Denník N

Hlavní hráči o RTVS sú už známi, prekvapiť ešte môže človek z reklamy

Štyria favoriti na šéfa RTVS: Václav Mika, Zuzana Ťapáková, Jaroslav Rezník a Michal Ruttkay. Foto – TASR a N
Štyria favoriti na šéfa RTVS: Václav Mika, Zuzana Ťapáková, Jaroslav Rezník a Michal Ruttkay. Foto – TASR a N

Michal Ruttkay stál roky na čele agentúry Creo/Young & Rubicam, ktorá za Fica dostávala aj veľké štátne zákazky. Kandidovať nakoniec nebude exminister kultúry Daniel Krajcer.

Po predĺženom víkende sa vyjasňuje, kto sa chystá do súboja o riaditeľa RTVS, ktorého budú ešte pred letnými prázdninami vyberať poslanci Národnej rady. Záujem kandidovať na riaditeľku verejnoprávnej televízie a rozhlasu potvrdila bývalá riaditeľka Markízy Zuzana Ťapáková.

Zaradila sa tak k súčasnému riaditeľovi RTVS Václavovi Mikovi a šéfovi Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) Jaroslavovi Rezníkovi, ktorí kandidatúru potvrdili už skôr. Prihlášky sa uzatvárajú 10. mája, riaditeľ sa v parlamente bude voliť v júni.

„Áno, bolo by to zavŕšenie mojej profesionálnej kariéry a určite by som rada prispela k budovaniu verejnoprávnej televízie ako významnej kultúrno-spoločenskej inštitúcie s ambíciou budovania rešpektu a vážnosti u diváka,“ odpovedala Ťapáková Denníku N.

Kandidovať nakoniec nebude bývalý minister kultúry Daniel Krajcer. Trojicu vážnych kandidátov dopĺňa ešte Fedor Flašík a bývalý podpredseda Rady pre vysielanie a retransmisiu Peter Abrahám.

Nové meno môže prísť z reklamy

Novým menom, pomerne prijateľným pre časť koaličných politikov, môže byť Michal Ruttkay. O jeho kandidatúre sa už hovorí, on ju zatiaľ nepotvrdil, ale ani nevylúčil. „K šumom sa vyjadrovať nebudem, momentálne som projektovo mimoriadne zaneprázdnený,“ odpísal Denníku N. „Na všetky vaše otázky odpoviem po 11. máji.“

Táto odpoveď naznačuje, že jeho kandidatúra je reálna – prihlášky uchádzačov o post riaditeľa RTVS sa totiž uzatvárajú v stredu 10. mája.

Michal Ruttkay (vľavo) ako šéf agentúry Creo/Young & Rubicam predstavuje kampaň na zmenu koruny na euro. Foto – TASR

Ruttkay začínal v Slovenskej televízii ešte v 70. rokoch ako asistent kamery a réžie, v 90. rokoch s televíziou spolupracoval na programoch pre deti a mládež. Neskôr založil reklamnú agentúru Creo/Young & Rubicam, pôsobí aj ako marketingový riaditeľ Art Film Festu.

Agentúre Creo, kde je Ruttkay dodnes spolumajiteľom, sa darí získavať veľké štátne zákazky. Za prvej Ficovej vlády dostala na starosť kampaň so sloganom „Meníme menu, nie cenu“, ktorá Slovákom vysvetľovala prechod z koruny na euro. Štát vtedy investoval do vysvetľovania prechodu na euro asi 160 miliónov korún (5,3 milióna eura).

Za druhej Ficovej vlády zase agentúra nakupovala mediálny priestor pre úrad vlády a ministerstvá, ktoré mali propagovať eurofondové projekty. V rámci niekoľkomiliónového balíka agentúra nakrútila napríklad známe šoty „Dobré správy pre Slovensko“.

Ruttkay robil mediálneho poradcu bývalému prezidentovi Rudolfovi Schusterovi a šéfoval Klubu reklamných agentúr Slovenska.

Šot kampane Dobré správy pre Slovensko

Koaličné strany Smer, SNS a Most-Híd sa doteraz na spoločnom kandidátovi dohodnúť nevedeli. Proti Mikovi ostro útočí SNS aj premiér Robert Fico, ktorý viackrát zopakoval, že na čele RTVS musí prísť k zmene. Rezníka zasa nechce Most-Híd, kde nie sú spokojní s jeho pôsobením v TASR (riaditeľom je už od roku 2007), ale ani s niektorými krokmi z čias, keď šéfoval Slovenskému rozhlasu (1997 – 2005).

Za problém považujú napríklad Rezníkovu snahu o zrušenie menšinového okruhu Radio Patria, ktoré vysiela v maďarčine. Medzi vládnymi stranami nemá zatiaľ jasnú podporu ani Ťapáková, o ktorej sa koncom minulého roku veľa písalo pre zákazky k slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ.

Ako ďalej, RTVS

Krajcer, ktorého meno sa v súvislosti s RTVS spomínalo tiež, pre Denník N vraví, že ambíciu kandidovať vlastne nikdy nemal, hovorili o ňom skôr iní ľudia. Podľa neho zrejme preto, že ako minister kultúry za Slobodu a solidaritu stál za nápadom spojiť rozhlas a televíziu, čo spätne hodnotí ako úspech. Televízia prestala vyrábať miliónové straty a mohla sa sústrediť na programový rozvoj. „A čo je podstatné, prakticky sa skončili debaty o tom, či verejnoprávne médiá vôbec majú existovať.“

Predstavy kandidátov o budúcnosti RTVS by mohli byť známejšie v priebehu týždňa, keď sa zverejnia ich projekty. Pri Mikovi sa dá očakávať, že bude naďalej presadzovať zvýšenie koncesionárskych poplatkov. Súčasnú výšku (4,64 eura), ktorá sa nemenila dvanásť rokov, Mika kritizuje dlhodobo. V rozhovore pre Denník N hovoril aj o tom, že RTVS by mala byť silnejšia na internete a spustiť svoj spravodajský portál.

Rezník kandidoval proti Mikovi už v roku 2012, vtedy rátal s vytvorením tretieho okruhu Slovenskej televízie, ktorý by bol zameraný na deti a mládež. Okrem toho sa aj on plánoval sústrediť na posilnenie RTVS na webe vrátane spravodajskej aplikácie pre smartfóny. Tú RTVS nakoniec spustila vlani.

Ťapáková za hlavné piliere svojho projektu označila návrat k verejnoprávnosti, budovanie kultúrnej ustanovizne, optimalizovanie financovania, ale aj podporu rozhlasu a jeho väčší rozvoj.

Okrem toho sa podľa víkendového rozhovoru v Novom Čase chce viac sústrediť na programy pre deti, starších ľudí a národnostné menšiny. Zvyšovanie koncesionárskych poplatkov momentálne nepovažuje za potrebné, v prípade zavedenia tretieho kanála by to zvážila.

Ťapáková v minulosti kritizovala aj zmluvy RTVS s externými produkčnými firmami na výrobu zábavných programov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

RTVS za Machaja

Slovensko

Teraz najčítanejšie