Denník N

Pád vrtuľníka ohrozil víťazstvo amerického Bellu v Kaliňákovom tendri

Policajný vrtuľník Bell 429 havaroval v máji 2017. Zahynuli pritom dvaja hasiči. Podľa policajnej inšpekcie šlo o chybu pilota. Ten proti svojmu obvineniu z trestného činu všeobecného ohrozenia podal sťažnosť. Foto - Polícia SR
Policajný vrtuľník Bell 429 havaroval v máji 2017. Zahynuli pritom dvaja hasiči. Podľa policajnej inšpekcie šlo o chybu pilota. Ten proti svojmu obvineniu z trestného činu všeobecného ohrozenia podal sťažnosť. Foto – Polícia SR

V priebehu niekoľkých týždňov plánoval Robert Kaliňák rozhodnúť o tom, kto dodá polícii moderné vrtuľníky.

Výkonný riaditeľ firmy Bell Helicopter John Garrison absolvoval na jeseň 2015 na Slovensku sériu významných schôdzok. Stretol sa s ľuďmi z ministerstva vnútra a pred novinármi hovoril o ambicióznych plánoch. Slovenskú políciu chcel vybaviť novými americkými vrtuľníkmi Bell 429.

„Slovenská polícia je s našimi vrtuľníkmi spokojná. Piloti lietajú veľký počet hodín a môžu robiť rôzne druhy misií – od policajných cez ochranu hraníc až po pátranie,“ presviedčal Garrison.

Ministerstvo vedené Robertom Kaliňákom malo v tom čase už k dispozícii prvé dva americké stroje a rozbiehalo tender na osem ďalších.

Ak by sa v stredu nestala tragická nehoda vrtuľníku Bell neďaleko Prešova, pri ktorej zomreli dvaja záchranári, firma by zrejme onedlho svoj cieľ splnila.

Kaliňákovo ministerstvo si totiž predbežne vybralo práve Bell, a spolu s ním talianskeho výrobcu Leonardo (predtým AgustaWestland) ako dodávateľov, od ktorých chcelo obstarávať nové stroje.

„V prípade, že sa rozhodneme realizovať nejaký nákup vrtuľníkov, tieto dve spoločnosti budú ďalej medzi sebou súperiť v opätovných otváraniach obálok,“ uvádza hovorca Ivan Netík.

Americký favorit

Ľudia blízki ministerstvu dávali väčšie šance práve Bellu, keďže slovenskej polícii už dva kusy dodal. Po nehode pri Prešove však bude takýto scenár pre Kaliňáka ťažko obhájiteľný.

Išlo totiž už o druhú tragickú nehodu vrtuľníku Bell 429 na Slovensku. Prvýkrát stroj tohto typu havaroval v septembri 2016 pri Banskej Bystrici.

Patril spoločnosti ATE, ktorá zabezpečuje zdravotnícku záchrannú službu. Na palube zahynuli traja členovia posádky a pacient, po ktorého leteli do ťažko prístupného terénu.

Pátranie po havarovanom vrtuľníku spoločnosti ATE v septembri 2016. Foto N – Daniel Vražda

Vrtuľník Bell 429 tak má na Slovensku vážny reputačný problém, s ktorým sa na ministerstve budú musieť vyrovnať.

Obstaranie vrtuľníkov nebudú môcť príliš odkladať, pretože polícia nové stroje potrebuje. Z pôvodného leteckého parku jej už totiž zostali iba dva staršie ruské stroje Mi-171, z ktorých jeden je dlhodobo na generálnej oprave.

Jediní zákazníci na Slovensku

Bell 429 je pomerne nový stroj, prvé sériové kusy vyrobili v roku 2009. V Strednej Európe má zatiaľ iba dvoch zákazníkov, oboch na Slovensku.

Prvým je ministerstvo vnútra, ktoré svoje dva vrtuľníky prevzalo v roku 2015. „Získali sme najmodernejší stroj na trhu, je najmladší, a tak najviac odráža požiadavky aktuálnej doby,“ hovoril vtedy minister Kaliňáka.

Druhým zákazníkom je popradská firma ATE, ktorá si objednala štyri kusy Bell 429.

Minister vnútra Robert Kaliňák (vľavo) prevzal 17. augusta prvý z vrtuľníkov Bell 429 vo farbách slovenskej polície. Foto – TASR

Práve slovenskí zákazníci mohli dodať Bellu cenné referencie, aby nový vrtuľník mohol ponúknuť ďalším. „V strednej Európe sme historicky nikdy veľmi silní neboli, čo sa teraz snažíme zmeniť,“ hovoril pred rokom a pol Garrison.

Výmenný obchod

Bell si na našom trhu počínal z biznisového hľadiska prezieravo. Počas druhej Ficovej vlády dal Kaliňákovmu ministerstvu zdanlivo výhodnú ponuku: odoberie dva ruské vrtuľníky Mi-171 a namiesto nich dodá stroje typu 429.

Takýto obchod mohol Kaliňák obhájiť aj na verejnosti. Slovensko totiž získalo dva moderné vrtuľníky, ktoré boli lacnejšie na prevádzku, výmenou za dva staršie, ktoré boli dlhodobo uzemnené. Ministerstvo si priplatilo iba tri milióny eur za špeciálne vybavenie vrtuľníka pre potreby polície.

„Dnešok je významný pre záchranné služby. Nový vrtuľník prináša výrazný pokrok, má veľmi krátke rotory, čo je veľmi dôležité. Vďaka nim môže dobre manévrovať aj v členitom teréne,“ hovoril minister.

