Vlakom do Košíc 160-kou? Vzdialená vízia štátu sa zdá Bruselu niekde neefektívna

Súvislá rýchlejšia železničná trať sa u nás končí pri Trenčíne. Jazdia po nej rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu iba IC vlaky, ale onedlho vraj budú aj rýchliky.

Foto – TASR

Dlhodobá predstava štátu je, že si v Bratislave sadnete do vlaku a rýchlejšie než autom sa doveziete do Košíc. No projekt modernizácie koľajníc na vyššiu rýchlosť zatiaľ nie je dokončený ani po Žilinu a už teraz je jasné, že Bruselu sa nie celkom pozdáva predstava o jazde rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu až po Košice.

Podľa doterajších projektov a štúdie realizovateľnosti, ktorú spravidla pýta Brusel, to vraj ekonomicky nevychádza na úseku medzi Spišskou Novou Vsou a Košicami. Ťažký terén by si vyžiadal drahšiu stavbu.

„Bolo by treba prekladať trať, robiť tunely, takže skôr uvažujeme o tom, že sa tam zníži rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu,“ povedal Martin Erdössy, šéf Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľajnice.

Predstava 160-kilometrovej rýchlosti však nie je stratená. Projekty sa môžu zlepšiť, zmeniť a prispôsobiť predstave Bruselu aj inak než znížením rýchlosti.

Šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Ján Farkaš pripomína, že zadanie je stále to isté: 160 kilometrov za hodinu namiesto maximálnej 120-ky až do Košíc. „To je nosná myšlienka. Hľadajú sa riešenia. Predpokladám, že ich ŽSR nájdu,“ povedal Farkaš.

Kúsok po kúsku

Na ilustráciu: 16 kilometrov trate medzi Púchovom a Považskou Teplou má stáť 365 miliónov eur. Súvislú rýchlejšiu trať do Žiliny chcú mať železničiari hotovú najneskôr v roku 2020.

Cesta vlakom by mala byť odvtedy rýchlejšia než autom.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |