Denník N

AeroMobil má slovenského konkurenta AirCar: Naše plány to neovplyvní, vravia

Predstavenie najnovšej verzie AeroMobilu v Monaku 20. apríla 2017. Foto – TASR/AP
Predstavenie najnovšej verzie AeroMobilu v Monaku 20. apríla 2017. Foto – TASR/AP

Otec AeroMobilu Štefan Klein oznámil, že pracuje na novom lietajúcom aute s názvom AirCar. AeroMobil sa zatiaľ mení z vízie na skutočnosť, hovoria v jeho pôvodnej firme, ktorá získala nového investora.

Naďalej sa zameriavame na vývoj produkčného modelu lietajúceho auta, ktoré bolo prezentované na prestížnej výstave v Monaku pred takmer mesiacom, reaguje slovenská firma AeroMobil na informáciu, že zakladateľ spoločnosti Štefan Klein pracuje na novom projekte.

Dizajnér a konštruktér Aeromobilu Klein sa z firmy nedávno stiahol a o svojich plánoch na úplne nové lietajúce auto s názvom AirCar hovoril v rozhovore pre Denník N. Rozdiel vidí v tom, že kým Aeromobil charakterizuje ako jazdiace lietadlo, AirCar má byť lietajúcim autom.

„Jazdiace lietadlo vychádza z DNA lietadla a pokúšate sa ho upraviť tak, aby malo akceptovateľné parametre na pozemných komunikáciách. Pri lietajúcom aute je základ auto, ktoré musíte doplniť zariadením vyvodzujúcim vztlak,“ vysvetľuje.

„Už som predložil patent na AirCar, ktorý umožňuje prepraviť štyroch ľudí, druhý, ktorý má dva motory, a tretí, ktorý bude môcť pristávať aj na vode. To všetko sú úplne nové modifikácie.“

AeroMobil: Meníme sa na skutočnosť

„AeroMobil ako produkt a zároveň aj spoločnosť sa mení z vízie na skutočnosť,“ reaguje na Kleina PR manažér AeroMobilu Štefan Vadocz.

„Už to nie sú len vizualizácie, makety a prototypy, ale je to reálny produkt, ktorý aj vďaka svetovej prezentácii v Monacu začína oslovovať konkrétnych záujemcov. Je to úspech celého tímu a každého jeho člena – či z minulosti, alebo súčasnosti.“

V Aeromobile zároveň pripomínajú, že Klein zostal tretím najväčším akcionárom firmy, takže v skutočnosti úplne neodišiel. „Firmu AeroMobil, ktorú spoluzakladal, dnes tvorí medzinárodný tím viac ako 40 ľudí, inžinierov z oblasti automobilového a leteckého priemyslu,“ vraví Vadocz.

„Náš tím v súčasnosti nie je zameraný len na prvé komerčné vozidlo, ale preveruje aj ďalšie koncepty s rôznymi pohonnými systémami vrátane verzie pre viac ako dve osoby a s možnosťou vertikálneho vzletu. Túto úlohu vnímame veľmi zodpovedne a realizujeme ju v tímovom prostredí s projektovým manažmentom, ktorý zodpovedá priemyselným štandardom v leteckom a automobilovom priemysle.“

Lietajúce auto AirCar. Vizualizácia – Štefan Klein

Klein v rozhovore vysvetľoval, prečo sa z AeroMobilu stiahol. „My sme sa s Jurajom Vaculíkom ako spolumajitelia rozišli aj v predstave, ako sa má uberať firma,“ povedal o svojom bývalom spoločníkovi, známom aj z reklamy.

„Ja som bol presvedčený, že sa máme ešte venovať vývoju, ktorý je v prípade auta a súčasne lietadla veľmi zložitý, že samotná výroba je ešte relatívne ďaleko a nemáme doriešené všetky otázky. Juraj sa koncentruje na výrobu a všetko smeruje k nej. Má to svoju logiku, ale zároveň to zmenšovalo možnosť vytvárať vlastný autentický priestor.“

AeroMobil chce ísť do výroby

AeroMobil predstavil 20. apríla tohto roka v Monaku najnovšiu verziu svojho lietajúceho auta, ktorá sa má začať reálne vyrábať. Firma zároveň ohlásila, že začína prijímať prvých päťsto predobjednávok. Aeromobil by mal stáť 1,2 až 1,5 milióna eur, podľa konkrétnych požiadaviek zákazníkov.

Štvrtá verzia AeroMobilu sa líši od prototypu AeroMobil 3.0, na ktorej pracoval Štefan Klein. „Štefan Klein na vývoji najnovšieho modelu AeroMobil aktívne nepracoval. Spoločnosť informoval, že si plánuje otvoriť vlastné prototypingové štúdio, čo sme akceptovali a vnímame ako jeho osobný návrat k víziám pre budúcnosť dopravy. Toto jeho rozhodnutie nijako neovplyvní budúcnosť AeroMobilu,“ vysvetľuje Vadocz.

PR manažér firmy dodáva, že AeroMobil sa za posledné dva roky posunul z garáže k plnohodnotnej firme. „Naše vývojové projekty nezverejňujeme, najmä pre prebiehajúce patentové konania. Je to štandardný postup v priemysle, keď tvorca chráni svoje dielo až do momentu, keď je presvedčený, že je produkt schopný vyrobiť a uviesť na trh.“

Monacké knieža Albert II. odkrýva nový AeroMobil. Foto – TASR/AP

Firma sídliaca v Podunajských Biskupiciach sa výrazne rozšírila vďaka štátnej dotácii vo výške 6 miliónov eur, ktorú na výskum a vývoj dostala pred dvomi rokmi. Najnovším investorom v AeroMobile je slovensko-nemecký podnikateľ Patrick Hessel, ktorý do firmy vložil 3 milióny eur.

Hessel bol väčšinovým spolumajiteľom firmy C2i, ktorá zamestnáva v Dunajskej Strede takmer štyristo ľudí a zásobuje karbónovými súčiastkami firmy ako Boeing, Jaguar či Porsche. Nedávno však svoj podiel v C2i predal a časť peňazí investoval do AeroMobilu.

Konštruktér Klein bol zatiaľ jediným, kto na AeroMobile aj reálne letel. S prototypom AeroMobil 3.0 mal ešte pred dvomi rokmi nehodu, pri ktorej sa mu však nič vážne nestalo.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie