pre ktorú majú platiť rovnako prísne podmienky ako pre klasických taxikárov. To je napríklad povinná koncesia alebo označenie vozidla. Dodržiavanie pravidiel ministerstvo už nesleduje, kontrolu robí Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) spolu s mestom a jeho policajtmi.

SOI vlani pri dvanástich kontrolách za minulý rok zistila, že vodiči Ubera nevydávali doklady a nepoužívali taxameter.

Inšpektori vlani v celom Bratislavskom kraji z 24 podaní na taxislužby žiadne nedostatky nezistili, no v dvoch prípadoch vodiči nerešpektovali inšpektorov a nebolo možné podnety preveriť. Taxikárom za to hrozí pokuta do výšky 1650 eur. Magistrát tvrdí, že Uber nespadá pod ich kompetencie. Taxikárom dali vlani 59 pokút.

Vodiči si licencie dorábajú

Uber podmienky pre vodičov skutočne zjednodušil. Stačí mať viac ako 21 rokov, najviac desaťročné auto, čistý register trestov a žiadne vážnejšie dopravné prehrešky. Hoci pre Uber jazdia často aj taxikári, pri takýchto nízkych nárokoch je úplne bežné, že vás z diskotéky zvezie ktokoľvek, môže to byť povedzme váš sused, bankár, študent vysokej školy alebo lekárka.

Uber hovorí, že takmer každý ich vodič už pracuje aj na získaní licencie, ktorú musia mať všetci taxikári. „Proces je pomalší, ako sme očakávali, najmä pre nízky počet miest počas skúšok a skúšky iba raz za štvrť roka,“ odkázal Uber.

Taxislužby kladú na vodičov výrazne prísnejšie podmienky, ktoré im určuje zákon. Predseda Cech taxi Bratislava Milan Kotvas hovorí, že taxikári okrem koncesie museli zaplatiť za taxameter, tlačiareň, každé dva roky si dať prekontrolovať meradlo a každý rok podstúpiť kontrolu technického stavu auta. „Je vrcholne nemorálne, keď štát berie od taxikárov poplatky, ohradzuje sa zákonmi, ale je mu jedno, či niekto pracuje nelegálne.“

Taxikári vs. Uber

Teraz najčítanejšie