Denník N

Volkswagen predbehol U. S. Steel, je najväčším privátnym zamestnávateľom u nás

Montáž automobilov v bratislavskom závode Volkswagenu Foto - Tasr
Montáž automobilov v bratislavskom závode Volkswagenu Foto – Tasr

Minulý rok vyrobil bratislavský závod nemeckého koncernu menej áut ako v roku 2015, zamestnával však o niekoľko stoviek ľudí viac ako rok predtým.

Žiadna privátna firma nezamestnáva u nás toľko zamestnancov ako bratislavský Volkswagen. Po minuloročnom prijatí 1500 zamestnancov ich eviduje 12 300. Volkswagen to oznámil na výročnej tlačovej konferencii s tým, že číslo ešte porastie.

„Aj tento rok budeme opäť prijímať niekoľko stoviek pracovníkov,“ avizoval člen predstavenstva Volkswagen Slovakia pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Bratislavský závod tak minulý rok definitívne prekonal košické oceliarne U. S. Steel aj s dcérskymi firmami, ktoré majú prejsť pod kontrolu čínskeho He Steelu. Oceliari zamestnávajú takmer 10-tisíc zamestnancov, ak sa k tomu prirátajú dcérske firmy, potom takmer 12-tisíc ľudí.

Volkswagen mal v roku 2015 dokopy 10 800 zamestnancov a oceliarne bez dcérskych firiem končili rok blízko automobilky – s 10 200 zamestnancami.

V rebríčku najväčších súkromných zamestnávateľov figuruje aj reťazec Tesco. „Aktuálne má Tesco 10 083 kmeňových zamestnancov,“ odpísali z reťazca.

Zo štátnej sféry do skupiny nad 10-tisíc zamestnancov patria ešte Železnice SR či Slovenská pošta s viac než 13-tisíc zamestnancami.

Ľudí chcú hľadať na Slovensku

Volkswagen dlhodobo počtom zamestnancov prevyšuje trnavský PSA Peugeot Citroën či žilinskú Kiu. Peugeot píše o vyše 4-tisíc pracovných postoch a Kia o čísle vyše 3800 ľudí s dôvetkom, že agentúrni zamestnanci tvoria približne 6,5 percenta z celkového počtu zamestnancov.

Kto čo vyrába

  • VW: Audi Q7, VW Touareg, VW up!, VW e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne.
  • Kia: Kia cee’d v troch karosárskych úpravách – päťdverový cee’d, Sportswagon, trojdverový pro_cee’d, športovo-úžitkový Kia Sportage a rodinné MPV Kia Venga.
  • PSA: Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso. Od polovice roka 2016 sa spustila výroba úplne nového modelu Citroën C3.

Bratislavský závod plánuje počet zamestnancov ešte rozširovať. „Q8 sa bude vyrábať tu,“ potvrdil predseda predstavenstva bratislavského závodu Ralf Sacht plány, s ktorými môžu tiež nábory súvisieť.

Výrobu Audi Q8 v bratislavskom závode oficiálne potvrdila automobilka už v utorok.

Zdroj: VW
Zdroj: VW

Presné údaje o plánovaných náboroch autovýrobca nešpecifikuje. Neplánuje však zháňať ľudí za hranicami Slovenska či Únie, aj keď nateraz mu v bratislavskom závode vypomáha 550 zamestnancov z partnerskej automobilky Audi v maďarskom Győri.

„Momentálne neplánujeme prijímať ľudí z mimoeurópskych krajín,“ povedal Reuting. Automobilka si podľa jeho slov plánuje vypomôcť najmä domácou pracovnou silou.

O tej však automobilky vrátane Volkswagenu dlhšie hovoria ako o nedostatočnej. Opakujú, že na trhu nevedia nájsť dosť kvalifikovanej pracovnej sily.

Navyše, pri Nitre vyrastá závod Jaguar Land Rover, ktorý bude do roku 2020 potrebovať 2 800 ľudí.

Trnavský Peugeot má dnes asi 200 zamestnancov zo Srbska a momentálne končí s náborom približne 800 ľudí do špeciálnej víkendovej zmeny.

Automobilky ľudí stále potrebujú, predpokladajú, že spolu s Jaguarom budú potrebovať do roku 2020 obsadiť 14-tisíc postov vrátane firiem zo subdodávateľského reťazca. Scvrknutý pracovný trh sa odráža aj na tvorbe či znovuobnovení rôznych benefitov – napríklad odmeny, ak zamestnanec privedie do firmy nového kolegu.

Na ilustráciu, Volkswagen uvádza priemerný plat za rok 2015 bez započítania manažmentu na úrovni ‎1 795 eur. V tom už sú všetky prémie a špeciálne odmeny.

Zvyšní dvaja autovýrobcovia spomínajú platy na úrovni necelých 1400 eur, skladba čísiel môže byť rôzna.

Volkswagen vyrobil menej

Podobnejšie než počtom zamestnancov sú si automobilky číslami z výroby.

Koľko áut vyrobili v roku 2016

Pre Volkswagen znamená minuloročná produkcia vyše 388-tisíc áut mierny medziročný sklz o pár tisíc vozidiel. Podľa Sachta ide o bežné výkyvy a výpovednú hodnotu majú podľa jeho slov iné čísla. Napríklad, zisk pred zdanením vzrástol pre Volkswagen medziročne o viac než 20 miliónov eur. Za rok 2016 predstavoval 234,1 milióna eur.

Všetky tri automobilky za minulý rok opäť prekonali rekord, keď druhýkrát, a tentoraz ešte o čosi výraznejšie, prekročili hranicu milión vyrobených áut. Nič na tom nezmenil ani ohlásený brexit či dianie okolo Ruska.

No v bratislavskej fabrike nerátajú v blízkej budúcnosti s takými veľkými investíciami, aké zrealizovala cez investičný program v hodnote 1,9 miliardy eur, bol určený pre roky 2012 až 2016.

Za minulý rok z neho automobilka prestavala v Bratislave 550 miliónov eur. „Do prevádzky boli uvedené lisovňa a karosáreň Audi Q7. V dvoch nových výrobných halách – v karosárni a montážnej hale Porsche – sú aktuálne inštalované roboty, automatizačná technika a ďalšie technológie. Investície do uvedených projektov dosiahli 1,5 miliardy eur. Ďalších 400 miliónov eur firma vynaložila na prípravy na nové projekty,“ priblížili manažéri bratislavského závodu.

Napríklad Porsche Cayenne sa bude do konca roka kompletne vyrábať v Bratislave, dnes sa u nás robia jeho karosérie a montuje sa v Lipsku.

„Nebudeme už investovať v takej miere, chceme investované peniaze zarobiť späť. Veľké stavebné akcie sme už ukončili, teraz budeme vyrábať nové produkty v nových priestoroch,“ povedal Sacht.

Vo fabrike podľa neho pribudne napríklad parkovací dom a logistické centrum, ktoré práve budujú za 150 miliónov eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie