piatok

Vlakom do Košíc 160-kou? Vzdialená vízia štátu sa zdá Bruselu niekde neefektívna

Súvislá rýchlejšia železničná trať sa u nás končí pri Trenčíne. Jazdia po nej rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu iba IC vlaky, ale onedlho vraj budú aj rýchliky.

Foto – TASR

Dlhodobá predstava štátu je, že si v Bratislave sadnete do vlaku a rýchlejšie než autom sa doveziete do Košíc. No projekt modernizácie koľajníc na vyššiu rýchlosť zatiaľ nie je dokončený ani po Žilinu a už teraz je jasné, že Bruselu sa nie celkom pozdáva predstava o jazde rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu až po Košice.

Podľa doterajších projektov a štúdie realizovateľnosti, ktorú spravidla pýta Brusel, to vraj ekonomicky nevychádza na úseku medzi Spišskou Novou Vsou a Košicami. Ťažký terén by si vyžiadal drahšiu stavbu.

„Bolo by treba prekladať trať, robiť tunely, takže skôr uvažujeme o tom, že sa tam zníži rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu,“ povedal Martin Erdössy, šéf Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľajnice.

Predstava 160-kilometrovej rýchlosti však nie je stratená. Projekty sa môžu zlepšiť, zmeniť a prispôsobiť predstave Bruselu aj inak než znížením rýchlosti.

Šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Ján Farkaš pripomína, že zadanie je stále to isté: 160 kilometrov za hodinu namiesto maximálnej 120-ky až do Košíc. „To je nosná myšlienka. Hľadajú sa riešenia. Predpokladám, že ich ŽSR nájdu,“ povedal Farkaš.

Kúsok po kúsku

Na ilustráciu: 16 kilometrov trate medzi Púchovom a Považskou Teplou má stáť 365 miliónov eur. Súvislú rýchlejšiu trať do Žiliny chcú mať železničiari hotovú najneskôr v roku 2020.

Cesta vlakom by mala byť odvtedy rýchlejšia než autom.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 95965 z vás dostáva správy e-mailom