Ministerstvo vnútra má dnes k dispozícii posledný letuschopný stroj Mi-171 ruskej výroby (na fotke) a jeden z dvoch vrtuľníkov Bell 429, ktorý získalo pri barteri v roku 2015. Foto – TASR

Manažéri Bellu vedeli, že ministerstvo už čoskoro vypíše veľký tender na ďalších osem strojov. Vďaka predchádzajúcemu obchodu tak získali výhodu oproti svojim tradičným konkurentom.

Medzi nich patril taliansky výrobca Agusta a konzorcium Airbus, čo vyrába vrtuľníky Eurocopter, na ktorých lieta napríklad polícia v Česku.

Minister: S Bellom by to bolo ľahšie

Kaliňák aj verejne pripúšťal, že dokúpiť v takejto situácii ďalšie vrtuľníky Bell by bolo optimálne. Prečo? Pokiaľ by ministerstvo malo iba jeden typ strojov, mohlo by efektívnejšie dohadovať servis a výcvik posádok.

Oficiálne však musel víťaz prejsť tendrom, nákup vrtuľníkov má byť totiž čiastočne financovaný z európskych fondov.

„Síce by bolo jednoduchšie, keby sme mali jedného dodávateľa, ale podmienky v tendri sú pre všetkých rovnaké. Zvíťazí ten, kto ponúkne najnižšiu cenu,“ hovoril Kaliňák.

Veľké plány mal Bell aj so spoločnosťou ATE, ktorej ponúkol vrtuľníky pre leteckú záchranku. V spolupráci s ňou rozbehol pri Poprade výcvikové stredisko, kde sa začali školiť budúci piloti stroja Bell 429.

„Spoločnosť ATE drží licencie, aby poskytovala výcvik pilotov pre naše modely Bell 429. Túto kapacitu chceme ďalej ponúkať svojim zákazníkom,“ hovoril výkonný riaditeľ John Garrison.

Eurocopter EC-135 (dnes vyrábaný pod hlavičkou Airbusu) mohol byť jedným zo súperov Bellu v slovenskom tendri, napokon sa neprihlásil. Foto – Wikipedia

Medzitým sa však v rozmedzí trištvrte roka odohrali dve tragické letecké nehody, čo tieto plány skomplikovalo.

Viniť za ne a priori vrtuľník by napriek tomu bolo predčasné. Väčšinu nehôd vo všeobecnosti spôsobuje zlyhanie ľudského faktora, pričom leteckí odborníci zdôrazňujú, že je to často v kombinácii s ďalšími príčinami.

„Iba výnimočne sa stáva, že by vrtuľník alebo lietadlo malo nejakú konštrukčnú chybu, ktorá by zvyšovala riziko havárie,“ hovorí český letecký publicista Radek Panchartek.

Nešťastie sa nevyhýba ani ďalším

Napríklad prvá nehoda Bellu v septembri 2016 sa udiala počas nočného letu a v horskom teréne, keď je riziko oveľa väčšie.

Denník Nový Čas priniesol informáciu, že motory počas letu nemuseli pracovať správne. Definitívnemu objasneniu príčin bránil fakt, že pri nehode zhoreli čierne skrinky, ktoré zaznamenávali údaje o lete a komunikáciu v kabíne.

„Výsledky vyšetrovania nám zatiaľ neboli doručené, preto o príčinách nebudeme špekulovať,“ napísala hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková.

Ani príčiny najnovšej nehody policajného vrtuľníka zatiaľ známe nie sú – vyšetrovanie môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Pohľad do nedávnej histórie ukazuje, že havárie sa na Slovensku nevyhýbali ani iným typom. Spoločnosť ATE mala nehody záchranárskeho vrtuľníku aj v roku 2006 a 2015. V oboch prípadoch padli talianske vrtuľníky Agusta, na palube vždy zahynuli členovia posádky.

Záchranársky vrtuľník Agusta A109K2 spoločnosti ATE. Foto – TASR

Pri druhej nehode v Slovenskom raji sa ukázalo, že vrtuľník narazil do elektrického vedenia a teda nešlo o chybu stroja.

V júli 2015 sa zrútil vrtuľník aj slovenskej armáde, tentoraz išlo o ruský stroj Mi-17, zahynul jeden pilot.

Vychvaľovanie vrtuľníka sa skončilo

Problémom vrtuľníku Bell 429 však je, že obe s ním spojené nehody prišli v krátkom čase. Navyše ide o nový stroj, ktorý sa ešte nestihol zviditeľniť v pozitívnom smere – napríklad nehoda vrtuľníka firmy ATE pri Banskej Bystrici prišla len mesiac po jeho predvedení novinárom.

Popradská firma v súčasnosti dokupuje ďalšie tri stroje tohto typu. Nákup už neobhajuje ani tak kvalitami samotného vrtuľníku, ako skôr tým, že má podpísané zmluvy.

„Tieto vrtuľníky boli zazmluvnené ešte pred nehodou. Modernizácia letového parku je naším dlhodobým strategickým zámerom. Všetky naše stroje vrátane vrtuľníka Bell 429 majú potrebné povolenia európskych aj slovenských úradov,“ píše hovorkyňa firmy.

V ešte zložitejšej situácii je ministerstvo vnútra. To síce ani pred nehodou z tohto týždňa oficiálne nepovedalo, že nakúpi ďalšie vrtuľníky Bell, takýto variant však bol veľmi pravdepodobný.

Aj pre nutnosť vyčerpať eurofondy, ktoré sú na projekt vyčlenené, sa musí rozhodnúť rýchlo. Finálne rozhodnutie však zrejme bude odkladať maximálne možný čas, aby Bell čo najdlhšie udržalo v hre.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie