Denník N

Érsek chce zrušiť kritizovaný IT projekt z Počiatkovej éry

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Minister dopravy hľadá spôsob, ako zrušiť Atlas pasívnej infraštruktúry. No druhý veľký projekt, ktorý rozbehol exminister Počiatek, chce dotiahnuť.

Ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd) ležia na stole dva vysúťažené IT projekty za viac ako 90 miliónov eur. Na ministerstve zostali ešte po exministrovi Jánovi Počiatkovi (Smer).

Spoločné majú to, že sú pri nich pochybnosti, či nie sú niekoľkonásobne predražené a či ich štát v plánovanej podobe vôbec potrebuje.

Pripomeňme, že najväčší z nich sa pokúsil zrušiť ešte Roman Brecely (Sieť), keď bol ministrom dopravy tretej Ficovej vlády, no nestihol to dotiahnuť, lebo v kresle ministra predčasne skončil.

Teraz to vyzerá to tak, že Atlas pasívnej infraštruktúry predsa len zruší jeho nástupca Érsek. „Hľadáme možnosti, kedy je tento projekt možné nejakým spôsobom zrušiť,“ povedal.

Ak by sa tak stalo, ministerstvo by vypísalo novú súťaž.

Aj keď Érsek hovorí trochu opatrne, do zrušenia projektu ho tlačí aj vicepremiér Peter Pellegrini (Smer), ktorý má na starosti informatizáciu a veľké investície. „Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ povedal Pellegrini pre TASR.

Druhý obrovský projekt – Investičný systém výstavby, dotiahne ministerstvo podľa všetkého do konca a s víťazom súťaže podpíše zmluvu.

Predstavujú si to inak

V súťaži na Atlas pasívnej infraštruktúry za 48 miliónov eur zvíťazil Slovak Telekom. Systém mal zhromažďovať údaje o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach či inej infraštruktúre. Ak by niekto chcel postaviť bytovku alebo potiahnuť optické káble na internet, rýchlo by zistil, aké siete už vo vyhliadnutej lokalite sú.

Érsek však povedal, že projekt nezodpovedá Pellegriniho predstave a ani jeho vlastnej. O tomto projekte sa bavili aj v stredu na vláde. „Informácie, ktoré sa majú dostať do tohto projektu, nie sú pre mňa dostačujúce,“ povedal minister.

Pellegrini to pre TASR zhodnotil takto: „Keď už ideme robiť taký drahý projekt, musíme mať systém, ktorý okrem telekomunikačných sietí poskytne kompletné informácie o inžinierskych sieťach, ako napríklad rozvody plynu, elektriny a vody. V takomto prípade by mohol mať projekt zmysel.“

Investičný systém výstavby za 45 miliónov eur má elektronizovať stavebné konanie. V súťaži zvíťazila firma Asseco Central Europe.

V novom IT systéme majú byť informácie o pozemkoch, stavbách, územných plánoch, ale aj rôzne formuláre a návody. Stavebné dokumenty sa majú podávať elektronicky, čo má skrátiť povoľovací proces.

Ministerstvo s víťazom tendra zatiaľ nepodpísalo zmluvu. Keďže chce projekt zaplatiť z nových IT eurofondov, muselo najprv predložiť reformný zámer, ktorý mu už komisia na ministerstve vnútra schválila a aj štúdiu uskutočniteľnosti.

Teraz musí čakať, či mu Pellegriniho ľudia odobria eurofondy. Ministerstvo tento projekt teda neplánuje zrušiť.

Výhrady zostali

No aj tento projekt bol vo verejnej debate spochybnený. Pred rokom ho musel v hospodárskom parlamentnom výbore vysvetľovať štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček (Smer). Opozičných poslancov vtedy nepresvedčil.

Kritika odbornej verejnosti neustáva ani teraz. „Obstarávanie začalo ešte v roku 2015 a pochybnosti o jeho kvalitnej príprave pretrvávajú od začiatku,“ uviedli IT-čkári zo Slovensko.Digital v liste, ktorý poslali Érsekovi.

Ministra žiadajú o osobné stretnutie, aj o zverejnenie kompletnej dokumentácie. Pripomínajú tiež, že pochybnosti malo aj samotné ministerstvo a po vlaňajších voľbách podrobilo projekt internému auditu.

„Zistím, nabudúce vám to poviem,“ reagoval Érsek na otázku, aké sú závery interného auditu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie