Denník N

Terminal, Galeria aj Eperia, obchodné centrá otvoria tento rok v Bystrici, Martine aj Prešove

Pripravované nákupné centrum Terminal.
Pripravované nákupné centrum Terminal.

V tomto roku pribudnú predajné plochy najmä v nových nákupných centrách, na budúci rok ich štvrtina pripadne na rozšírené obchodné galérie.

Slovensko očakáva v tomto aj v budúcom roku rozsiahlu výstavbu nákupných centier. Ukazujú to analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

Podľa nich by malo do konca tohto roku pribudnúť v slovenských mestách viac ako 56 000 štvorcových metrov nákupnej plochy. Z nich 83 percent pripadne na nové nákupné centrá, zvyšok na rozširovanie centier, ktoré už fungujú.

Dočká sa Martin aj Prešov

Na jeseň v tomto roku by podľa Cushman & Wakefield malo otvoriť v Banskej Bystrici nákupné centrum Terminal, má mať 13 000 metrov štvorcových.

V centre Martina je naplánovaná výstavba nového centra Galeria Martin s rozlohou vyše 12 000 štvorcových metrov. Vznikne prestavbou za približne 25 miliónov eur z niekdajšieho obchodného domu Prior a má mať približne 80 obchodov a servisných jednotiek.

Rozšírenia o 5500 štvorcových metrov sa 11 rokov po otvorení dočká martinské nákupné centrum Tulip. Momentálne v ňom na 11 000 štvorcových metroch funguje vyše 50 prevádzok.

V Prešove je plánované otvorenie nákupného centra Eperia s plochou viac ako 29 000 štvorcových metrov, ktoré stavia J&T Real Estate na sídlisku Sekčov. Na webe avizuje jeho otvorenie v polovici novembra, viac ako 100 obchodov rozmiestnených v dvojpodlažnej nákupnej galérii.

Do celkovej plochy nákupných galérií, ktoré v tomto roku pribudnú, zarátala spoločnosť Cushman & Wakefield aj 1200 štvorcových metrov obchodnej plochy, ktorá pribudne na košickej železničnej stanici, kde už teraz fungujú predajne.

Za rozširovaním siete nákupných centier mimo Bratislavy vidí analytik obchodu Ľubomír Drahovský nielen to, že sa ľudia naučili navštevovať takéto centrá, ale aj to, že sa už aj v iných mestách Slovenska zvýšila kúpyschonosť obyvateľov, a tak sa developerom oplatí obchodné centrá stavať.

Možné riziko pre developerov a prevádzovateľov nákupných centier do budúcna by analytik videl v prípade, ak by sa zákaz predaja, ktorý sa tento rok rozšíril na všetky dni sviatkov, schválil aj na nedele. „Ochromilo by to obľubu nákupných centier a pre prevádzkovateľov centier by to znamenalo značné obmedzenia,“ dodal Drahovský.

Očakáva sa ďalšie rozširovanie

Len o niečo menšia plocha obchodných centier ako v tomto roku – viac ako 54 000 štvorcových metrov – by mala pribudnúť v roku 2018. Z nej však už o niečo väčšia časť ako v tomto roku pripadne na rozširovanie už existujúcich nákupných centier.

Na budúci rok čaká ďalšie rozširovanie aj bratislavský Aupark. Po svojom dokončení by už mal mať celkovú plochu 60 000 štvorcových metrov.

Analytik Drahovský pripomína, že ďalšie rozširovanie tohto centra svedčí o jeho mimoriadnej obľube, a to aj v konkurencii niekoľkých veľkých obchodných centier na území Bratislavy. Toto centrum má však podľa neho výhodu, že sa môže oprieť o 100-tisícovú základňu obyvateľov Petržalky, kde nákupné centrum stojí.

Trenčianske nákupné centrum Laugarício sa má rozrásť o 6000 štvorcových metrov.

Na konci roku 2018 či začiatkom roku 2019 majú dokončiť výstavbu nákupného centra Forum v centre Prešova s plánovanou plochou viac ako 30 000 štvorcových metrov. Ak sa tak stane, toto krajské mesto bude mať dve veľké nákupné centrá. Tie majú podľa Drahovského šancu prežiť len v prípade, ak bude každé z nich dostatočne originálne, pretože pri rovnakej skladbe nájomcov – obchodníkov a gastroprevádzok – si budú ťažšie konkurovať.

V Banskej Bystrici je naplánované otvorenie centra The Point, ktoré má mať niečo vyše 5500 štvorcových metrov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie