Denník N

Čo ma naučili autisti

Dieťa v Súkromnej špeciálnej základnej a materskej škole pre deti s autizmom v Prešove v roku 2011. Ilustračné foto – TASR
Dieťa v Súkromnej špeciálnej základnej a materskej škole pre deti s autizmom v Prešove v roku 2011. Ilustračné foto – TASR

Vstúpil som do školy, v ktorej deti učia dospelého. Som nielen učiteľom, ale zároveň žiakom. Nazval som sa učižiak.

Hoci pochádzam z učiteľskej rodiny, nikdy som nezakotvil v učiteľskom stave. A zároveň som celý doterajší život akýmsi spôsobom učil. Boli to vždy extrémne učenia: Rómovia na vojenčine, mimoriadne nadané deti, seniori v univerzite tretieho veku a najnovšie autisti, ktorí nechodia do školy. Nie preto, že by ju nedokázali zvládnuť, ale preto, že škola nedokáže komunikovať s nimi. Rodičia hľadajú spôsob, ako poskytnúť svojim deťom vzdelanie. Volá sa to homeschooling, domškola alebo inklúzia.

Tieto pojmy boli pre mňa neznáme, a pravdupovediac, nepodstatné. Dôležité sú deti. Týmto aj opravujem názov článku. Nie čo ma naučili autisti, ale čo ma neustále učia. Pretože som vstúpil do školy, v ktorej deti učia dospelého. Som nielen učiteľom, ale zároveň žiakom. Nazval som sa učižiak. Učiteľ, ktorý sa učí od svojich žiakov, učí sa tým, že učí iných.

Nemám ambície študovať tento fenomén, nechcem do hĺbky spoznávať jednotlivé vrstvy tejto diagnózy, nie som psychológ, terapeut ani lekár. Chcem byť iba priateľ detí, ktoré sú výnimočné. Keby som podľahol konšpiráciám, musel by som pripustiť, že čoraz častejší výskyt takýchto detí má nielen svoju príčinu, ale aj svoj dôvod. Ale radšej podlieham inšpirácii ako konšpirácii, a tak som presvedčený, že deti s autizmom majú pre náš svet dôležité poslanie. Ba fantasta vo mne tvrdí, že sú to deti pre nové tisícročie. Napríklad pre nové cesty do vesmíru. Alebo aspoň pre objavovanie nových dimenzií vesmíru, ktorý máme v sebe a ktorý je rovnako neprebádaný ako všehomír nad nami.

Naše vyučovanie prebieha živelne, ak toto slovo znamená život a životnosť. Učíme sa navzájom naozaj pre život. Namiesto rozoberania vetných súvetí som so svojimi klientami zaviedol hodiny rozoberania predmetov. Pri rozoberaní nefunkčnej tlačiarne sa v deťoch buduje okrem manuálnej zručnosti aj algoritmus na rozoberanie myšlienok, ideí, formuje sa analytické myslenie a kritické posudzovanie. Moji autíkovia ma zatiaľ naučili jedno: škola, z ktorej sú vylúčení, je v mnohom nenormálna. Budeme sa musieť vrátiť k starým Grékom, pre deti ktorých boli prázdniny trestom.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie