Denník N

Aj Bugárov sused Czucz predával pozemky pod obchvat štátu

Podnikateľ tvrdí, že o profit sa podelil so širokou rodinou.

Bývalý šéf Transpetrolu Štefan Czucz minulý rok predával pôdu Národnej diaľničnej spoločnosti. Figuroval ako väčšinový spoluvlastník parcely s ornou pôdou, aké štát vykupuje pod obchvat Bratislavy za ceny blízke hodnote stavebných parciel.

Príbeh podobného biznisu majú za sebou aj Czuczovi susedia z jednej zo šamorínskych ulíc – šéf strany Mosta-Hídu Béla Bugár či bývalý šéf Slovenského pozemkového fondu František Hideghéty.

Czucz opisuje, že v jeho prípade išlo o pôdu historicky spätú s jeho rodinou z čias, keď o diaľnici nemohla byť ani zmienka a že na konci príbehu išlo o necelých desať tisíc eur.

„Moja rodina zo strany matky Márie Czuczovej, rodenej Reicherovej pochádza z Podunajských Biskupíc, kde od 18. storočia dodnes  žijú jej členovia. Za tie roky nadobudli vlastníctvo k viacerým pozemkom“ opísal Czucz.

Neskôr došlo podľa jeho slov k dedičskému konaniu po jeho starej mame, doložil k nemu dokumenty.

„Na základe rozhodnutia o dedičskom konaní zdedil v roku 1984 všetky pozemky jeden z mojich strýkov Ľudovít Reicher. Z neho prešlo dedičstvo postupne na jeho vnuka. V rámci vyrovnania majetkových pomerov našej rodiny som nadobudol vo februári 2015  do svojho vlastníctva podiel nehnuteľnosti prislúchajúci  rodine po  matke. V júli 2016 som previedol na základe kúpnej zmluvy vlastníctvo časti nadobudnutých pozemkov na NDS,“ vysvetlil Czucz, ako zastupoval pri predaji pôdy približne 20 dedičov.

Výnos z predaja Národnej diaľničnej následne rozdelil medzi dedičmi. Výsledkom je spomínaný výnos necelých 10-tisíc eur v prospech Czucza.

Predávalo sa z tejto parcely:

Zdroj: mapka.gku

Ostatní susedia získali viac

Šéf strany Most-Híd Bugár kupoval pôdu za lacno od príbuzného v roku 2005, keď ešte autostráda nebola v projektoch vytýčená. Predajom Národnej diaľničnej vytvoril zisk približne pol milióna eur.

Hideghéty z pozemkového fondu zasa kupoval pozemky od ďalšieho bývalého nominanta pozemkového fondu, Juraja Gála. Ten ich kúpil na dražbe približne za 1 euro. Pri predaji Národnej diaľničnej zarobili spoločne zhruba toľko ako Bugár. V roku 2012, keď sa dostali na listy vlastníctva, sa jej trasa jasnejšie črtala v projektoch.

Susediace parcely pod autostrádou v Kvetoslave majú väčšie rozlohy, zrejme sa na nich plánuje križovatka.

Dedičstvo rodiny Czuczovej pod diaľnicou je čo do rozlohy pozemkov výrazne menšie, no výkupná cena za štvorcový meter by mala byť o čosi vyššia než v Kvetoslave. Stavebné parcely rastú na hodnote čím bližšie k Bratislave.

„Napríklad väčšina ľudí dostala 40 eur za štvorcový meter,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v relácii RTVS Sobotné dialógy. Pri nej by napríklad predaj všetkých podielov na parcele v Podunajských Biskupiciach činil približne 100-tisíc eur.

Celý diaľničný projekt bratislavského obchvatu aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu je dlhý 59 kilometrov a vyžaduje výkup približne 4,9 milióna štvorcových metrov spravidla ornej pôdy. Už to stálo viac než 300 miliónov eur.

Kúpno-predajných zmlúv na pôdu pod obchvat je už podpísaných približne 11-tisíc, chýbajú posledné podpisy od majiteľov pôdy, ktorí predaj blokujú – pýtajú viac peňazí a chcú predávať väčšie výmery. V Národnej rade majú preto poslanci v utorok prerokovať rýchlu legislatívnu zmenu, ktorá umožní začať stavať diaľnice aj na pozemkoch, ktoré ešte nie sú vyriešené.

Bugár nehlasoval za zverejnenie zmlúv

Žiadne informácie o uzatvorených zmluvách, ktoré sa dostali na verejnosť, dosiaľ nepresvedčili vládnu koalíciu, aby Národná diaľničná tieto zmluvy zverejnila. Opozičná OĽaNO Igora Matoviča opakovane v Národnej rade navrhuje zaviazať ministra dopravy Árpáda Érseka, aby zmluvy ukázal.

Naposledy koalícia odmietla takýto návrh minulý týždeň v utorok. Tentoraz za zverejnenie nezahlasoval ani šéf strany Most-Híd Béla Bugár, hoci predtým zvykol tento návrh podporiť. Za z klubu Most-Híd už hlasoval iba Igor Janckulík, ktorý prišiel do Národnej rady zo strany Sieť. Pri mene Bélu Bugára svieti v zázname o hlasovaní ,neprítomný‘, hoci v sále sedel.

„Opakované návrhy, ktoré žiadajú zverejnenie predmetných kúpno-predajných zmlúv, sú len mediálnou nadprácou opozičných poslancov, keďže celú záležitosť preskúmava súd,“ odkázal Bugár po svojej hovorkyni.

Nezverejnené zmluvy napadla na súde Transparency International. Upozorňuje, že argument o ochrane osobných údajov nesedí, pretože už dnes sú údaje o predávajúcich ,prístupné za poplatok z katastra‘. Všetky zmluvy zverejňuje napríklad Slovenská správa ciest.

Zmenili teraz v strane Most-Híd názor na to, či zmluvy zverejniť?

„Stačí keď sa obrátite na ministerstvo spravodlivosti, normálne dostanete listom, že ak sa zverejní, že kto tam má pozemok, poprípade predal a kúpil od neho pozemok, sú porušené jeho ľudské práva,“ zareagoval Bugár. Avizoval, že ministerstvo spravodlivosti chystá novelu, ktorá by umožnila Národnej diaľničnej zmluvy zverejňovať, no jej detailná podoba zatiaľ nie je známa.

V aktuálnej vládnej koalícii má strana Most-Híd kľúčového nominanta ešte na ministerstve životného prostredia. V rámci ministerstva dopravy by strana mala ovládať aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Tej šéfuje exmanažér Transpetrolu Ján Ďurišin.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie