Denník N

Typický Kotlebov volič je mladý robotník so stálym platom, nie chudobný týraný Rómami

Výsledky analýz voličov Mariana Kotlebu ukazujú, že voliči slovenských neofašistov väčšinou nie sú chudobní nezamestnaní; vo zvýšenej miere medzi nimi nie sú ani ľudia, ktorí žijú v blízkosti Rómov.

V západnej Európe volia strany typu ĽSNS Mariana Kotlebu častejšie nezamestnaní s nízkou kvalifikáciou. U nás sa táto súvislosť nepotvrdzuje.

Ukázala to analýza, ktorá vznikla z veľkého súboru údajov zozbieraných agentúrou Focus; ďalej ich analyzovali sociológovia zo Slovenskej akadémie vied.

Analýza nepreukázala, že by existovala súvislosť medzi podielom voličov kotlebovcov a nezamestnanosťou v obci a ani medzi podielom Rómov v nej. „Ide skôr o protisystémový sentiment než primárne protirómsky a nie je veľmi napojený na ekonomickú situáciu voliča,“ opisuje výsledky analýzy sociológ Miloslav Bahna.

kotlebov_volic

Viac ich nie je ani pri osadách, ani tam, kde mali míting

Sociológovia zo SAV zvlášť analyzovali podiel kotlebovských voličov v 18 obciach, v ktorých žijú Rómovia vo zvýšenej miere a pri ktorých si vytvorili segregované osady. „Tam sme predpokladali, že by vzťahy majority s minoritou mali byť najproblematickejšie, a očakávali sme, že sa kotlebovcom aspoň v tejto skupine obcí bude dariť viac. Ale ani z týchto dát to nevychádza,“ hovorí Bahna.

Tieto údaje podľa sociológa vyvracajú teóriu, že ĽSNS volia hlavne nezamestnaní ľudia s existenčnými problémami, ktorých navyše šikanujú či rozčuľujú Rómovia v ich bezprostrednom okolí. „Ak takýto vzťah existuje, je úplne slabučký.“

Ako sa sociológovia zo SAV Bahna a Jozef Zagrapan k svojim konštatovaniam prepracovali? Vychádzali z najrozsiahlejšieho súboru dát o voličoch ĽSNS, ktoré zozbierala agentúra Focus pre televíziu Markíza pri takzvanom exit polle (prieskum s voličmi pred volebnými miestnosťami hneď po tom, ako odvolili) vlani v marci. Anketárom odpovedalo až 20 128 ľudí zo 161 obcí, čo je dvadsaťnásobne väčšia vzorka, aká býva pri bežných prieskumoch. Údaje sú tak oveľa presnejšie.

faktory-volby-lsns

K dátam o štruktúre Kotlebových voličov Bahna a Zagrapan pridali údaje o lokalite, v ktorej žijú. Zisťovali tak vzťah medzi počtom voličov kotlebovcov a podielom Rómov v obci, kde žijú, nezamestnanosťou v nej a s predvolebnými aktivitami ĽSNS v obci.

Nepreukázal sa ani mýtus o tom, že kotlebovci dokázali voličov nalákať vďaka poctivej práci s voličmi v ich obciach, keďže úspech strany v jednotlivých obciach nezávisel vo zvýšenej miere od toho, či ju kotlebovci pred poslednými voľbami navštívili.

Kotleba v Krásnohorskom Podhradí v roku 2012. foto - TASR
Kotleba v Krásnohorskom Podhradí v roku 2012. Foto – TASR

Radikál ako všade inde

Aký je teda typický volič ĽSNS? „V mnohom podobný voličom podobných typov strán inde v Európe,“ hovorí sociológ Bahna.

Najčastejšie tak z pohľadu rok starého exit pollu aj najčerstvejšieho prieskumu Focusu ide o muža vo veku od 18 do 34 rokov. Má strednú školu (platí to pre 80 percent podporovateľov) a často aj s maturitou. Podiel vysokoškolsky vzdelaných je veľmi malý.

Typický Kotlebov priaznivec je teda najčastejšie kvalifikovaný manuálny pracovník, ktorý má len málokedy minimálny príjem. Má skôr priemerný plat a jeho rodina nepatrí medzi tie, ktoré extrémne strádajú. Pochádza skôr z menšej obce, sám sa označuje za stredovo alebo pravicovo orientovaného voliča.

O motiváciách voličov európskych radikálov píše známy nemecký politológ Michael Minkenberg, ktorý typického voliča európskych extrémistov nevidí na vrchole sociálneho rebríčka, ale sú podľa neho na druhom až piatom najnižšom stupienku. Je teda podľa neho „skôr v bezpečnej vrstve postmodernej spoločnosti, ale môže aj niečo objektívne stratiť“. Pri detailnejšom pohľade na sympatizantov strany Mariana Kotlebu sa dá konštatovať, že Minkenbergov opis sa v základných rysoch dá použiť aj v našich pomeroch.

Ako volia mladí, najmä Kotlebu
Zdroj: IVO

Kostol veľmi nie, internet áno

Napriek deklarovanej silnej kresťanskej orientácii kotlebovcov sa za veriacich považuje len polovica ich voličov spred roka a za hlboko veriacich len zlomok z nich. Takýchto voličov skôr nájdete medzi priaznivcami KDH, Smeru, SNS aj OĽaNO.

A je tu ešte regionálne hľadisko. Volič Kotlebu je na 70 percent z Košického, Banskobystrického, Prešovského či zo Žilinského kraja. Vo zvyšných štyroch krajoch má táto strana výrazne slabšie zázemie. V týchto trochu menších krajoch na západe pritom žije takmer 2,5 milióna obyvateľov, čo je zhruba 45 obyvateľov celej krajiny.

V čom podľa posledného prieskumu Focusu typický kotlebovský volič vyčnieva, je používanie internetu. Takmer dve tretiny sú na ňom každý deň a ďalšia pätina niekoľkokrát za týždeň. Porovnateľne častými užívateľmi siete sú len voliči SaS, Sme rodina a OĽaNO.

Zaujímavé je pritom z tohto pohľadu, že kampaň kotlebovcov je dlhodobo silná na Facebooku, ktorý však začal viaceré ich stránky v posledných týždňoch blokovať. Kotlebovci preto hovoria o cenzúre, bojkote Facebooku a odchode na ruskú sociálnu sieť VKontakte, čím však môžu prísť o značný dosah na svojich voličov.

Pribudlo mužov, inak sa trend nemení

Zároveň však treba dodať, že tieto veľké analyzované dáta nezachytávajú nálady voličov, ktorí sa ku Kotlebovi priklonili od volieb. Iné dáta však ukazujú, že charakteristika typického voliča neofašistov sa za rok od volieb mení len mierne, hoci ich preferencie stúpli z ôsmich na desať percent.

Podrobné výsledky posledného prieskumu agentúry Focus ukázali najzásadnejšiu zmenu v tom, že medzi voličmi ĽSNS je ešte viac mužov ako počas parlamentných volieb. Podiel mužov medzi priaznivcami stúpol z dvoch tretín až na tri štvrtiny.

„Potvrdzuje sa, že je to prevažne mužská záležitosť,“ hovorí Martin Slosiarik z Focusu. „Je to stále aj záležitosť ľudí v mladšom a v mladšom strednom veku, potom už podpora klesá. V priemere ide o najmladší z elektorátov,“ opisuje trendy v podpore ĽSNS. Aj teraz je podľa Slosiarika zjavné, že medzi voličmi kotlebovcov dominujú manuálne profesie.

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie