Denník N

Diaľnica pri Žiline bude končiť v poli ešte o niekoľko mesiacov dlhšie, ako sa čakalo

Tunel Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, počas slávnostného prerazenia. Foto – TASR
Tunel Žilina, ktorý je súčasťou diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, počas slávnostného prerazenia. Foto – TASR

Najprv vyrobili meškanie a povedali, že tender nestíhajú. Po piatich mesiacoch diaľničiari uznali, že tender urobia.

To, že rozostavaná diaľnica pri Žiline skončí v poli, je už nejaký čas isté. Najnovšie je isté aj to, že sa na úsek za približne 400 miliónov eur šoféri budú môcť iba z diaľky pozerať ešte dlhšie, než sa pôvodne predpokladalo.

Je to preto, že D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť hotová v druhej polovici budúceho roka, no privádzač k nej, ktorého stavba trvá približne dva roky, až teraz púšťajú do tendra. Rozhodnutie prišlo po niekoľkomesačnom čakaní, počas ktorého sa rátalo s tým, že súťaž už nebude, pretože sa jednoducho nestíha. Zákazku mali automaticky robiť firmy okolo Doprastavu.

„Vyhlásenie súťaže sa predpokladá začiatkom mája a jej ukončenie, respektíve podpis zmluvy s víťazom, koncom augusta. Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 22,5 milióna eur. NDS bude robiť všetko pre to, aby privádzač bol ukončený v rovnakom termíne ako úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ píše Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na svojom webe.

Na tender si teda diaľničiari dávajú štyri mesiace.

Sám minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) pred časom avizoval, že tender môže zabrať aj 8 mesiacov. To bolo vtedy, keď vysvetľoval, prečo si súťaž nemôžeme dovoliť.

Ako dlho bude diaľnica maximálne pre korčuliarov?

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík si myslí, že na celú súťaž môžu stačiť aj štyri mesiace, ale môže sa aj natiahnuť. Inak povedané, nebyť takmer 5-mesačného vákua, počas ktorého plánovali zákazku zadať priamo konzorciu okolo Doprastavu, mohla byť Národná diaľničná spoločnosť v tomto momente už pred podpisom zmluvy na stavbu privádzača alebo ho už aj stavať.

„Ak je verejná súťaž dobre pripravená a prebehne bez námietok, dá sa stihnúť za 4 mesiace. S námietkami sa môže o niekoľko mesiacov natiahnuť,“ hovorí Kovalčík.

O tom, že bez privádzača nemá diaľnica žiadny význam, vedeli kompetentní už dávno. V októbri minulého roka ich INEKO na blogu upozornilo, že stále nespustili súťaž o privádzač a že takto skončí diaľnica v poli. Keby spustili súťaž vtedy, bola by diaľnica hotová v októbri 2018 a privádzač by za ňou časovo zaostával zrejme približne o 4 mesiace.

Keby súťaž vyhlásili v decembri, keď NDS oznámila, že žiadna nebude, išlo by zrejme o polročné oneskorenie privádzača za diaľnicou. Najnovšie, ak pôjde tender hladko, by privádzač mohol byť realitou aj v auguste 2019.

Termín na výstavbu samotnej diaľnice sa už tiež posúval. Pôvodne sa očakávalo, že bude hotová začiatkom roka 2018, neskôr sa termín posunul na október. Momentálne sa zverejňujú pokyny na zmenu, v ktorých sa spomínajú ďalšie možné omeškania výstavby. Ide o posuny prác pri hĺbení tunelov a odôvodňujú sa neočakávanou geológiou. Z pokynov nie je jasné, či sa majú posúvať termíny na odovzdávku stavby ako celku.

Prečo zmenili názor, nepíšu

Národná diaľničná v správe nevysvetľuje, prečo po mesiacoch zmenila názor na nevyhnutnosť tendrovať práce na privádzači. Pôvodné rozhodnutie zadať zákazku priamo konzorciu okolo Doprastavu odôvodňovali tým, že títo stavbári majú na starosti aj stavbu samotnej diaľnice pri Žiline.

Úlohu v zmene názoru diaľničiarov mohlo zohrať aj to, že chýbajúci tender by sa nemusel pozdávať Európskej komisii. Rozhodnutie netendrovať bolo tiež zjavne v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.

Ovplyvniť ho mohli aj prípadné nároky na priamu zákazku od stavbárov, ktorí stavajú vedľajší úsek diaľnice. Ide o úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším tunelom na Slovensku – Višňové. Stavia ho taliansko-slovenské konzorcium Salini – Dúha. Stavbu má odovzdať v roku 2019, no už teraz je jasné, že bude zrejme výrazne meškať.

Na starosti má pritom aj stavbu križovatky na dotyku s diaľnicou Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

„Keď sa naraz neodovzdá križovatka, diaľničný privádzač, tak úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude musieť byť zavretý,“ myslí si Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Samotný privádzač povedie približne touto trasou:

Zdroj: googlemaps

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie