Denník N

Súd v Brne zakázal vodičom Ubera jazdiť bez povolení a taxametra, k žalobe sa pridalo aj mesto

Krajský súd v Brne predbežne zakázal Uberu jazdiť bez dodržiavania pravidiel taxislužby. K žalobe sa pridal aj magistrát Brna, na Slovensku zatiaľ úrady a bratislavská radnica proti Uberu nebojujú.

V Brne vedú boj s Uberom. Prvým výsledkom v uliciach môže byť, že už v nasledujúcich dňoch budú mať ľudia problém zohnať si odvoz cez aplikáciu.

Miestny krajský súd začiatkom apríla predbežne zakázal Uberu ponúkať prepravu, ak vodiči nemajú povolenie a v aute chýba taxameter. Zrejme ide o jasnú väčšinu ich vozidiel – Uber používa namiesto taxametra počítadlo v mobilnej aplikácii a vodičov prijíma aj bez licencií. Podobne to funguje aj na Slovensku.

K žalobe taxislužby Lido Taxi Radio sa pridala aj brnianska radnica. Súd uznal, že Uber je v skutočnosti taxislužba so všetkými povinnosťami, a prikázal jej sa tak aj správať. Predbežné opatrenie platí ďalej aj v prípade, že sa Uber odvolá.

Primátor Brna Petr Vokřál hovorí, že Uber aj jeho vodiči podnikajú v rozpore s predpismi. „Spoločnosť Uber sa často obhajuje tým, že zákony v oblasti taxislužieb sú zastarané. To však rozhodne nemôže byť argument na ich vedomé a systematické porušovanie.“

Bratislava nechce Uber riešiť

Na Slovensko prišiel Uber až po Česku. Spor medzi bratislavskými taxikármi a prepravnou službou sa odvtedy vyostruje. Taxikári už skúsili jazdu v kolónach cez mesto, blokovali vodičov Ubera, lepili im pri tom nálepky na autá a nadávali zákazníkom, protestovali pred ministerstvom dopravy a aj pred magistrátom.

Na sťažnosti taxikárov zatiaľ úrady nereagujú, do sporu sa aktívne nezapojilo ministerstvo dopravy a ani primátor Ivo Nesrovnal.

Ministerstvo tvrdí, že Uber je podľa zákona klasická taxislužba a plnenie povinností taxislužby má kontrolovať obec, ktorá môže za priestupky aj pokutovať. Magistrát však taxikárom odkazuje, že Uber v ich kompetencii nie je. Kontroly tak robí len Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá trestala len v pár prípadoch.

Bratislavská radnica tvrdí, že chce problém riešiť, no najskôr potrebujú kompetencie. Ak autá Uberu nie sú označené ako taxíky, mestská polícia ich podľa magistrátu nemôže kontrolovať, no pripravujú riešenie aj pre Uber.

„Mesto komunikovalo s magistrátmi Prahy a Brna, ktoré tiež riešili tento problém a podobne budeme postupovať aj my,“ hovorí Iveta Kešeľáková z tlačového oddelenia mesta.

Na koncepčné riešenie situácie sa podľa nej musí zmeniť zákon o taxislužbách tak, aby zahŕňal aj služby podobné Uberu.

„V prípade, ak niektorá z taxislužieb podá obdobnú žalobu, zvážime ďalšie právne kroky, zatiaľ však nemáme vedomosť o podanej žalobe voči spoločnosti Uber,“ vraví Kešeľáková.

Taxikári pôjdu protestovať na obchvat

Taxikári preto až do doriešenia problému sľubujú ďalšie protesty, najbližšie sa stretnú 26. apríla. Ráno o deviatej hodine vyrazia z Petržalky na obchvat smerom von z mesta a potom späť do Lamača. Na Facebooku varujú, že na diaľničnom obchvate pôjdu minimálnou povolenou rýchlosťou 65 kilometrov za hodinu iba v pravom pruhu, aby premávku úplne nezablokovali.

Ku konfliktu sa chcel minulý týždeň vyjadriť predseda parlamentu a šéf SNS Andrej Danko. Zvolal tlačovú konferenciu, no po piatich minútach prišlo z jeho tlačového oddelenia oznámenie, že ju ruší. Na ďalšie otázky už nereagoval.

SaS zasa navrhla deregulovať podmienky pre taxikárov iba na povinný taxameter a informáciu o cene pre pasažierov. Nepotrebovali by už napríklad psychotesty a zrušili by sa požiadavky na vozidlá. Občianske združenie koncesovaných taxikárov, ktoré stojí za poslednými protestnými akciami, je proti. Tvrdí, že návrh SaS je účelovo vytvorený pre Uber a nechránil by zákazníkov.

Ministerstvo dopravy žiadne podobné zmeny neplánuje. Tvrdí, že pracujú na opatreniach, ktoré by mohli znížiť administratívnu záťaž na prevádzkovanie taxislužby tak, aby nedošlo k zhoršeniu kvality alebo ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich.

Uber

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie