Denník N

Česi u nás núkajú vo vlakoch kávu Starbucks, je instantná a stojí 1,9 eura

Catering vo vlakoch je veľký biznis, pozrite sa, ako ho robia železnice a dodávatelia v Česku a ako na Slovensku.

Cestujete vlakom? Už dlhší čas si na cestu nemusíte veľa vecí nosiť. Kávu, čaj, croissant či minerálku si môžete kúpiť aj počas jazdy.

A aká je to káva? Znie otázka na medzinárodnej linke Praha – Budapešť. „Starbucks,“ odvetí vlakuška po štarte vlaku z bratislavskej hlavnej stanice.

Nenápadná ponuka známej značky na vozíkoch s rýchlym občerstvením sa obišla bez väčšieho marketingu. Núkajú ju na medzinárodných linkách, ktoré križujú aj Slovensko, ako je medzištátny EuroCity vlak z Prahy cez Bratislavu do Budapešti.

Na našom území ho síce prevádzkuje slovenská železničná spoločnosť, ale občerstvenie majú – tak ako vo väčšine podobných medzištátnych vlakov – na starosti České dráhy.

Foto - jidelnivozy.cz
Foto – jidelnivozy.cz

Tie si objednali kávu Starbucks do niektorých spojov skôr, než reťazec vlani v máji s veľkou pompou otvoril svoju prvú kaviareň na Slovensku v bratislavskom Auparku. Rok predtým začali značku ponúkať na pumpách Shell na území Slovenska.

Do vlakov s českým cateringom dorazil Starbucks takmer nepozorovane ešte skôr. „Káva Starbucks je v ponuke minibarov ČDRestaurant od roku 2014,“ vysvetľuje Martin Janura zo spoločnosti JLV, ktorú si na zabezpečenie občerstvenia najali České dráhy.

Vtedy značku nasadili do vlakov Pendolino. Keďže sa tam osvedčila, ponuku v polovici minulého roka rozšírili aj na ďalšie medzištátne linky.

Klasickú kávu Starbucks zo stroja však vo vlaku nečakajte. Káva určená na cesty je takzvaná vrecková, teda rozpustná – Starbucks VIA Ready Brew. Zrejme preto nebolo vidno ani masívnu kampaň pri príchode známej značky do vlakov.

Instantný Starbucks má byť výsledkom 20-ročného hľadania spôsobu, ako dostať americkú značku na koľajnice. Dodávateľ kávy však ubezpečuje, že podstata zo 100-percentnej kávy Arabica v nej zostala, rovnako ako ďalšie štandardy americkej značky.

Instantnú kávu Starbucks vraj núkajú aj iné dopravné či letecké spoločnosti, napríklad Virgin Trains, KLM či Emirates.

V medzištátnych vlakoch Českých dráh stojí 1,9 eura. Táto cena platí počas jazdy medzinárodného vlaku na českom aj na slovenskom území. V iných lokalitách za ňu môžu účtovať aj iné sumy.

V priebehu medzinárodnej cesty sa totiž mení kúpna sila cestujúcich, ale najmä náklady na zaistenie služby v jedálenských vozňoch. Ide hlavne o diéty, náklady na ubytovanie či daňové odvody, vysvetľuje JLV.

Úzke uličky limitujú prípravu

To, že sa vo vlakoch servíruje rozpustná káva, súvisí s tým, že robiť presso kávu na vozíku medzi pasažiermi je technicky nemožné. Kto teda chce kávu z presso automatu, musí sa presunúť do jedálenského vozňa či jeho menšej obdoby – bistro vozňa.

V nich Česi núkajú kávu značku Piacetto. Ani tam Starbucks zo stroja v ponuke nie je.

Kto by chcel vo vlaku klasickú kávu Starbucks s rôznymi príchuťami, môže si prísť na svoje vo Švajčiarsku. Prvú pojazdnú kaviareň Starbucks v poschodovom vlaku tam otvorili v roku 2013.

A ako vyzerá catering slovenskej obdoby Českých železníc? Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ho objednáva tiež externe – od firmy Wagon Slovakia Košice. Je pre vnútroštátne linky, keďže na medzištátnych roznášajú jedlo spravidla zahraniční partneri.

Catering podľa predstáv ZSSK tak vidno hlavne v IC vlakoch. „Cestujúcim poskytujeme kávu Segafredo – espresso a aj instantnú,“ priblížil ponuku kávy Marek Bičan z firmy Wagon Slovakia Košice.

Presso nájdu cestujúci v reštauračných či bistro vozňoch, instantnú im podobne ako České dráhy ponúknu z vozíka.

Vozík s obsluhou čakajte v prvej aj druhej triede IC vlakov. V rýchlikoch sa k cestujúcim isto dostane v prvej triede, v tej druhej to už také isté nie je. „Podľa priechodnosti súpravy je možné poskytnúť servis aj v druhej triede,“ vysvetľuje Bičan.

Železničná spoločnosť dodáva, že cestujúci vo vyššej triede majú kávu zadarmo. „Ostatní si ju môžu kúpiť za cenu od 0,7 eura s DPH,“ tvrdí hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

RegioJet jedlo predáva sám

Ako to vidí s kávou RegioJet? Catering vo vlaku zabezpečuje u nás na trase Bratislava – Praha.

„Pravidelne dostávame od cestujúcich spätnú väzbu, že voľba kávy od výrobcu Illy bola správna, práve vďaka jej bezplatnej ponuke v neobmedzenom množstve, uprednostňujú naše vlaky pred konkurenciou,“ vraví hovorca firmy Martin Žarnovický.

Na južnej trase z Bratislavy do Komárna catering nedáva zmysel z viacerých dôvodov – vlak často stojí, cestujúci v ňom zostávajú krátko a vlaky jazdia často veľmi plné.

Kávu a ďalšie občerstvenie nakupujú manažéri z RegioJetu, najímať si na to medzičlánok im nedáva zmysel. Firma to zabezpečuje sama, za pomoci stevardov, aj jej predaj vo vlakoch.

„Jednak to zvyšuje jeho kvalitu, pretože sme si vedomí, čo klientom podávame, nie sme od nikoho závislí a v neposlednom rade  catering vo vlastnej réžii je menej nákladný, a preto môžeme ponúkať občerstvenie za bezkonkurenčne najnižšie ceny,“ hovorí Žarnovický.

Na ilustráciu, konkurečný Leo Express ponúka Douwe Egberts a vraví, že sa neviaže na jedného obchodného partnera, ale vyberá z mnohých kvalitných dodávateľov.

Vo veľkých štátnych kolosoch to funguje inak. Napríklad ZSSK si najíma Wagon Slovakia Košice a ten si na catering hľadá sprostredkovateľov cez franchising. Vo vagóne si tak môže zákazník prečítať aj takýto oznam:

Foto N - Vladimír Šnídl
Foto N – Vladimír Šnídl

„Ide o osvedčený koncept, ktorý je v prevádzke už niekoľko rokov,“ vysvetľuje Bičan. Dodáva, že tak isto postupujú aj iní veľkí dopravcovia ako WARS alebo Newrest, ale aj JLV, ktorá pracuje pre České dráhy.

Stavili na dlhoročných partnerov

JLV je dlhoročným partnerom českých železničiarov, pokiaľ ide o stravovanie.

Podobne dlhodobo dodáva Wagon Slovakia catering do vnútroštátnych vlakov na Slovensku. Zmluvu s ním slovenské železnice naposledy podpisovali koncom roka 2014 a platí štyri roky. V tendri sa spomínala maximálna suma 15,4 milióna eur, čo sú ročne takmer 4 milióny eur.

Podľa platnej rámcovej zmluvy železničiari platia firme nielen za dodávku stravovacej ponuky, ale v cene sú aj ubytovacie služby v lôžkových vozňoch.

Železničiarom platí súkromník za prenajaté plochy v bistro (s plochou 35 štvorcových metrov) či jedálenských vozňoch (s plochou 70 štvorcových metrov). Železničiari, naopak, platia jemu za predaj nápojov a jedla.

V zmluve určujú aj minimálne štandardy, ktoré musí firma cestujúcim ponúknuť. Napríklad, v ponuke musí byť čaj a káva, ktorých cena sa začína na 0,7 eura, pollitrová minerálka je za 0,6 eura či desina pivo od 1,1 eura.

Wagon Slovakia Košice

 

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie