Denník N

Keď gitara znie ako malý orchester

Miloš Janoušek prichádza so splnením svojich múzických snov – sólovým inštrumentálnym albumom Mapy labyrintu (Indies Happy Trails 2017), ktorý je nasýtený jeho vlastnými kompozičnými aj interpretačnými predstavami a vedie nás všemožnými kótami orientačnej prechádzky gitarovou hudbou.

Človek mnohých aktivít – spisovateľ, scenárista, majster kompozície, textár a básnik, hudobný a literárny publicista Miloš Janoušek (1952) je spoluautor úspešných divadelných inscenácií (napríklad s Viki Janouškovou napísali hry Izrafel, Déjá vu a Zaplavenie), ale aj skladateľ divadelnej hudby a folkový pesničkár. So skupinou Jednofázové kvasenie, ktorá je satelitom pesničkárskeho združenia Slnovrat, nahral už šesť albumov, pričom dva z nich – Bezfázový stav a Rybí menuet – boli dokonca nominované na hudobnú cenu Radio_Head Awards.

Splnený múzický sen

Je však predovšetkým osobitý hráč na akustickej gitare a svojou multižánrovou virtuozitou takmer bez zvyšku napĺňa výrok renesančného klasika „gitara je malý orchester“. V jeho hre sa prelínajú najrôznejšie hudobné vplyvy – od renesančnej a európskej ľudovej hudby cez folk, country, blues až po rock, všetko hudba, ktorú zažil a vyskúšal či už ako hudobník, textár, alebo skladateľ. Teraz prichádza so splnením svojich múzických snov – sólovým inštrumentálnym albumom Mapy labyrintu (Indies Happy Trails 2017), ktorý je nasýtený jeho vlastnými kompozičnými aj interpretačnými predstavami a vedie nás všemožnými kótami orientačnej prechádzky gitarovou hudbou.

Väčšinu z osemnástich aktuálnych skladieb, ktoré vznikli podľa autorových slov v posledných dvoch-troch rokoch, tvoria pôvodné kompozície, ale na albume sa objavia aj variácie na hudobné party renesančného skladateľa Johna Dowlanda alebo intarzie škótskych aj bretonských tradicionálov. S využitím nahrávacích možností štúdia, ktoré zachováva typický zvuk čistej Janouškovej gitary, ale aj s prispením hudobníkov ako Karol Svozil (flauty) a Miroslav Nemec (klávesy), vznikla zvukovo farebná a hudobne nápaditá viacrozmerná nahrávka.

Aj literárne odkazy

Cítiť z nej naozajstnú radosť, zaujatie a schopnosť preniknúť k notovému srdcu. A tak môžeme v súvislosti s ním pokojne parafrázovať bonmot klávesistu a skladateľa Jana Hammera jr. (Junior Trio, Mahavishnu Orchestra) o šamanskej hre gitaristu Jeffa Becka, jednej z najrešpektovanejších osobností dejín rockovej hudby: „Každý si môže prečítať partitúru a naučiť sa ju, potom sa však musíte dostať dovnútra a niečo s tým urobiť. Kľúč je v tom, čo s materiálom spravíte ako hudobník a improvizátor.“ A v tom je Janoušek skoro neprekonateľný, bez šperhákov, ale s kľúčmi.

Zvláda tu celé spektrum akustických gitarových techník – perkusívny spôsob, bottleneck, fingerpicking aj ďalšie. Iný spôsob prstovej hry vyžaduje vážna hudba, celkom odlišný zas folk, blues alebo rock. To všetko na CD môžeme nájsť. Isteže cítiť vplyvy jeho nahrávkových učiteľov – gitarových majstrov ako napríklad John Renbourn, Bert Jansch, no najmä Jorma Kaukonen (Jeffersom Airplaine, Hot Tuna), ale výsledok je vždy originál.

Pri tvorbe aj nahrávaní Janoušek pracoval spôsobom vrstvenia gitarových stôp, tak­že až na výnimky sú skladby prearanžované pre niekoľko gitár. Okrem dominujúcich vlastných skladieb (obzvlášť vyniká ezoterickým posolstvom Albatros) pozitívne prekvapujú aj prevzaté – bretónsky tanec Hanter dro z portfólia speváka a hráča na keltskej harfe Alana Stivela alebo balada Both Sides the Tweed škótskeho pesničkára Dicka Gaughana. Po viacnásobnom počúvaní kolekcie však oceníme celý obsah, pričom „medzi notami“ nájdeme aj literárne odkazy J. L. Borgesa (Záhrada z piesku) alebo ďalšie hudobné Po polnoci (J. J. Cale). Je to platňa pre trpezlivých a nadšene premýšľajúcich v pekne adjustovanom jarnom obale.

Teraz najčítanejšie