Denník N

Odvolajte tajomníka Stromčeka, vyzývajú opoziční poslanci pre problémy s pozemkami pri obchvate

Viktor Stromček (uprostred) stál od začiatku pri investícii štátu do obchvatu Bratislavy za takmer 2 miliardy eur. Foto N – Tomáš Benedikovič
Viktor Stromček (uprostred) stál od začiatku pri investícii štátu do obchvatu Bratislavy za takmer 2 miliardy eur. Foto N – Tomáš Benedikovič

Obchvat Bratislavy dostal prestížne ocenenie z Londýna, obhajoval nominanta Smeru minister za Most-Híd Érsek.

Viacerí opoziční poslanci žiadajú, aby dlhoročný štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer) skončil vo funkcii. Tajomníkovi vyčítajú, že stavbu kľúčových častí bratislavského obchvatu blokujú chýbajúce pozemky, hoci zmluva na takmer dvojmiliardovú zákazku je podpísaná už pomaly rok.

„Most-Híd a Smer, preberte zodpovednosť minimálne v rovine politickej zodpovednosti a odvolajte ho z funkcie štátneho tajomníka,“ povedal poslanec SaS Miroslav Ivan v Národnej rade.

Najväčšiu zákazku druhej vlády Roberta Fica naštartovali za ministra dopravy Jána Počiatka, podpísal ju nakoniec minister za Sieť Roman Brecely, no projekt od jeho zrodu strážil tajomník Stromček.

Podľa opozície sa zmluva naň nemala podpisovať skôr než sa vykúpia pozemky. Ak bude pre chýbajúce pozemky stavba meškať, štátu hrozia aj pokuty.

Stromček hovorí o ocenení

Podľa Stromčeka bol naopak „projekt D4, R7 kvalitne pripravený za spoluúčasti medzinárodných expertov“.

„Získal niekoľko významných ocenení, medzi iným aj ako najlepší PPP projekt Európy v roku 2016 a ja nemám žiadny dôvod odstupovať. Kvalitu prípravy preveril aj expertný tím ministra Brecelyho, ktorý sa ho na základe nezávislej analýzy rozhodol podpísať,“ zareagoval Stromček na opozičnú kritiku.

„Kto bol ten, kto hovoril, že máme všetko pod kontrolou a pri celom tomto procese bol? Počúvali sme neustále, ako je to všetko v poriadku. A kto je pri tom aj teraz na ministerstve dopravy? Je to štátny tajomník Viktor Stromček,“ pokračoval poslanec Ivan a pripomenul, že pred podpisom upozorňovali vtedajšieho ministra Brecelyho, aby najprv vykúpil pozemky a až potom podpisoval kontrakt.

Konzekvencie žiadali v Národnej rade vyvodiť aj ďalší.

„Žiadam, aby bola vyvodená zodpovednosť. Keby sme chceli byť presnejší, od roku 2012 je štátnym tajomníkom zodpovedným za cesty Viktor Stromček,“ povedal Ján Marosz z OĽaNO.

„Zle sa to začalo tým, že pán minister Brecely sa vôbec rozhodol podpísať koncesnú zmluvu na výstavbu tejto D4 napriek tomu, že už v tom čase bol upozorňovaný, aby to tak neurobil, pretože neboli uskutočnené majetkové vyrovnania pozemkov. To znamená, že bolo jasné, že nebude môcť táto stavba získať stavebné povolenie,“ dodal Marosz.

Érsek sa nominanta Smeru zastal

Aktuálny minister dopravy Árpád Érsek nechcel svojho predchodu v ministerskom kresle hodnotiť.

„Nie je mi cťou, lebo aj ja raz skončím túto funkciu, aby som hodnotil, či to bolo vhodné podpísať, to hodnotiť ja v tomto prípade nebudem,“ povedal Érsek o Brecelym. Kritický nebol ani voči Stromčekovi.

„Ako je to zvládnuté, okrem tých výkupov, nemôžem to hodnotiť záporne, že bol zle zvládnutý tento PPP projekt, na tento jediný segment, o ktorom tu dneska komunikujeme,“ okomentoval minister prácu tajomníka a tiež pripomenul ocenenie, ktoré projekt dostal.

Opozičný poslanec Zsolt Simon mu odkázal, že chápe, že Érsek problém s obchvatom zdedil. „Preto by bolo namieste pomenovať, kto to spôsobil, kto podpísal zmluvu, keď vedel, že nemá majetko-právne vysporiadanie,“ hovoril Simon v Národnej rade.

V nej v týchto dňoch riešia problémy okolo najväčšieho projektu druhej vlády Roberta Fica – obchvatu Bratislavy. Keďže pod diaľnicu chýbajú posledné pozemky, ktoré nie sú majitelia ochotní predať za štátom stanovenú cenu, Národnou radou prechádza novela, ktorá umožní začať stavať aj na pozemkoch, ktoré ešte neboli vyvlastnené. Týkať sa to bude aj ostatných diaľnic a rýchlostných ciest.

Od novely očakáva úsporu

„Novela zákona ktorá je aktuálne v parlamente, má za cieľ ušetriť verejné zdroje, ktoré budú môcť byť použité na iné stavby,“ povedal Stromček.

Minister Érsek spočítal, že necelá desiatka majiteľov posledných pozemkov za ne pýta 55 miliónov eur zatiaľ. Z jeho slov vyplýva, že štát je ochotný zaplatiť podľa svojich znaleckých posudkov najviac 20 miliónov eur. V debate spomína, že mená neústupčivých predávajúcich sa už objavili pri Nitre. Tam bola viditeľná kauza okolo pozemkov pod závod Jaguar.

Parlament už schválil, že novela prejde legislatívnym procesom expresne. Opoziční poslanci mu v prvom čítaní vyčítali, že naráža na ústavou garantované vlastnícke práva.

Teraz najčítanejšie