Denník N

Riaditeľ Joj Marcel Grega: Českú televíziu sme dlho tolerovali, ale na Slovensku sa správa neeticky

Riaditeľ TV Joj Marcel Grega. Foto – Joj
Riaditeľ TV Joj Marcel Grega. Foto – Joj

Televízia Joj tlačí na operátorov, aby nešírili programy ČT, ktorá u nás vysiela filmy bez licencie pre Slovensko. Prečo sa ľudia hnevajú na nás za to, že obhajujeme vlastné práva, pýta sa v rozhovore riaditeľ televízie Marcel Grega.

Koľko nahnevaných e-mailov ste dostali po sérii článkov o tom, že Joj chce vyradiť Českú televíziu z ponuky slovenských televíznych operátorov?

Viac toho bolo v diskusiách pod článkami, e-mailov som dostal možno päť. No, paradoxne, boli to e-maily, ktoré sa pýtali – a prečo nie maďarské či iné stanice, ale len české? Čo je tiež otázka…

… ktorú vám ešte položím.

Hej. Pre mňa celý problém spočíva v tom, či chceme, alebo nechceme žiť v právnom štáte. Neprekvapila ma vlna nevôle, lebo článok, ktorý vyšiel na nemenovanom portáli ako prvý, bol plánovaný, a možno aj objednaný.

Nejakým káblovým operátorom?

Môžeme to tak povedať. Naša výzva operátorom odišla niekoľkokrát, naposledy začiatkom februára. Je zvláštne, že sa téma začala riešiť práve v tomto predveľkonočnom čase. Na druhej strane, som rád, že sa vôbec rieši. Som riaditeľom štvrtý rok a už štvrtý rok hovorím, že z pohľadu legálnosti obsahu je náš trh v katastrofálnom stave. Nerešpektujú sa tu elementárne pravidlá, konkurenčný boj operátorov je takým jemným divokým západom a doteraz nikto nevnímal, že podnikajú na úkor niekoho iného.

Čiže české stanice v ponukách káblových operátorov – Orangeu či Magia – vám prekážajú dlhodobo?

Dnes sa to len dostalo do titulkov v podobe „Diváci milí, pozrite sa, čo vám chce Joj urobiť“. Ja však dlhodobo zastávam názor, že tu neeticky podnikajú televízie, ktoré nemajú vyriešené práva na obsah, ktorý na Slovensku vysielajú. Nemám problém s tým, aby tu boli, ale nech si práva na zahraničné seriály či filmy zaplatia tak, ako to robíme my.

Tie titulky v novinách vám prekážajú?

To, že dnes sa s témou spája Joj, mi až tak neprekáža. Skôr mi prekáža, že kolegovia v iných televíziách nás v tom nechali samých, aj keď oni takisto majú eminentný záujem problém s nelegálnym obsahom riešiť. Na iných fórach sa o tom bavíme, ale keď príde na prezentovanie týchto nepríjemných vecí divákom, tak v tom zostanem sám. Na druhej strane, som tu na to, aby som obhajoval práva televízie Joj, nesťažujem sa.

Skúste vysvetliť, čo ste vlastne v súvislosti s českými stanicami v ponukách našich káblových operátorov urobili.

Vždy sme historicky tolerovali fakt, že v ponuke našich operátorov figuruje Česká televízia. Dlho sme tolerovali aj iné stanice, ako sú Prima a Nova, i keď sme vyvíjali tlak na operátorov, aby si uvedomili, že nemajú vyriešené slovenské práva na mnohé zahraničné seriály a filmy. Prima a Nova nakoniec odišli, namiesto nich vznikli stanice Prima Plus a Nova International, ktoré vysielajú len svoje vlastné programy. No po Prime tu zostali jej menšie stanice, ktoré nás trápia, lebo sú prevažne akvizičné a z obsahu, ktorý vysielajú, majú pre Slovensko vyriešenú veľkú nulu.

Štúdio, kde sa nakrúcal seriál Panelák. Foto - TV Joj
Štúdio, kde sa nakrúcal seriál Panelák. Foto – TV Joj

A čo tá Česká televízia?

Môj pohľad na Českú televíziu sa zmenil, keď som zistil, že u nás podniká. Česká televízia nielenže vysiela na našom území nevyriešený obsah, ale od slovenských operátorov za svoje šírenie poberá peniaze. Nechcem divákom zobrať obsah, ktorý Česká televízia vysiela, veď aj pre mňa je istým spôsobom vzorom verejnoprávnej televízie, no ako manažér považujem jej konanie na Slovensku za výsostne neetické. Je mi ľúto, že to musím povedať, lebo televízia Joj má s Českou televíziou dobré vzťahy. Veď nedávno sme spolu robili seriál Svet pod hlavou. Ale keď bola Joj šírená v Českej republike, mali sme tie isté príležitosti na podnikanie, no z etických dôvodov nám ani nenapadlo využiť ich. Takmer denne som mal na stole žiadosti českých operátorov o povolenie šírenia nášho signálu, nikdy som ho nikomu neudelil. Rovnako sme mali ponuky obchodovať náš reklamný čas v Českej republike, no ani to sme neurobili.

Primárnym problémom sú teda práva na zahraničné seriály a filmy?

Áno, ale nielen. Ak spolu s ČT vyrobíme koprodukčný seriál, kde Joj má práva pre Slovensko a ČT pre Česko, my máme obrovský hendikep, lebo nedostávame koncesionárske poplatky a musíme seriál prerušovať reklamou. Potom sa stane, že na seriál urobíme kampaň, pomerne nákladnú, divákovi sa zapáči, ale pozrie si ho na Českej televízii, lebo tá ho vysiela bez reklamy.

Marcel Grega

Je štvrtý rok riaditeľom skupiny JOJ. Vyštudoval Fakultu manažmentu Univerzity Komenského, po nej pracoval v Newtown Savings Bank v americkom Newtone, v Capital Growth Management v Bostone a od roku 2003 v audítorskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers. Do televízie JOJ nastúpil v roku 2007 na post finančného riaditeľa. Vo februári 2014 nahradil vo funkcii riaditeľa Joj Františka Borovského.

Vraveli ste, že ste šírenie Českej televízie dlho tolerovali. Prečo? Lebo prekryv medzi vaším programom a ich programom je relatívne malý, a teda si príliš nekonkurujete?

Povedal som, že sme to viac-menej prehliadali, aj preto, že program Českej televízie je trocha iný. V predžalobných výzvach operátorom sme však spomenuli všetky české stanice, ktoré sú na Slovensku z pohľadu obsahu šírené nelegálne, vrátane Českej televízie. Naši právnici, ktorí výzvy pripravovali takmer rok a dostali od nás plnú moc, aby preskúmali legálnosť ich obsahu, na základe nediskriminačného prístupu museli vo výzvach uviesť všetky subjekty, ktoré zákon porušujú. Nemôžete predsa na niekoho ukázať prstom a niekoho akceptovať. Inak, tie listy sme zasielali dávno predtým, ako operátori vypli hlavné české komerčné stanice.

Rozumiem, ale neprekážajú vám malé stanice Primy ako Prima Cool či Prima Comedy Central oveľa viac, lebo vysielajú v podstate to isté, čo vy?

Ale áno, najväčší problém sme vždy mali s akvizičnými stanicami, ktoré spomínate, alebo ako je Nova Cinema. A, samozrejme, aj s hlavnými kanálmi Novou a Primou, lebo gro ich sledovanosti na Slovensku, a to sme videli, boli dobré akvizičné filmy. Slováci nemajú a priori záujem o ich vlastnú tvorbu, čo je vidieť na číslach sledovanosti staníc Prima Plus a Nova International, ktoré ich nahradili. Najviac nás teda trápia akvizície, pretože máme náklady nielen na kúpu práv, ale aj na marketing.

To znamená?

Stalo sa nám niekoľkokrát, že sme venovali veľa peňazí na kampaň na nejaký film, ktorý Prima odvysielala dva dni pred nami. A ľudia si ho pozreli tam. Videli sme, ako im krivka sledovanosti narástla na zaujímavý podiel, a u nás už film nikto vidieť nepotreboval. Pritom licenciu pre Slovensko sme kúpili my, nie Prima. To je obrovský zásah do našich práv.

