V Číne objavili opereného dinosaura, čo vyzerá ako dnešný vták

Nový druh dinosaura Jianianhualong tengi mal podobne asymetrické perie ako dnešné vtáky. Foto – Nature

125 miliónov rokov stará fosília zlepšuje našu predstavu o prepojení medzi dinosaurami a dnešnými vtákmi. Ukazuje, že pôvod schopnosti lietať môže byť starší, než sme predpokladali.

Predstava, že všetky dinosaury mali lesklú a šupinatú kožu, nie je správna. Niektoré dinosaury totiž mali na koži vlákna podobné srsti (Stegosaurus) či perie (napríklad celá skupina dromeosaurov vrátane Velociraptora).

Dinosaury nemohli lietať, aj keď mali kožu porastenú perím. Predpokladá sa, že perie používali na komunikáciu (vizuálne signály), prípadne na ochranu a ohrev vajec počas obdobia hniezdenia.

Tajomstvo letu vtákov nespočíva iba v ich ľahkých dutých kostiach, ale aj v samotnom perí. Dôležitá je aj prítomnosť asymetrických pierok, najmä na chvoste a krídlach.

Práve takýto typ peria našli čínski paleontológovia u novoobjaveného dinosaura čeľade Troodonty. Dinosaurus, ktorého objavili na západe čínskej provincie Liaoning, bol pomenovaný Jianianhualong tengi.

Štúdiu, ktorá opisuje objav, uverejnili tento utorok v prestížnom časopise Nature Communications.

Podobný sliepke

Troodonty predstavujú skupinu dinosaurov, ktorá sa ponášala na naše dnešné vtáky. Hmotnosť sa líšila od druhu k druhu, no nebola vyššia než 100 kilogramov. Mali pomerne veľké mozgy a oči, dlhé zadné končatiny a veľa zubov, vyše 25. Horné končatiny sa podobali na tie od velociraptorov.

Novoobjavená 125 miliónov rokov stará fosília Jianianhualong tengi naznačuje, že tento dinosaurus nebol dlhší ako jeden meter a vážil približne 2,5 kilogramu.

Fotografia nálezu (a) a nákres kostry (b) novoobjaveného druhu čeľade Troodonty. Foto – Nature

Fosília bola v dobrom stave. Vďaka tomu na nej paleontológovia našli aj dobre zachované asymetrické perie na predlaktiach, zadnej časti zadných končatín, na hlave, okolo panvy a na chvoste.

Na tele a hlave majú pierka okolo troch centimetrov, na predných končatinách sú dlhšie, okolo ôsmich centimetrov. Oblasť chvosta mala najdlhšie pierka, mali vyše 12 centimetrov na dĺžku a vyše centimeter na šírku. Práve tieto asymetrické pierka na chvoste predstavujú prvý dôkaz ich výskytu u čeľade Troodontov.

Výzor Jianianhualong tengi teda mohol nápadne pripomínať dnešnú sliepku alebo moriaka.

Pravdepodobne nelietali

„Všeobecne sa predpokladá, že asymetria peria je dôležitá pre možnosť vývoja letu vtákov. My sme teraz ukázali, že táto vlastnosť peria sa vyskytuje aj mimo vtáčej rodiny,“ vyjadril sa pre National Geographic. Xu Xing, hlavný autor štúdie.

Prítomnosť asymetrického peria však nezaručuje, že tieto druhy dinosaurov boli skutočne schopné letu. „Presná rekonštrukcia aerodynamických schopností fosílií vtákov a vtákom podobných dinosaurov je extrémne náročná, pretože nám chýba veľmi veľa dát,“ vysvetlil Michaeil Pittman, jeden z autorov štúdie.

„Preto teraz nedokážeme posúdiť, či toto zviera dokázalo lietať alebo aspoň plachtiť.“

Perie nájdené na fosílii Jianianhualong tengi . Nachádzali sa v chrbtovej oblasti (a), ale aj na zadnej časti hlavy (b). Na chvoste našli vedci asymetrické perie (c a d), na ktorého konci sa nachádzali ploché pierka (e). Foto – Nature

Dinosaury a vtáky

„Predpokladali sme, že sa niekomu raz podarí nájsť asymetrické perie u Troodontov, pretože majú kostru veľmi podobnú dnešným vtákom. To, že sa to podarilo práve nám, je skutočne úžasné,“ dodal Pittman pre Forbes.

Poznatky získané štúdiom týchto nepravidelných pierok a fosílií poslúžia na bližšie pochopenie evolúcie peria a jeho funkcie počas letu. Nález asymetrických pierok na chvoste dinosaura Jianianhualong posunul predpokladaný prvý výskyt tohto typu peria na obdobie skôr, ako vedci doteraz predpokladali.

Je možné, že sa vyskytovali už pred 160 miliónmi rokov, keď na Zemi ešte žil spoločný predok vtákov a Troodontov.

Dostupné z doi: 10.1038/ncomms14972