Riaditeľ Joj Marcel Grega. Foto - Joj
Riaditeľ Joj Marcel Grega. Foto – Joj

A aký je ten prekryv s Českou televíziou? Vysielate vôbec rovnaký obsah?

Áno, je tam zhoda najmä pri starších českých filmoch, ktoré kupujeme z českého Národného filmového archívu. Na tento rok sme napríklad získali slovenskú licenciu na Tri oriešky pre Popolušku. To je nosný filmový projekt na zimu, ktorý vôbec nebol lacný. Nakúpili sme balík vyše štyridsiatich českých filmov, z ktorých väčšinu bežne vysiela ČT. Rovnako sa nám prekrývajú akvizičné seriály. Tak či tak, otázka nestojí, či je prekryv veľký, alebo malý. Ale či sme na Slovensku ochotní tolerovať porušovanie zákona.

ČT je u nás považovaná za vzor verejnoprávnosti, všetci ju dávajú za príklad RTVS, akoby nás pomáhala edukovať. Nemali ste nutkanie byť pri nej veľkorysejší?

Mali. Aj ja si ju rád zapnem. Ale neviem, ako by sa tvárili české televízie, keby rakúska ORF so svojím miliardovým rozpočtom vysielala v jazyku, ktorý je podobný českému, na území Českej republiky bez vyriešených práv. Asi by sa z toho veľmi netešili.

Komunikujete o tejto téme s Českou televíziou?

Zatiaľ nie. Môj doterajší postup bol, že som pred tromi rokmi navštívil ministra kultúry, aby som sa ho spýtal, ako máme celý problém riešiť. Poslal ma za Radou pre vysielanie a retransmisiu, ktorá má podľa môjho názoru povinnosť kontrolovať a prípadne pokutovať nielen vysielateľov, ale aj retransmitorov, teda operátorov. Má povinnosť kontrolovať, aký obsah ľudia na Slovensku konzumujú, či je legálny, prospešný pre mládež a podobne.

Čo bolo potom?

Nepochodil som. Chcel som totiž, aby rada kontrolovala, či majú operátori vôbec povolenie na šírenie českých staníc na Slovensku. Okolo toho sme mali veľa prestreliek. Rada mi však odporučila, aby sme situáciu riešili cestou súdnych sporov. Až vtedy sme prišli s výzvami pre operátorov, ktorým sme dali najavo, že ak sa nedohodneme, nič iné ako súdy nám ani nezostane. ČT sme nekontaktovali, lebo, ako som povedal, dlho sme boli odhodlaní ju tolerovať. Po prvý raz sme ich oslovili až v súvislosti s naším spoločným seriálom Svet pod hlavou. Chceli sme, aby požiadali slovenských operátorov, nech v čase vysielania tohto seriálu na ich okruhu ČT vypnú alebo začiernia. Jednoducho aby nám neznižovali hodnotu našej investície do koprodukcie tohto seriálu.

A oni to neurobili.

Nie. Tie peniaze sme mohli rovno spláchnuť do záchodu.

Prejavilo sa to v sledovanosti toho seriálu?

Jasné.

Čo to znamená? Aké čísla ste čakali, a aké ste mali?

Čakal som, že seriál uhrá aspoň priemer stanice. No videli sme, že sledovanosť s každou ďalšou časťou klesá, aj keď sme vedeli, že sa to divákom páči.

Z nakrúcania kriminálky Za sklom. Foto - TV JOJ
Z nakrúcania kriminálky Za sklom. Foto – TV Joj

Akú sledovanosť dnes majú české stanice na Slovensku?

Po odchode Novy a Primy ich podiel na trhu klesol z asi desiatich percent na sedem. Sem nerátam české platené kanály, ktoré majú práva vyriešené.

Čo je podľa vás riešenie tohto stavu? Úplné vyradenie Českej televízie z ponuky? Alebo by operátori mohli začierňovať či vypínať jej vysielanie v čase, keď dávajú zahraničné filmy a seriály, na ktoré u nás nemajú práva?

Neviem, ja som veľmi rád, že sa rozprávam s vami, lebo Denník N považujem za takých moralizátorov. Možno skúste povedať vy, ako by sa mala situácia vyriešiť, aby to bolo morálne. Z právneho hľadiska je úlohou Českej televízie vyriešiť si obsah na Slovensku. Podľa mňa je to úlohou aj oboch ministerstiev kultúry. A to nielen v prípade českej verejnoprávnej televízie, ale napríklad aj maďarskej. Jedno riešenie mám. Ak je tu taký záujem o kvalitnú produkciu Českej televízie, ich debaty, publicistické relácie či správy, môžu sa dohodnúť s RTVS, ktorá by vytvorila samostatný kanál, kde by tieto programy vysielali. Spokojní by boli všetci. RTVS by mala tretí okruh s obsahom, o ktorý diváci stoja, a ČT by zároveň neporušovala naše práva.

Skúsim sa zahrať na toho moralizátora, a poviem, že peniaze nie sú všetko. Veľa sa hovorí o tom, že máme dobu hoaxov a dezinformácií. Nebolo by dobré a spoločensky zodpovedné nechať tu veľké médium s redakciou spravodajstva, ktorú považujeme za prestížnu a profesionálnu, aby nám pomáhala čeliť dezinformáciám kvalitnými a overenými správami?

Nemáme na to RTVS? A protiotázka – akceptovali by ste, keby tu v podobe, ako tu podniká Česká televízia, podnikala ruská štátna televízia? Bolo by to v poriadku?

K tej RTVS – to, ako bude vyzerať v nasledujúcich mesiacoch a aké úlohy bude plniť, je teraz veľmi neisté.

V Česku to nie je veľmi iné.

ČT však v minulosti dokázala politickým tlakom odolať lepšie ako Slovenská televízia.

No aj tam teraz politici, a možno aj veľa ľudí, vyjadrujú nespokojnosť s Českou televíziou, aj keď chápem, že my ju vnímame ako vzor. Vnímam tak aj rakúsku ORF. Ale naozaj máme akceptovať porušenie zákona len preto, že sa nám niečo páči? Chápem, že mnohých ľudí či kaviarenských filozofov musí televízia Joj ešte presviedčať o svojej kvalite, aj keď verím, že si svoj imidž u nich postupne zlepšujeme. Má to však byť dôvod, prečo sa naše práva môžu porušovať?

Bežný človek to nevníma tak hlboko. Má však pocit, že si platí desať či dvanásť eur mesačne a v televízii má menej a menej programov. Jeho hnev sa môže obrátiť proti vám.

Rozumiem tomu. Ale ak budú ľudia čítať tento rozhovor, už sa dozvedeli, že Česká televízia tu podniká neeticky a že sa zároveň porušujú práva našej televízie. Preto ich prosím, aby sa na päť minút zamysleli nad tým, čo by robili oni. Prečo sa hnevajú na nás za to, že si obhajujeme vlastné práva? Emócia je aktuálny stav. Ja sa musím pozerať do budúcnosti, na to, aký bude televízny trh o desať rokov. Nikde inde by takéto porušovanie práv neakceptovali. Slovensko má byť výnimka? ORF sa tiež súdila s káblovými operátormi v Nemecku, ktorí ju nechceli vyradiť z ponuky. Všetky súdy vyhrala. ČT je financovaná z verejných zdrojov, nemôže predsa podnikať neeticky.

Riaditeľ JOJ Marcel Grega. Foto - JOJ
Riaditeľ Joj Marcel Grega. Foto – Joj

Čo si myslíte o prvých reakciách niektorých operátorov? UPC vám de facto odkázalo, aby ste sa starali najmä o svoj program.

My sa staráme o svoj program. Rozumiem, že súboj, ktorý sme začali, nebudeme bojovať len s operátormi, ale aj priamo s Českou televíziou. Tak ako sme pri rušení Novy a Primy komunikovali priamo s nimi.

Čo maďarské stanice? Bude to ďalší krok?

Možno áno. Ak pôjdeme do súdnych sporov, vyhráme ich a rozhodnutie bude jasné v tom, že pokiaľ tu niekto nemá vyriešené práva na obsah, ktorý vysiela, má ísť preč, tak sa to bude týkať aj iných televízií. Teda aj maďarských.

Budú tie súdne spory?

Uvidíme. No my už nevieme urobiť krok späť. Ide o prežitie televízie. Slovenský televízny trh dáva prácu tisícom ľudí a podporuje nejaký typ kultúry. Ak sem púšťame niekoho, koho pôsobenie prináša nekalú konkurenciu, ohrozujeme samých seba. Okrem toho, my vieme, že ľudia majú radi Českú televíziu a jej obsah. Keď ČT nebude v ponuke našich operátorov, všetci sa pobijeme o to, aby sme ho mohli vysielať. Nemyslím si preto, že ľudia o niečo prídu.

Môžu vyradené české stanice nahradiť nejaké nové slovenské?

Určite uvažujeme o ďalších staniciach, vždy to bude len otázka trhu a dopytu po televíznej reklame. Ten je teraz ohromný. Navyše, mnohí riaditelia televíznych operátorov vnímajú trendy v zahraničí, kde sa operátori na základe dopytu od zákazníkov vedia spojiť a zaplatiť si nový kanál, ktorý im my zasa vieme ušiť na mieru. Tak ako sme ušili detský televízny kanál Ťuki TV pre Telekom. To isté vieme spraviť pre iných operátorov alebo pre skupinu operátorov. Pre nich je predsa dôležité odlíšiť sa od ponuky voľne dostupných staníc v DVB-T, teda tých, ktoré sa dajú chytiť na anténu.

Sledujete voľbu riaditeľa RTVS?

Nemyslím si, že tá situácia je odlišná od toho, ako to prebiehalo v minulosti, ani že je to taký veľký rozdiel od iných krajín, napríklad od Českej republiky. No naozaj mi neprináleží komentovať politikov, ani výsledky RTVS.

Pýtam sa preto, že v koalícii sa zrejme ešte stále hľadá vhodný kandidát. Vás neoslovili?

Predstava, že niekto má niekoho osloviť, je podľa mňa problém. Či už ide o Vaša Miku, pani Ťapákovú, alebo pána Rezníka. Potom tí ľudia dostanú na čelo politickú nálepku. Tak to predsa nemôže fungovať. Na celej tejto debate mi prekáža, že sa bavíme o tom, čo alebo koho chcú politici. Nie o tom, čo chcú diváci.

Čiže neoslovil vás nikto?

Netvrdím, že nie, dokonca som dostal aj veľa pochvál za to, ako Joj dnes vyzerá. Neverím však, že keď vás niekto potľapká po ramene a pochváli za to, že ste z Joj urobili rodinnú televíziu, tak sa to dá považovať za nejakú ponuku.

Poviete, kto vás potľapkal po tom ramene?

Nepoviem… to vždy závisí od podniku, v ktorom ste (smiech). Ale treba povedať, že ľudia z politiky veľmi radi potľapkávajú po ramene.

Markíza v roku 2016 oslávila 20 rokov. V roku 2017 odišla z anétn. Ilustračné foto - TASR
Markíza v roku 2016 oslávila 20 rokov. V roku 2017 odišla z antén. Ilustračné foto – TASR

Markíza odišla začiatkom roka z klasických antén. Buchlo tu na Kolibe veľa šampanských?

Čakal som, že to bude mať na Joj ešte o niečo pozitívnejší vplyv, ako sa zatiaľ ukázalo. Ale čakal som aj, že výrazne viac ľudí prejde na satelit či káblovku, čo sa nestalo. Dnes ešte stále 9,25 percenta ľudí prijíma televíziu len cez anténu. Začiatkom roka to bolo jedenásť percent, ten posun teda nebol dramatický. My sme posledné tri roky investovali veľa peňazí do kvalitného programu, čo sa premietlo pozitívne do nášho výkonu – v hlavnom vysielacom čase sme Markízu často porazili už koncom minulého roka, a čo sa týka spravodajstva, tam sme už od septembra boli lídrom. Neviem teda posúdiť, či mal väčší vplyv na naše čísla odchod Markízy z antén, alebo kvalita nášho programu. Pevne verím, že sa efekt pre nás ukáže ešte po lete, pretože ľudia odchádzajú na chalupy, kde majú často práve len anténu. Takže si možno ešte polepšíme.

Na obrazovku Joj sa dostali programy, na ktoré ľudia boli zvyknutí ešte z čias Markízy. Nikto nie je dokonalý, ktoré sa ako Aj múdry schybí vysielalo na Markíze roky, či satirická relácia Sedem. Bola to nejaká taktika – prilákať si bývalých divákov Markízy?

Nie. Politickú satiru som chcel dlho, lebo si myslím, že sa k dnešnej dobe hodí. Počúvali sme hlasy, ako Joj nie je objektívna, a tak sme si aj interne chceli dokázať, že to tak nie je. Priviedli sme sem najznámejších satirikov a dali sme im úplne voľnú roku, aby sme trhu deklarovali, že aj v tejto oblasti sme veľmi slobodní.

A Nikto nie je dokonalý?

Tento typ rodinnej zábavy nám chýbal. Keď sme sa dozvedeli, že relácia bude k dispozícii, neváhali sme. Je to program, ktorý má divácke zázemie, nemuseli sme teda budovať podobný formát od nuly, čomu by navyše konkurovalo práve Nikto nie je dokonalý. Takto sme vlastne zabili dve muchy jednou ranou. Máme zábavu, o ktorú sme stáli, a nemusíme sa obávať renomovanej konkurencie.

Čím to je, že tento program u nás funguje dvadsaťdva rokov?

Podľa mňa si diváci začínajú ctiť tradíciu a históriu. Keď niekto povie, že Nikto nie je dokonalý sa vysiela už dvadsaťdva rokov, tak to už niečo znamená, to už je iná emócia. Keď si reláciu pozriete, možno si zaspomínate na svoje detstvo, lebo ste ten program pozerali už vtedy. V digitálnej dobe a kope nového obsahu, ktorý na vás číha nielen v televízii, ale aj na internete, sa ľudia radi vracajú k bezpečným prístavom, tam, kde vedia, čo môžu očakávať.

Nikto nie je dokonalý dnes moderujú Junior s Marcelom. Foto - TV JOJ
Nikto nie je dokonalý dnes moderujú Junior s Marcelom. Foto – TV Joj

Ste spokojný s tým, ako diváci reagujú na drahšie a výpravnejšie seriály ako Za sklom či 1890?

Sme veľmi spokojní. Sledovanosť môže byť vždy lepšia, ale my si chceme zakaždým aj tak trochu imidžovo šplhnúť u divákov, navyše, nás baví vyrábať náročné projekty. Chceme produkovať kvalitu. Bol by som veľmi nerád, keby sa hocijaký zamestnanec televízie Joj hanbil za to, čo vysielame. Imidž sa nedá kúpiť a tieto seriály nám s ním veľmi pomáhajú.

Okrem toho vraj svoje seriály už dokážete predávať aj von. V ktorých štátoch sú zvedaví na slovenské seriály?

Neverili by ste, ale ak ide o kvalitný produkt, tak v mnohých. Uvediem ako príklad Divoké kone, ktoré sme predali do 32 krajín. Na celý Balkán, do Maďarska, do arabských krajín, napríklad do Ománu či do Latinskej Ameriky. Záujem je obrovský, teraz sa veľa televízií zaujíma o náš seriál Zoo, ktorý sme vysielali pred rokom. Seriál 1890 sme predali už do Českej republiky.

Viete už aj, či tam uspeli? Zavolali vám z nejakej televízie v Nikarague a povedali: Divoké kone boli u nás trhák?

To si musím zistiť, nie všade ich už nasadili, keďže chvíľu trvá, než seriál predabujú. Majú však povinnosť nám potom reportovať, akú sledovanosť dosiahli.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie